Kaboom!

Publisert

Suggererende, metallisk musikk med en dyp, dirrende bass ljomer fra høyttalerne. Fire menn og to kvinner står tett i en klynge før de sprenger seg selv som atomer utover dansegulvet. Vi er på Kunsthøgskolen i Oslo og kompaniet Subjazz øver inn «Kaboom». Snart skal de forflytte seg til Dansens Hus, der forestillingen har premiere 8. mai. «Kaboom» er intenst med høyt volum, men har også sarte øyeblikk. Dansestykket har ingen fortelling, men temaene brudd, løsrivelse og energi skal fungere som en rød tråd. – Det kan være et fysisk brudd, et mentalt brudd. Et brudd i en situasjon, det kan være hva som helst. Hva skjer med bruddet i øyeblikket og hva skjer etterpå, sier Karl Erik Nedregaard som sammen med ektemannen Knut-Arild Flatner driver Subjazz. De to koreografene har alltid vært interessert i temaet energi. – Energien kan være livgivende, men hvis du får for mye av den, kan den også være destruktiv. Vi jobber med den energien som ulmer og ulmer og så skaper et brudd, forteller Flatner. Ifølge Nedregaard har temaet brudd også et referansepunkt i Subjazz, som har brutt med etablerte normer for jazzdans. Siden 2001 har Flatner og Nedregaard i Subjazz utviklet sitt eget crossover sceniske uttrykk, med røtter i jazzdans og samtidsjazz. De har gått på Balletthøgskolen og jobber begge som førsteamanuensis i dans på Kunsthøgskolen i Oslo. Duoen har også vært gjestekoreografer i Oslo Danse Ensemble og «So You Think You Can Dance». Karl Erik Nedregaard (tv) og Knut-Arild Flatner har vært gift siden 2010.

Første frø

Ideen til «Kaboom» fikk Nedregaard og Flatner allerede i 2009, og forestillingen har levd sitt eget liv siden det første frøet ble sådd. – Det som er spennende med en kreativ prosess er at du ikke aner hvilken retning den tar. Ideen slår røtter, men hvordan den springer ut har du ikke helt kontroll over, sier Nedregaard.– Vi er også et annet sted enn da vi søkte pengene, føyer Flatner til. – Og så har vi trukket inn andre personer som har påvirket prosessen.– Hvilke koreografer og dansere inspirerer dere?– Ina Christel Johannessen har et kunstneruttrykk som er rått og edgy, og jeg synes hun ligger et hestehode foran alle andre, sier Flatner.– Jeg liker også veldig godt Jo Strømgren, som en kontrast til Ina. Det sceniske formatet hans er banebrytende og han har fått publikum med seg på en helt annen måte enn tidligere. Den tredje er Crystal Pyte. Hun overrasker stadig med sine forestillinger, påpeker Nedregaard. – Hva er signaturen til Subjazz?– Eksplosivt. Detaljert. Dynamisk. Musikalsk. Krevende. Vi vil pushe grensene til danserne, og de pusher oss også. Hele teamet vi har valgt å jobbe sammen med i mange år er også en del av signaturen. Lys, lyd, kostyme og design, sier Flatner.

Ligner på film

Ifølge Nedregaard kan forestillingene ligne på film i formen. – Det får vi ofte tilbakemeldinger på. Det handler kanskje om hvordan vi iscenesetter bevegelsene i forhold til musikken. Vi ser mye film og påvirkes av det filmatiske heller enn tekst.Nedregaard mener det å jobbe sammen som par har vært positivt, men også utfordrende. – Jeg har alltid en samarbeidspartner som jeg kan kaste ball med frem og tilbake. Vi har jobbet såpass tett sammen at vi har utviklet en slags metode. Men privatlivet kan jo lide litt til tider. Når jeg våkner opp klokken tre om natten «å, jeg har en idé!» og Knut-Arild ikke er med, sier Nedregaard og ler høyt.  Paret støtte på problemer underveis med «Kaboom». Under første gjennomgang måtte de forkaste 13 minutter av forestillingen. Da de kom hjem, kastet de seg ned i fosterstilling - i et kvarters tid.– Det var sånn «Hva gjør vi? Hva gjør vi? Hva gjør vi? Men så tok vi frem dataen og satte oss ned. Da oppdaget vi at vi måtte være tro mot oss selv og vår signatur, forteller Flatner og Nedregaard fortsetter: – Det var første gang vi måtte forkaste en så stor bolk, så det var lærerikt.– På hvilken måte har det at dere er homofile påvirket sceneuttrykket?– Akkurat i «Kaboom» har det at jeg etter 21 år som åpen homo har brutt med mine foreldre hatt en direkte innflytelse på danseforestillingen, forteller Flatner åpenhjertig. – Jeg var lei negative tilbakemeldinger som gjorde at jeg ikke kunne være meg selv.«Kaboom» er Subjazz' tredje helaftens forestilling. Tidligere har de begeistret publikum på Dansens Hus med «Bloom», og med sine koreografier for Oslo Danse Ensemble. Også Riksteatret har satt Subjazz på plakaten både med landsomfattende turneer med Oslo Danse Ensemble og med «Bloom».«Kaboom», 8.-10. mai, Dansens Hus, Møllerveien 2.

Powered by Labrador CMS