Kunsten å falle
Mote- og homoikonet Little Edie Bouvier Beale og mamma Big Edie flytter inn på Nationaltheatret 15. mars og publikum får ta del i livet de lever i en falleferdig rønne i Hamptons utenfor New York.
Mote- og homoikonet Little Edie Bouvier Beale og mamma Big Edie flytter inn på Nationaltheatret 15. mars og publikum får ta del i livet de lever i en falleferdig rønne i Hamptons utenfor New York.
«Kunsten å falle» er historien om to falmede stjerner på den amerikanske jetset-himmelen.
Mor og datter bor i en falleferdig herskapsvilla som ligger på eiendommen Grey Gardens i Hamptons nord for New York. Hamptons et yndet sted for de mest velstående i USA, som har weekend- eller sommerresidenser der. Mange milliardærer innen industri, finans, film og fjernsyn, holder hus der, som Mariah Carey, Steven Spielberg, Tiger Woods og Jennifer Lopez. Eiendomsprisene i Hamptons er blant de høyeste i verden. Fram til 1979 bodde Big Edie og Little Edie blant de rike i det ettertraktete nabolaget. Big Edie kjøpte huset i 1923 sammen med sin daværende ektemann.
Det er fallet ut av sosietetslivet som er historien som portretteres i teaterstykket «Kunsten å falle» av Sara Stridsberg, som har premiere på Nationaltheatret fredag 15. mars. Stykket er bygget på dokumentarfilmen «Grey Gardens» (1976), en film som i årenes løp har blitt en kultklassiker. Det er brødrene Albert og David Maysles, som etter å ha tilbragte en sommer sammen med Big Edie og Little Edie Bouvier Beale, laget filmen.
Trailer for dokumentaren «Grey Gardens» (1976)
Billettene revet bort
Det tok ikke lang tid fra forestillingen ble annonsert til billettene var helt utsolgt.
– Det viser seg at det er langt flere enn jeg ante som har et forhold til dokumentarfilmen «Grey Gardens», sier regissør Morten Borgersen til Blikk.
Selv så han «Grey Gardens» for mange år siden, og falt helt for historien om Big Edie og Little Edie.
– Jeg så den første gang for 10 år siden og ble veldig fascinert. Jeg ble glad i dem rett og slett. De var så nydelige og så kloke, sier Borgersen og forteller at han ikke tenkte så mye på filmen i årene som kom.
– Men så leste jeg manuset Sara Stridsberg hadde skrevet. Jeg har veldig sans for Stridsberg som forfatter og ville sette opp «Kunsten å falle». Jeg ville sette det opp her på Nationaltheatret og jeg visste hvem jeg ville ha i rollene som Big Edie og Little Edie.
Svaret fra Nationaltheatret var et ubetinget «ja» og rollene ble fordelt. I Morten Bergersons oppsetting spiller Kari Simonsen rollen som Big Edie og Liv Bernhoft Osa spiller Little Edie. Med seg har de også Erland Bakker, som gjør et eksentrisk galleri av roller i «Kunsten å falle».
Eksentrisk isolasjon
I fordums dager figurerte begge i amerikansk presse og vanket i de riktige kretsene. Big Edie hadde tidligere opplevd moderat suksess som sangerinne, mens Little Edie hadde jobbet som modell. Når blitzlampene sluknet, invitasjonene sluttet å komme og de bleknet på sosietetshimmelen, ble de kun husket som Jacqueline Kennedys tante og eksentriske kusine.
Livet har fart hardt med dem og alt er borte: storfamilien, formuen, cocktailglassene og blitzregnet. Nå har de kun hverandre, 16 katter og en vaskebjørn i veggen.
Til tross for at de lever av kokt mais, lever paté og kjeks, portretterer dokumentaren et hektisk liv, med Little Edie som spiller ut alle sine fantasier om et liv i rampelyset og mor til sengs eller på verandaen i sola, mens hun deler paté med kattene sine.
Så kan man spørre seg: ler vi som publikum av dem, eller med dem?
– Vi ler med dem. Det må vi gjøre. Jeg har ikke gjort noen forsøk på å lage dem om til fjollete karakterer. Jeg ønsker at publikum skal forstå den kjærligheten mor og datter har til hverandre og den umuligheten det er å leve på den måten som de gjør. De lever tett på hverandre og har ikke noe annet i livet enn det, sier Borgersen til Blikk.
«Grey Gardens» og Little Edie har satt sine spor i populærkulturen. I realityserien RuPaul’s Drag Race dukker «Grey Gardens» opp som referanse i flere sesonger, som da Jinkx Monsoon kledde seg opp som Little Edie i sesong fem i episoden «Snatch Game».
Skeive fans
«Grey Gardens» og spesielt Little Edie har mange skeive fans. Både blant dragartister, musikere, artister og motedesignere. Mange løfter fram utenforskapet som en viktig del av beundringen.
– Det er jeg enig i. Dagens samfunn er så jævla A4 og alt ligner på alt annet. Det er veldig kjedelig og da trenger vi slike bilder, fortellinger og karakterer som de i «Kunsten å falle», sier Borgersen og spør om ikke alle har behov for å slippe taket av og til.
– Ok, de lever i et hus som stinker kattepiss og er fullt av søppel. Men spiller det så stor rolle egentlig? For dem gjør det nok ikke det. Derfor synes jeg tittelen «Kunsten å falle» er så fin og da vi hadde besøk av Sara Stridsberg for en stund siden, sa hun: «lengter vi ikke alle etter å falle litt? Å gi litt faen?» Det synes jeg var godt sagt, sier Morten Borgersen.
Les reportasje om «Grey Gardens» og «Kunsten å falle», samt intervjuer med regissør Morten Borgersen, skuespillerne Liv Bernhoft Osa og Erland Bakker i magasinutgaven av Blikk.
«Kunsten å falle» har norgespremiere på Nationaltheatret fredag 15. mars. Stykket spilles i Malersalen fram til og med 12. april. Så flytter «Kunsten å falle» over til Amfiscenen 28. september hvor det spilles til og med 29. oktober.
Info: Kunsten å falle på Nationaltheatret