Trend
Ståheien rundt «demure» viser hvordan en viral Tiktok-trend kan endre liv
Skaperen bak den populære «demure»-trenden på Tiktok har fått livet sitt snudd på hodet. Men hvor lett er det å holde fast ved en slik popularitet – og inntektene som følger?
Nei, det er ikke bare deg. Ordet «demure» – dydig eller anstendig – brukes for å beskrive omtrent alt på internett i disse dager.
Det hele startet tidligere i august, da Tiktok-skaperen Jools Lebron la ut en video som tok internett med storm. I videoen viser hun til hårfrisyren og sminken hun har på seg på jobb – veldig dydig. Og parfymen som lukter vanilje? Så omhyggelig.
Bare på noen få uker har Lebrons velvalgte ord havnet i ordforrådet til alle som bruker sosiale medier. I tillegg til at hun selv har fortsatt trenden ved å beskrive ulike daglige aktiviteter som «demure», «mindful» og «cutesy», har flere store kjendiser også hoppet på trenden.
Til og med Det hvite hus har brukt ordene for å beskrive studielån-politikken til president Joe Biden og visepresident Kamala Harris.
Endret livet
Den plutselige og enorme berømmelsen har endret livet til Lebron til det bedre. I en video på Tiktok kunne hun dele at hun nå har råd til å betale for det som gjenstår av den kjønnsbekreftende behandlingen hun går gjennom.
– En dag jobbet jeg i kassa og lagde videoer i pausen min. Nå flyr jeg på kryss og tvers av landet for å være vert for arrangementer, sier hun i videoen.
Hun er ikke alene. I løpet av de siste årene har en håndfull innholdsskapere sikret seg et levebrød gjennom en plutselig berømmelse i sosiale medier – men det skjer ikke de fleste, og det er ingen enkel prestasjon.
Fra viralt til karriere
Et eksempel på en innholdsskaper som utnyttet et viralt øyeblikk til å skape en karriere, er amerikaneren Brittany Broski.
Hun ble først berømt i 2019 da en video hun postet på Tiktok av seg selv som smakte den fermenterte te-drikken kombucha for første gang, eksploderte i popularitet – ikke ulikt Lebrons «demure»-video.
Broski fortsatte å dele humorvideoer på Tiktok, og karrieren skjøt raskt i været. Fem år senere har skaperen i tillegg til Tiktok-kontoen med 7,5 millioner følgere, både en populær podkast og sitt eget talkshow på Youtube der hun intervjuer kjente skuespillere og sangere.
Baller i luften
Eksperter mener at det ikke fins en enkel oppskrift på hvordan man kan slå seg opp – eller gå viralt – i sosiale medier.
Men å finne ressurser som lar deg jobbe som innholdsskaper på fulltid, er ikke så vanskelig som det ville vært for noen år siden. Det gjelder å lage innhold som treffer i øyeblikket – og det er mye du må sjonglere dersom du vil tjene penger.
På Tiktok har de fleste innholdsskaperne flere baller i luften for å sørge for en inntekt.
Brooke Erin Duffy, førsteamanuensis i kommunikasjon ved Cornell-universitetet, forklarer at dem som kommer gjennom nåløyet til Tiktoks «Creator Marketplace» – en plattform for samarbeid mellom bedrifter og skapere – kan tjene noe på antallet visninger de får på videoene sine. Men – det betaler vanligvis ikke veldig bra.
Flere plattformer
Andre veier for å skape en inntekt inkluderer direkte sponsing fra bedrifter, lage sine egne varer for salg, pengeinnsamlinger under direktesendinger og «tips» eller bidrag fra følgere. Mye handler også om arbeid gjort utenfor Tiktok.
Særlig ser innholdsskapere i USA seg nødt til å bygge opp et nærvær over flere sosiale medier, da Bytedance-eide Tiktok står overfor et potensielt forbud i landet.
Duffy bemerker at mange jobber med å opparbeide seg en slik bredere tilstedeværelse slik at de fortsatt kan ha en økonomisk livslinje i tilfelle en av inntektskildene forsvinner.
– Frilansjobb
Når man først har fått gjennomslag i det uendelige universet som utgjør internettet og tjener nok penger til å ikke ha en annen jobb, krever det også mye arbeid for å holde det gående.
– Disse virale utbruddene av berømmelse blir ikke nødvendigvis til en stabil, langsiktig karriere, sier Duffy.
– På overflaten blir det i stor grad ansett som en drømmejobb, men jeg mener dette er et veldig overfladisk syn på hvordan karrieren forløper seg.
Duffy sier at hun har hørt fra innholdsskapere som enkelte måneder tjener store summer fra flere inntektskilder – for så å gå måneder uten inntekt i det hele tatt.
– Det kan minne om en frilansjobb, på grunn av mangelen på stabilitet, forklarer hun.
Kan bli utbrent
– De fleste innholdsskapere jobber ikke med det på heltid, sier Eric Dahan, direktør og grunnlager av markedsføringsbyrået Mighty Joy, som jobber med influensere.
Det er også vanlig å bli utbrent. Det kan kreve mye emosjonelt arbeid å trekke innhold ut av sitt eget liv, sier Duffy, og presset for å opprettholde kommersielle forhold og muligheten for å miste følgere dersom man tar seg en pause, kan være tøft for mange.
Ved å skape innhold om seg selv på internett, står man også i risiko for vedvarende trakassering og hatkommentarer.
Stadig utvikling
Som alt annet på internett er utsiktene for innholdsskapere i stadig utvikling.
Etterspørselen er også økende. Flere og flere plattformer sikter seg ikke bare inn mot brukere, men ønsker seg spesifikt fremadstrebende skapere til å lage innhold der. Og det sammenfaller med økt fokus på markedsføring og merkevarer på tvers av plattformene.
Bedrifter forsøker i økende grad å møte forbrukerne der de er, sier Raji Srinivasan, professor i markedsføring ved universitetet i Texas.
Plattformer som Youtube, Instagram og flere andre har de siste årene bygget ut tilbud for å tiltrekke seg denne typen innhold, men akkurat nå er det Tiktok som «gjelder», sier Srinivasan.
Og for håpefulle innholdsskapere som ønsker å slå an, er Dahans råd å bare starte et sted. Som Lebrons suksesshistorie viser, sier han:
– Du vet aldri hva som kan skje.
(©NTB)