Kunst
Terningkast seks: Jannik Abels nye utstilling roses opp i skyene
Et dødsrituale og 400 treobjekter er blant objektene som høstet terningkast seks hos NRK-anmelder.
For ni år siden la Jannik Abel om kunstnerskapet sitt, da hun sluttet å lage kunst som ikke kan bli til ved eller jord etter endt utstilling.
«Back to the land», som åpnet 10. januar på Kunstnernes Hus i Oslo, er intet unntak.
Alt som er brukt i utstillingen er sanket i skogen, formet med sag, kniv og øks, og har muligheten til å kunne bli til jord.
Allerede har NRK rullet terningkast seks og beskrevet utstillingen med ord som «skjødesløs perfeksjonisme».
– Jeg tror jammen ikke vi har mange installasjonskunstnere av dette kaliberet her hjemme, skriver kunstkritiker Mona Pahle Bjerke i sin anmeldelse.
Fra gatekunst i San Fransisco til skogen på Nesodden
Gjennom Jannik Abels kunstnerskap har temaer som tilhørighet, sårbarhet, arv og forgjengelighet alltid stått sentralt.
Hennes første første separatutstilling var i 1998, ved AAC Fine Art Gallery i San Francisco, hvor hun hadde reist til for å begynne på fotoutdanning.
– Men det var slitsomt å forholde seg til hva andre sa at jeg skulle ta bilde av og til et marked. Jeg var ikke interessert i å jobbe for andre enn meg selv, fortalte Abel til Blikk i 2012, som derfor begynte å male i stedet.
Men malingen, som den gang også var på byen, var også en konsekvens av følelsene av å være annerledes.
– Det har vært mye av mitt perspektiv. Jeg er mye, både datter, søster, kjæreste, skeiv, norsk og så videre, men det å være skeiv, har forsterket følelsen av utenforskap, av å bli sett på som annerledes.
– Jeg er en guttejente, og jeg begynte med street art fordi jeg ikke orket å se folk inn i øynene lenger. Jeg fikk så mange forvirrede blikk, så jeg beskyttet meg mot feedbacken jeg fikk fra andre. Jeg begynte å se ned, og jeg startet å samle på ting, og så kikket jeg mer rundt meg. Da så jeg klistremerker, symboler, skrift og bilder. Jeg så at dette var det samme i flere byer, forklarte hun til Blikk i 2012.
I dag bor og jobber Abel på Nesodden, og har de siste fem årene i stor grad arbeidet med installasjoner ute i skogen, men er altså nå tilbake innendørs, på Kunstnernes Hus
400 biter av tre
– Alt jeg gjør føles som en stille protest, sier kunstner Jannik Abel i pressemeldingen som omtaler den nyåpnede utstillingen.
«Back to the land» stiller ut verk hun har skapt og jobbet med gjennom hele 2024, og består av to store installasjoner i tre, sanket og bearbeidet for hånd, fraktet med båt på fjorden og forsiktig båret opp til huset i en prosesjon.
Den ene av installasjonen skal gi rom for ettertanke, hvor et tradisjonelt dødsrituale blir fremskapt i form av flere hundre stiger som skal ta sjelen fra jorden til himmelen.
I den andre installasjonen står berøring og dialog sentralt, der over 400 objekter i tre viser hvordan trær ser ut på innsiden og kan bli berørt og holdt av publikum.
– Utstillingen er laget i denne tiden, for denne tiden, et sted for refleksjon, sorg, stillhet, dialog, gjenforening og felleskap er skapt, heter det i pressemeldingen om utstillingen.
«Back to the land» vises fram til og med 9. mars i år.