Kritisk til EuroPride-reklame

Publisert

Reklamebyrået Kitchen har skutt bom i sitt forsøk på å lage en film som skal promotere EuroPride 2005. – For Helseutvalget er dette helt uholdbart. For det første er lesbiske helt usynlige i filmen. Men like negativt er at filmen er en ren oppfordring til usikker sex, sier Arne-Harald Hanssen i Helseutvalget. – I tillegg vil den sikkert virke støtende på mange homser. Ikke alle homser er opptatt av analsex. For oss virker det som om byrået ikke har hatt god nok kontakt med målgruppen for filmen, sier Arne-Harald Hanssen. Reklamebyrået Kitchen står bak reklamekampanjen for EuroPride 2005. Kampanjen består av mange forskjellige elementer, blant annet flyers, plakater, annonser og film. Filmen de har laget viser en sædcelle på vei gjennom en endetarm. Filmen skulle etter planen blant annet vises som reklamefilm for EuroPride på Skeive filmer som starter fredag 17. juni. Men filmfestivalen har ikke bestemt seg for om de vil vise filmen eller ikke. Skeive filmer er også kritiske til budskapet. Til tross for at EuroPride starter om tre dager har ikke styret i festivalen sett filmen ennå. – I morgen kveld vil filmen bli vist på et styremøte. Først da blir det tatt stilling til hvorvidt filmen er representativ for EuroPride eller ikke, sier pressetalskvinne Beate Nossum i EuroPride. Morsom idé – Vi ønsket å lage en morsom, oppmerksomhetsvekkende og uhøytidelig film for EuroPride, forteller tekstforfatter Kristoffer Carlin i reklamebyrået Kitchen til Blikk Nett. – Hva sier du til at mange mener filmen er en oppfordring til usikker sex? – En så bokstavelig fortolkning blir merkelig. Tar man et skritt ut, så handler det ikke om det i det hele tatt. Filmen er en liten historie om en sædcelle som har kommet feil, forteller Carlin. – EuroPride er en festival for begge kjønn. Hvordan skal lesbene kunne kjenne seg igjen i filmen? – Nå skal man huske på at denne filmen bare er en liten del av en reklamekampanje for EuroPride, og jeg vet ikke om lesbene behøver å kjenne seg igjen i denne filmen. Dette var den filmidéen som ville gi festivalen mest oppmerksomhet og som var morsomst. Vi ønsket på ingen måte å fornærme noen og vår hensikt har ikke vært å bidra til å usynliggjøre lesbiske kvinner, sier Carlin.

Powered by Labrador CMS