KulturBlikk har de to siste gangene hatt besøk av artistene Tuva Livsdatter Syvertsen fra Valkyrien Allstars og plateaktuelle Josefin Winther. Onsdag 16. mars kommer Håkon Kornstad (34) og spiller solokonsert i baren So som er åpent for alle filer og kjønn.
Med seg har Håkon Kornstad saksofonen og en loop-maskin, og byr på improvisert, catchy og dansbar musikk.
– Jeg bygger opp låtene på stedet, og dermed blir det ny livemusikk, hvor alt skjer der og da. Tilbakemeldingene har vært at folk som setter pris på mye forskjellig musikk, liker dette. Musikken er melodisk, publikumsvennlig og annerledes. Publikum får være med på en reise i musikksjangre. Musikken vil bli både arabiskinspirert, diskoaktig og med både beat og ballader, sier Kornstad som lager grenseløs musikk som har nådd langt utenfor jazzmenigheten.

Han har opptrådt på store scener både på jazzfestivaler i Norge, i Europa og også i Japan. Og jazzkritikere har for lengst fått øynene opp for Håkon Kornstads improviserte musikk.

Jazznettstedet AllAboutJazz skriver blant annet dette om musikken hans: «Kornstad exposes his complicated, sincere and humorous musical personality…listening to his journey ought to be both enlightening and a lot of fun.»

Han startet med å spille klarinett, men byttet til saksofon fordi klarinettlæreren hans var så sur. Hans første kassett var med Whitney Houston, men har senere latt seg inspirere av Miles Davis, Björk, Rufus Wainwright, David Bowie, Bugge Wesseltoft. I ti år var han en av landets viktigste jazzstemmer i band som Kornstad Trio, Wibutee, med Håvard Wiik, og i bandene til Bugge Wesseltoft og Anja Garbarek. Nå står Håkon Kornstad alene, men har i år turnert sammen med jazzsangerinnen Sidsel Endresen. Han trakterer både tenor- og bassaxofon, flutonett, fløyter og en loop-maskin.

Kornstad har så langt gitt ut de to soloalbumene «Single Engine» og «Dwell Time» på etiketten Jazzland. Senere i år er han klar med ny plate, og musikken hans er blitt skeivere enn den var før.

– Jeg åpner opp for å være meg selv, og ikke tenke på at jeg skulle vært sånn og sånn, enten det er som homo eller som jazzmusiker. Jeg har nå latt meg selv gjøre hva jeg vil, uten å tenke konsekvenser på den måten. Sånn sett er musikken min skeivere i dag enn den var tidligere. Jeg opplever at den er blitt ærligere og når ut til flere.

– Hvordan blir det å spille på So?
– Jeg spiller på både store og mindre scener. Her får jeg sjansen til å møte en annen type publikum. Det kan bli lettere å få kontakt med publikum, og det er morsomt.

Blikkjournalist Kjersti Eidem Dyrhaug skal som vanlig innlede kveldens konsert med å intervjue musikeren på scenen. Dørene på So åpner kl 18, vær tidlig ute hvis du ønsker sitteplass.

KulturBlikk på So, onsdag 16. mars, kl 19, Arbeidergata 2. Gratis inngang.