Kulturtipset

Publisert

– Som den musikknerden jeg er vil jeg anbefale folk å sjekke ut den lokale musikk-undergrunnen der de bor. Et eksempel hvis man bor i Bodø er Draug Media. Veldig flinke folk. – Det er så mye bra som foregår der ute, uten at det når frem i mainstream media. Lokale musikere og produsenter trenger et publikum som de kan bryne seg på og imponere. Dessuten får man gleden av å høre på ting som aldri vil kunne nå frem kommersielt sett.Draug Media er et dj-, artist- og kunstnerkollektiv med base i Bodø. Fellesskapet satser på å sørge for alle behovene til sine artister og driver med alt fra utgivelser til booking, promo, management og produksjon av sine medlemmer. Ingrid Amundsen har ansvar for Skeiv Verdens alternative julefeiring som er et rusfritt arrangement 24. og 25. desember for de som ikke kan eller vil feire med familie eller venner. Feiringen finner sted i et vakkert middelalderhus i Oslo, og er basert rundt frivillig innsats. Det er gratis og åpent for alle, men de som møter opp bes å ta med seg én gave til rundt 50 kr på selve juleaften. Amundsen har jobbet fast i Skeiv Verden siden oktober i år. – Dette blir min første julefeiring med de fantastiske menneskene som utgjør Skeiv Verden, og jeg gleder meg stort!Hun har tidligere gått på Musikerutdanningen ved NISS (nå Westerdals) og har jobbet som studioansvarlig med ungdommer i fritidsklubb-sammenheng. (foto: Hedda Marie Westlin)

– Hvilken type kulturopplevelser er du mest glad i?

– Jeg er veldig fan av å oppdage musikkskattene som folk ikke får med seg. Jeg blir alltid veldig glad når venner sender meg låtene de holder på med for å få tilbakemelding. Ellers syns jeg albumformatet er undervurdert. Det at man faktisk tar seg tid til å ta lytteren med på en times lang musikalsk reise er fantastisk modig. Ingenting er bedre enn det i mitt hjerte og mine ører. Som kultur er vi i dag veldig opptatt av design, noe som ofte kan gå på bekostning av det kunstneriske. Når alt skal være så gjennomdesignet, kutter man ofte bort det veldig menneskelige og uperfekte. Jeg synes det er utrolig deilig når jeg hører på musikk der musikerne og produsenten har tatt en sjanse, og turt å være litt pretensiøse og drite seg ut. For hva er egentlig poenget med musikk dersom man ikke egentlig sier noe med den?

– Hva er skeiv kultur for deg?

– Skeiv kultur for meg er først og fremst kultur, dernest er den skeiv. Med andre ord: skeiv kultur er heteronormativ kultur er skeiv kultur er heteronormativ kultur. Det er ett og det samme. Jeg syns det blir veldig unaturlig å skille mellom kulturopplevelser basert på personene som lager dem, og ikke på det kunstneriske. Det er viktig at kunst og kultur reflekterer den skeive delen av befolkningen i tillegg til den heteronormative, men jeg tror vi er best tjent med at vi tar vår plass innad i mainstream-kulturen.

– Hva har vært din beste kulturopplevelse?

– Jeg tenker vel egentlig ikke på kulturopplevelser på den måten tror jeg. En kulturopplevelse som berører meg vil alltid dele førsteplassen med alle de andre som også har berørt meg. Målet med kunst og kultur må jo være at man går derfra som et litt annet menneske enn det man var før. Dersom dette kriteriet er oppfylt, vil jeg definere det som min "beste kulturopplevelse". Det gjorde veldig inntrykk på meg første gangen jeg oppdaget bulgarske damekor for veldig mange år siden. Det var noe jeg aldri hadde hørt før.

– Og din verste?

– Jeg prøver faktisk å unngå det i mest størst mulig grad. Det gjør meg så gretten. Rent konkret ble jeg utsatt for en slik opplevelse i sommer, da jeg måtte lide meg gjennom timesvis med taffelmusikk på gitar og fløyte med mumlete sang og enda verre lyd. Det var tortur, og en smule underholdende for de som var vitne til min lidelse.