Kontroversiell pridekampanje fortsetter

Publisert

Stockholm Prides kontroversielle kampanje #jagfestarmot som i sommer har skapt massiv debatt i den svenske homobevegelsen, fortsetter nå som TV- og radioreklame. Historiene fra kampanjen leses opp av bl.a. Adam Pålsson, kjent fra tv-serien «Tørk aldri tårer uten hansker». I begynnelsen av sommeren stormet det i svenske sosiale medier rundt Stockholm Prides kampanje #jagfestarmot. Kampanjens budskap «Så lenge det finnes hat, finnes det grunn til å feste» fikk mange til å dele sine historier - fra hverdagshistorier om normer i samfunnet til historier om vold og hatkriminalitet på jagfestarmot.se, facebook og twitter. – Jeg har stor respekt og forståelse for de følelsene som kampanjen har vakt, og er sterkt berørt av de historiene som vi har fått inn, historier som beskriver hverdagen for lhbt-personer i Sverige i 2014. Historier om vold, hatkriminalitet, fordommer og normer. Noen av historiene velger vi nå å løfte frem, for å vise at kampanjen ikke er over, at Stockholm Pride fortsatt trengs, sier talsperson for Stockholm Pride Sandra Ehne. Adam Pålsson, skuespiller «Tørk aldri tårer uten hansker» leser i del to av kampanjen i en reklamefilm opp en anonym historie om mordbrann, og transaktivist Nadja Karlsson forteller om sine egne opplevelser som transkvinne. I radioen vil svenskene få høre Glenn Hysén, far til den homofile fotballspilleren Anton Hysén, og Ann-Christine Roxberg, transseksuell prest i Växjö, når de forteller om sin hverdag.

Klart homopolitisk mål

Leder i RFSL - Riksförbundet för homosexuellas, bisexuellas, transpersoners och queeras rättigheter - Ulrika Westerlund, forstår at #jagfestarmot har skapt debatt i den svenske homobevegelsen. Westerlund, som selv ikke har vært med på å utforme kampanjen, har blant annet hørt enkelte oppfatte Stockholm Prides kampanje som «om den bare driver propaganda for dans og alkohol, som om det er alt pride handler om.» – Noen tolket kampanjen som «bare man fester blir alt bra». Som om man ikke forstår at det dreier seg om virkelige problemer. Hvis man selv er blitt mishandlet, kan det føles sårt, sier Westerlund. RFSL-lederen synes imidlertid at det er positivt at kampanjen har et så klart homopolitisk mål. Hun forstår reaksjonene, men også hva Stockholm Pride vil få frem med kampanjen. – De vil vise hvorfor Stockholm Pride fortsatt trengs, og de har lykkes med å få oppmerksomhet. Så kan man diskutere selve utførelsen. Kanskje kommunikasjonen i del to av kampanjen gjør at budskapet blir tydeligere, sier Westerlund. Reklamefilmene vises på tv3play og tv6play og kan ses på Stockholm Prides Youtube-kanal:#jagfestarmot Stockholm Pride er skandinavias største lhbt-festival og arrangeres hvert år i slutten av juli, i år fra 28. juli til 2. august. Kampanjen #jagfestarmot fortsetter på jagfestarmot.se og sosiale medier.