Musikk

Portrettet av Kae Tempest på det nye albumcoveret er tatt av den tyske homofile fotografen Wolfgang Tillmans som også tok omslagsbildet til Frank Oceans «Blond».
Portrettet av Kae Tempest på det nye albumcoveret er tatt av den tyske homofile fotografen Wolfgang Tillmans som også tok omslagsbildet til Frank Oceans «Blond».

Kae Tempest til Nidarosdomen

I april kommer den prisbelønte poeten og artisten ut med nytt album, «The Line is a Curve». I august opptrer Kae Tempest i Nidarosdomen.

Publisert

Kae Tempest (36) er blitt kalt «en poet for folk som ikke leser poesi, en rapper for folk som ikke hører på hip hop». Samtidig er hen så mye, mye mer. Hen har to ganger blitt nominert til Storbritannias prestisjetunge Mercury Prize, og har mottatt en rekke utmerkelser for sine seks diktsamlinger og fire skuespill og romanen «The Bricks That Built The Houses». Hun platedebuterte med «Everybody Down» i 2014, og har gitt ut fire studioalbum.

Den ikke-binære spoken word-artisten, poeten, musikeren, forfatteren og dramatikeren blander hip hop og poesi, og har laget sitt eget uttrykk på tvers av musikalske eller poetiske konvensjoner. Hen har blitt geniforklart av anmeldere i The Economist, The Huffington Post, The New York Times og andre store aviser og er blitt kalt for «en litterær sensasjon».

Dypt, rått og selvbiografisk

I tenårene studerte hen klassisk gitar på BRIT School for Performing Arts and Technology, der både Adele og Amy Winehouse har gått, men droppet ut da hen oppdaget rappen som 16-åring. I 2014 kom gjennombruddet med det første studioproduserte albumet «Everybody Down».

I boka «Hold Your Own» (2015) gravde hen dypt, rått og selvbiografisk i allmenne tema som følelsen av utenforskap og «feil» kjærlighet.

På sitt nye album har Kae Tempest invitert med seg en rekke artister i studio, blant annet den homofile rapperen Kevin Abstract.
På sitt nye album har Kae Tempest invitert med seg en rekke artister i studio, blant annet den homofile rapperen Kevin Abstract.

«Jeg var en rar lesbisk i en homo- og kvinnehatende kultur. Det tok forferdelig lang tid å bli i stand til, i motsetning til å prøve å undertrykke denne siden av meg selv, å innse at det faktisk er helt ok», fortalte Tempest den gangen.

Kate Tempest er nå historie. På sosiale medier og egen hjemmeside forklarte hen i 2020 bakgrunnen for endringen slik: «And this is a first step towards knowing and respecting myself better. I’ve loved Kate. But I am beginning a process and I hope you’ll come with me. […] This is a time of great reckoning. Privately, locally, globally. For me, the question is no longer ‘when will this change’ but ‘how far am I willing to go to meet the changes and bring them about in myself.’ I want to live with integrity. And this is a step towards that».

Innfløkte fortellinger

Tempest skriver rå poesi om Londons østkant, og det forrige albumet «The Book of Traps and Lessons» (2019), var et brutalt dypdykk i konsekvensene av den økonomiske krisa i England; rasisme, fattigdom, gentrifisering, arbeidsløshet og så videre.

Mange av diktene/verkene hen har skrevet, har gresk mytologi som ramme eller referanse – som jo er uvanlig for en rapper fra Londons østkant. Men i flere intervjuer snakker Tempest som har studert litteratur ved Goldsmiths College i London, om hvor tåpelig det er å bruke merkelappen «høykultur» om enkelte kunstopplevelser for å skille dem fra andre uttrykk.

Interessen for de litterære klassikerne ble vekket i barndomshjemmet. Hen er den yngste av fem søsken. Faren elsket Homers diktepos «Odysseen», mens bestefaren leste historier fra Romerriket for barnebarna sine.

Dette er innfløkte fortellinger som involverer kompliserte familiekonstellasjoner, arketypiske menneskelige egenskaper og rå, mørke følelser som forårsaker kaos og utfordringer. Akkurat slik som poesirappen til Kae Tempest er.

Umåtelig populær

Det nye albumet som slippes 8. april handler med Kae Tempests egne ord om «å gi slipp. Om skam, angst, isolasjon og om å velge å gi etter i stedet. Og om å omfavne den sykliske naturen til tid, vekst og kjærlighet». Det har hen også gjort på albumcoveret.

– Gjennom hele mitt kreative liv har jeg vært sulten etter rampelyset og vært desperat ukomfortabel i det. Men nå føler jeg mindre skam over kroppen min. Nå er jeg klar for å vise fram ansiktet mitt, og jeg drømte om at det var Wolfgang Tillmans som skulle ta portrettet av meg til album-coveret, sier Tempest om den hivpositive og homofile fotografen som har fått en rekke priser for sine fotografiske verk, blant annet Hasselblad Award, og Tate årlige Turner Prize som første utlending og første fotograf.

Tempest speiler samtida i diktene sine på en direkte og provoserende måte som sjeldent forbindes med poesi. Kanskje nettopp derfor er hen blitt så umåtelig populær – med en stor og dedikert fanskare som gjenkjenner seg selv i hens visjon om å finne det universelle i det nære, det mytiske i hvert menneske, og viser hvordan vi alle er en del av noe større og eldre enn oss selv.

Hold Your Own

Som da hen tidlig i pandemien la ut en video på Facebook der hen hjemme fra egen stue framførte diktet «Hold Your Own», et velbrukt engelsk uttrykk som på norsk kan ha en rekke betydninger: Ta vare på deg selv. Stå opp for deg selv, hevd deg. Og ikke minst – hold deg selv og dine fast. Videoen traff midt i hjertet hos et lockdown-isolert publikum. Diktopplesningen (uten musikk), fikk 2,2 millioner visninger og ble delt 29.000 ganger.

Som performance-artist rapper poeten til musikk med sitt faste band på utallige festivaler både i USA, England og Europa, og legger i april ut på ny turné i England og Irland med sitt nye album. Mandag 1. august står hun på scenen i Nidarosdomen under Olavsfestdagene i Trondheim.

Powered by Labrador CMS