Isaac Julien i Oslo

Publisert

Isaac Julien omtales gjerne som en av Storbritannias ledende filmskaper. Frem til 19. juni stiller han ut filminstallasjoner på Kunstnernes hus i Oslo. – Jeg tar for gitt at jeg er homse og svart. Det kan være at det er viktig for noen av dem som ser bildene mine, men det er ikke viktig for meg. Som kunstner danner disse to spørsmålene om identitet et utgangspunkt for meg, og er ikke et mål i seg selv, har Julien uttalt til Blikk. Julien har en mangslungen produksjon bak seg. Foruten filminstallasjonene som vises på Kunstnernes hus, har han laget musikkvideoer for blant andre Peter Gabriel. Han har også laget dokumentarer og kortfilmer. Skeive filmer i Oslo har tidligere vist Julien-arbeider som dokudramaet «Looking for Langston» fra 1989, spillefilmen «Young Soul Rebels» fra 1991, som vant kritikerprisen i Cannes samme år, og kortfilmen «The Attendant». I tillegg til arbeidet som filmskaper, er Julien akademiker. Han er blant annet gjesteprofessor ved Harvard University og amanuensis ved Goldsmith College, University of London. Et viktig moment ved Juliens filmkunst er valget av visningslokaler. I stedet for å vise dem på kino, presenteres de ofte som filminstallasjoner i gallerier og museer. Noen filmer er laget på en slik måte at vanlige kinoer ikke kan vise dem. Dette gjelder også for verkene «Western Union: Small Boats» og «Fantôme Créole». «Western Union: Small Boats» (2007) viser, ved å utforske sidestillinger av sterkt kontrastfylte globale regioner, noen kulturelle og fysiske innvirkninger en viss beliggenhet kan ha. Verket betrakter migrasjon over Middelhavet gjennom reisene og historiene til ulovlige flyktninger. De forlater det afrikanske kontinentet via Libya for å unnslippe krig og hungersnød. På linje med visse grupper europeere kan disse menneskene oppfattes som økonomiske flyktninger, eller "engler" i Walter Benjamins begreper. De er vitner til vår tids ruinerte forhåpninger og drømmer, og de reiser over havet med små sjanser både for å nå frem eller noensinne returnere. Filmen tangerer tema som reiser og ekspedisjoner, og er blitt til i en tid da utviklingen av global kommunikasjonsteknologi stadig feires. Et vesentlig spørsmål som aktualiseres i denne utviklingen er hvilken rolle individet spiller i informasjonsflyten.I dag er problemstillinger knyttet til forflytning av menneskeliv, bevegelsen av kropper i rom og deres historier, høyst relevant. Innvandringspolitikk skaper gjentagende kontroverser og forholdet mellom nasjoner er stadig kilde for omfattende debatt. «Fantôme Créole» (2005) er en fireskjerms installasjon som sidestiller afrikanske og arktiske områder. Filmen mangler dialog. De to hovedrollene, spilt av Vanessa Myrie og danseren Stephen Galloway, kobler sammen scener fra afrikanske by - og ørkenlandskap og det arktiske nord ved sitt nærvær. Fraværet av en tradisjonell narrasjon og dramaturgi i filmen antyder et mulig perspektiv på hvordan en forholder seg til problemstillinger knyttet til disse områdene. Dette kan knyttes til Juliens interesse for en "kreolisert" forestilling, å skape nye ideer ut fra bevegelsene i og forbindelsene mellom ulike områder. De fragmenterte sidestillingene, "parallell montasje" i filmterminologi, oppfordrer tilskueren til en selvstendig meningsdannelse i motsetning til opplevelsen av en film presentert gjennom en såkalt "single screen"- projeksjon. I Isaac Juliens verk må publikum forflytte seg i rommet for å oppfatte filmene i sin helhet. Isaac Julien, Kunstnernes hus, Wergelandsveien 17

Powered by Labrador CMS