Skuespilleren Espen Bråten Kristoffersen har spilt Klatremus over 200 ganger. Denne sommeren gjør han det igjen. Ingen rolle har betydd så mye for ham. 

Alltid tilbake til Klatremus

– Jeg liker at rollen er såpass androgyn, forteller ham. – Da Thorbjørn Egner satte opp «Dyrene i Hakkebakkeskogen» på teater, var det stort sett bare kvinner som spilte Klatremus. Det fine med rollen er at han ikke er redd for sine feminine sider, og bytter på å være det og macho. Eller så macho som en mus kan være, ler han. 

«Dyrene i Hakkebakkeskogen» ble som kjent skrevet av Egner, og utgitt første gang i 1953. Siden den gang har historien blitt gjenutgitt som bok og satt opp på teater talløse ganger, i tillegg til flere film- og tv-versjoner. Kristoffersen har gjentatt hovedrollen Klatremus et enormt antall ganger, både på scene og på lerret. Denne sommeren settes teaterstykket opp i Sirkusteltet i Frognerparken, fra 23. juli til 19. august. Regien er ved Bjørn Sæter, som har lang karriere som teaterregissør bak seg. Blant andre skuespillere er Stig-Werner Moe i rollen som Mikkel Rev.

– Mye av karrieren min bygger på denne historien. Første gang jeg fikk rollen var da Ellen Horn satte opp stykket for Riksteateret i 2012. Jeg kan virkelig takke Klatremus for at jeg kan jobbe som skuespiller. Dessuten er «Hakkebakkeskogen» en av mine favoritthistorier, som  etter alle disse årene fortsetter å engasjere barn. Så jeg er glad for at jeg fremdeles får spille i stykket, fortsetter Kristoffersen.

Foto: Reidar Engesbak

Reell konflikt

Han har jobbet som profesjonell skuespiller i ti år, og har jobbet kontinuerlig innen teater, revy og musikal – også innen flere av de største teatrene i Norge. Klatremus har vært med hele tiden, og Kristoffersen går aldri lei av rollen. 

– Jeg finner alltid nye innfallsvinkler til karakteren, understreker han. – Det morsomme med å spille en rolle ofte, er at man finner nye møter å spille rollen på. Det blir jo utfordringer også, ved at jeg må holde rollen levende for meg selv. 

Han mener stykket er Egners beste fortelling. Ikke bare fordi historien er fin, men også fordi han er glad i musikken. – Dessuten er det en veldig god og reell konflikt i fortellingen, og det tror jeg bidrar til at den har holdt seg så lenge. 

Tilgjengelig for alle

Kristoffersen håper på full sal under forestillingene. Både fordi han tror denne oppsetningen blir bra, men også fordi de involverte har vært opptatt av at stykket skal være tilgjengelig for alle uansett inntekt. Dette synes Kristoffersen er flott:

– Produsenten Marius Podolski ville at det skal være overkommelig å se stykket. Teaterbilletter i dag koster gjerne rundt 600 kroner per billett, men det har jo ikke alle familier råd til. Disse billettene koster 200,-. Derfor synes jeg det er ekstra fint å være med i stykket denne gangen. Det er fint at det finnes tilbud hvor flere føler seg inkludert, og ikke blir begrenset av inntekten sin. 

Kristoffersen setter særlig pris på den kontakten han får med barna blant publikum. Han forteller at de er mye mer ærlige i tilbakemeldingene enn voksne.

– De er veldig spontane og tilstede som publikummere. Jeg kan alltid vite om jeg har en god dag på jobb eller ikke, basert på responsen jeg får fra dem. Det gjør det mye morsommere å spille en rolle, og vi får en veldig god interaksjon, ler han. 

Billettene ligger nå for salg på https://www.ticketmaster.no/. Med unntak av en ukes pause, vises stykket daglig; mandag – fredag kl. 14.00 og lørdag/søndag kl. 11.00 og 14.00.