Som første norske artist pryder Jenny Hval forsiden på musikkmagasinet The Wire.
Foto: Betzy A. K. Thangstad
Blodig alvor
Popartist Jenny Hval har analysert seg fram til lyden på det blodferske albumet «Blood Bitch». Sterkt inspirert av horrorfilmer fra 70-tallet. Og mensblod.
«I beckon the cupcake, the huge capitalistic clit ...” Smak litt på den. Teksten er fra låten «Kingsize» på Jenny Hvals forrige album «Apocalypse, girl» (2015). Setningen oppsummerer i et nøtteskall den feministiske popartisten Hvals finurlige tekster og kritiske samfunnsblikk.
Artisten har en markant stemme, og utradisjonelle arrangementer innlemmer elementer av poesi, prosa, performance og film. Under Ultimafestivalen i september fikk publikum i Norge for første gang høre saftige smakebiter fra albumet «Blood Bitch». Før lanseringen kunne fans konsumere tre singler: «Female Vampire», «Conceptual Romance» og «Period Piece», de to første også som symboltunge videoer.
The New York Times har omtalt Jenny Hvals verker som «taking a scalpel to the subjects of gender politics and sexuality». Hjernen hennes er definitivt sylskarp. Når Blikk møter Hval på Café Peloton i Oslo, går det ikke lang tid før hun langer ut mot patriarkatet i platebransjen.
– Den styres av gode, gamle, hvite tradisjonelle menn. Urørt av moderne tid. Du skulle tro det var litt andre kår i indieverden. Men det er ikke alltid det, sier popartisten.
Digital
1 måned
89,-
KJØP
Digital
12 måneder
699,-
KJØP
Digital + Magasin 6 måneder
449,-
KJØP
Digital + Magasin 12 måneder
798,-
KJØP