Jakten på LLHs identitet
I vinter gjennomførte designbyrået Fossland+Foss og utviklingsbyrået WJA en brukerundersøkelse i samarbeid med LLH. Dette fant de ut. Kommunikasjonsrådgiver i LLH, Ingvild Endestad har jobbet tett med brukerundersøkelsen og er fornøyd med det endelige resultatet, men også overrasket.– Vi var på forhånd overbevist om at folk ønsket seg en organisasjon som kunne hjelpe dem personlig. En slags fagforening for skeive, sier Endestad til Blikk Nett. – Men så fant vi det motsatte. Vi fant at folk ønsker at LLH skal være en solidarisk medlemsorganisasjon hvor medlemmer og tillitsvalgte bidrar til å bedre andres rettigheter både nasjonalt og internasjonalt. LLH hadde også håpet å finne noen identitetsmarkører som var samlende for alle i målgruppen. Det fant man ikke. Undersøkelsen fant derimot en målgruppe som ønsker å jobbe for alle seksuelle og kjønnsminoriteter, og hvor målgruppen forenes av felles sak heller enn felles identitet.– Vi er nå på vei til å lage noen verktøy slik at det skal bli lettere for folk å sette i gang egne initiativ og at LLH skal være behjelpelig med dette. LLH skal fortsatt være en medlemsorganisasjon med en vedtatt politikk som skal følges, men medlemmene skal i mye større grad få bruke det de er flinke til på å skape endringer i samfunnet. Dette er styringsverktøy for LLH som skal hjelpe organisasjonen til å ta bedre avgjørelser og treffe bedre på målgruppens ønsker og behov. Brukerundersøkelsen gjennomførte dybdeintervjuer med mennesker i og utenfor organisasjonen, og informasjonen fra intervjuene dannet grunnlaget for en nettbasert spørreundersøkelse. I den nettbaserte undersøkelsen søkte LLH svar på to spørsmål: hvilke ord bruker folk om sin egen identitet, og hvilke tilbud og aktiviteter ønsker de fra LLH.– Vi fikk totalt 3012 besvarelser, hvorav en tredjedel var fra medlemmer, sier Endestad og forteller at det var god spredning på demografiske parametre som alder, bosted, utdanning og lønn.