Som første norske artist pryder Jenny Hval forsiden på musikkmagasinet The Wire.

Blodig alvor

Popartist Jenny Hval har analysert seg fram til lyden på det blodferske albumet «Blood Bitch». Sterkt inspirert av horrorfilmer fra 70-tallet. Og mensblod.

Publisert Sist oppdatert

«I beckon the cupcake, the huge cap­italistic clit ...” Smak litt på den. Teksten er fra låten «Kingsize» på Jenny Hvals forrige album «Apocalypse, girl» (2015). Setningen oppsummerer i et nøtteskall den feministiske popartisten Hvals finurlige tekster og kritiske samfunnsblikk.

Artisten har en markant stemme, og utradisjonelle arrangementer innlemmer ­elementer av poesi, prosa, performance og film. Under Ultimafestivalen i september fikk publikum i Norge for første gang høre saftige smakebiter fra albumet «Blood Bitch». Før lanseringen kunne fans konsumere tre singler: «Female Vampire», ­«Conceptual Romance» og «Period Piece», de to første også som symboltunge ­videoer.

The New York Times har omtalt Jenny Hvals verker som «taking a scalpel to the subjects of gender politics and sexuality». Hjernen hennes er definitivt sylskarp. Når Blikk møter Hval på Café Peloton i Oslo, går det ikke lang tid før hun langer ut mot patriarkatet i platebransjen.

– Den styres av gode, gamle, hvite tradisjonelle menn. Urørt av moderne tid. Du skulle tro det var litt andre kår i indieverden. Men det er ikke alltid det, sier popartisten.

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digital
1 måned

89,-

KJØP

Digital
12 måneder

699,-

KJØP

Digital + Magasin 6 måneder

449,-

KJØP

Digital + Magasin 12 måneder

798,-

KJØP

Powered by Labrador CMS