Scene
David og Giovanni på Nordic Black Theatre
Nordic Black Theatre byr på et gjensyn med det kritikerroste stykket «Giovanni’s Room».
Romanen som er en hjørnestein i skeiv
litteraturhistorie, kom ut i 1956 og var banebrytende i sin nyanserte og
direkte framstilling av den bifile hovedkarakteren David, og hans komplekse
forhold til egen identitet, maskulinitet og seksualitet.
David er hvit, amerikaner og har reist til Paris. Han har erfaring med homosex en gang i tenårene, men vil ikke vedkjenne seg denne siden av seg selv. Han er forlovet med Hella og frir til henne, men når hun drar til Spania for å tenke, innleder han et forhold til den italienske bartendere Giovanni som han møter på en lokal homobar. Han blir umiddelbart tiltrukket av Giovanni og når Giovanni ser på ham, kjenner David det som om ingen virkelig har sett på ham før. Følelsene deres blir snart kompliserte på grunn av Davids indre uro og angst.
Skam, mytene som opprettholder den og skaden den kan gjøre, er sentrale tema i Baldwins roman om det plagete kjærlighetsforholdet mellom bokas forteller David og elskeren Giovanni. Skyldfølelsen som plager han selv, står i sterk kontrast til Giovanni tilsynelatende immunitet mot skam, eller i alle fall den skammen som nager David. Men det er nettopp denne skamløsheten som gjør Giovanni åpen for gleden og kjærligheten som David ikke tror at menn kan dele med hverandre. Giovannis rom er det eneste stedet de kan søke tilflukt fra omverdenens homohat. I 1956 var homofili en psykiatrisk diagnose og forbudt. David gir etter for egen internalisert homofobi og når Hella kommer tilbake fra reisen, forsøker han å gjenoppta livet med henne. Med veldig dårlig resultat.
«Giovannis rom» er Baldwins første roman med kjærlighet mellom menn som tema. Den er også den eneste romanen hans der alle karakterene er hvite. I intervjuer sa han at det skyldtes at han ikke følte at han kunne takle den doble lidelsen med både rasisme og homohat, men amerikansk rasisme er likevel et tema gjennom hele romanen, og den er ikke fri for kategorisering av hudfarger: Joey, barndomsvennen som David tilbrakte en natt med, blir gjentatte ganger beskrevet som «brun» og «mørk», og Giovanni som «mørk». Det er verdt å merke seg at italienere og andre søreuropeere ble sett på som ikke-hvite i USA bare kort tid før romanen kom ut.
«Giovannis rom» ble forbudt i mange land, og forfatteren selv opplevde å bli fryst ut av sine forfatterkolleger, det afroamerikanske miljøet og borgerrettsbevegelsen, hvor han lenge hadde vært aktiv.
Kunstnerisk leder på Nordic Black Theatre, Cliff A. Moustache, har tilrettelagt romanen for scenen og har også regien. Stykket som ble spilt under Oslo Pride, settes nå opp igjen. Dramaturg er Hannah Wozene Kvam.
– I likhet med Oslo Pride, kjenner også vi i Nordic Black Theatre godt til hvordan det er å stå utenfor majoriteten. Vi vet hvordan det er ikke å bli hørt. Det handler om å få lov til selv å definere narrativet du har lyst til å formidle til andre, og at dette blir møtt med respekt, sier Moustache til Blikk.
«Giovanni’s Room», 29. august – 2. september, Nordic Black Theatre, Hollendergata 8, Oslo.
Mer info: nordicblacktheatre.no