Innsikt på Det Norske Teatret

Publisert

Teaterstykket Vi som føler annleis spør hvorfor homofile fortsatt blir svette når de skal si det til mamma, og hvorfor homser fortsatt har sex i parker og pissoarer. Etter forestillingen onsdag 8. april skal rasismen i lhbt-miljøet også belyses. Det Norske Teatret viser for tiden teaterstykket Vi som føler annleis, basert på boka Vi som føler annerledes av Øyvind Eckhoff, utgitt under pseudonymet Finn Grodal i 1957. På den tida ville de aller færreste ha våget å gi ut ei bok med homotema med sitt eget navn på omslaget. Teaterstykket stiller spørsmål ved hvorfor det fortsatt er så vanskelig for mange homofile og lesbiske å leve åpent. At homo fortsatt brukes som skjellsord i skolegården. At du fortsatt risikerer å bli slått ned på gata hvis du går hånd i hånd med kjæresten. Den svenske regissøren Carl Johan Karlson tar historien videre når Det Norske Teatret inviterer til Innsikt etter forestillingene. Onsdag 8. april inviterer Carl Morten Amundsen til ettersnakk med Isah Rakeem og Nina Bahar fra Skeiv verden. Tema er rasisme i lhbt-miljøet.– I og med at Skeiv Verden er en organisasjon for og av lhbtq-personer med minoritetsbakgrunn er det høyst relevant for oss å snakke om den rasismen våre medlemmer opplever spesifikt i de skeive miljøene, sier Nina Bahar til Blikk Nett.

Kan bare bli bedre

Da Grodal skrev boka var homofili forbudt i Norge. Slik er det ikke lenger og med tiden har det kommet felles ekteskapslov og andre rettigheter. Men lhbtq-personer tilhører en minoritetsgruppe, og mange blir fortsatt trakassert, undertrykt og utsatt for vold.– Situasjonen for lhbtq-personer har utvilsomt blitt bedre med årene. Det kan likevel være interessant å stille seg spørsmålet om hvem det har blitt bedre for, og hvem som har blitt glemt på veien. Stykket problematiserer det noe, men vi er glad for at blant annet Skeiv Verden blir invitert til en ettersnakk hvor det kan problematiseres ytterligere, sier Bahar og forteller at det er flott med felles ekteskapslov og diskrimineringsvern. – Men når rasisfiserte lhbtq-personer blir nektet adgang til skeive utesteder, når forskning ikke inkluderer rasifiserte lhbtq-personer, når lhbtq-asylsøkere blir bosatt i isolerte områder uten tilgang til skeive nettverk, for deretter å måtte bevise sin skeivhet på et stykke papir til utlendingsmyndighetene, vil jeg si at sitasjonen absolutt kan bli bedre for flere i de skeive miljøene.

Utfordrer stereotypene

Skeiv Verden har mye av æren for at rasisme i de skeive miljøene har blitt satt på agendaen den siste tiden.– Det er blitt skrevet kritiske kronikker og Skeiv Verden har våget å posisjonere seg som en tydelig antirasistisk organisasjon. Dette har ikke vært problemfritt, og man fremstår ofte som upopulære, sinte og hårsåre, men det har jo faktisk resultert i at rasisme har kommet på agendaen, hvilket er et nødvendig utgangspunkt. Dessuten har Skeiv Verden hatt flere allierte som har gitt sin offentlig støtte når vi har vært i stormer som følge av rasisme-diskusjoner, sier Bahar og legger til at organisasjonen også utfordrer stereotype oppfatninger av lhbtq-personer med innvandrerbakgrunn. – Det selger ikke like godt hos tabloide aviser, selvsagt, men vi har funnet andre måter å kommunisere mangfoldet på, sier Bahar til Blikk Nett. Den økende rasismen i Europa er også et tema på Det Norske Teatrets Innsikt etter forestillingen onsdag 8. april.– Rasistiske bevegelser forandrer seg med tiden, selv om innholdet ikke nødvendigvis gjør det. Bevegelser som tidligere ekskluderte lhbtq-personer og andre minoriteter, har nå begynt å rekruttere fra lhbtq-miljøet i en felles kamp mot en skapt fiende. Også i Norge ser vi tendenser til at rasisme rettferdiggjøres ved å framstille ulike grupper innvandrere som «den intolerante» motsetning til «vi som er tolerante». Slike stereotype framstillinger er som regel rasistiske i sin konsekvens, og når de også blir akseptert innad i de skeive miljøene, er det klart at det preger vår medlemsgruppe, avslutter Nina Bahar i Skeiv Verden. Innsikt med ettersnakk om rasisme i lhbtq-miljøet arrangeres i Bikuben på Det Norske Teatret etter forestillingen Vi som føler annleis onsdag 8. april.

Mer info: detnorsketeatret.no  

Powered by Labrador CMS