– Ung i Operaen for de mellom 15 og 30 år er unikt, fordi unge jobber for unge, og får ansvar for hele billettsalget og markedsføring av en forestilling, sier Therese Khachik.

– Operaen må ta til seg nye og unge impulser og endre på stereotypiene. På Ung i Operaen kan du være deg selv og komme i ullgenser om du vil. For å få en oversikt over hva som skjer, kan du følge med på facebook-siden Operaens ungdomsambassadører.



Therese Khachik leder Skeivt Studentforum og inviterer lørdag 1. mars til «Queer brodering».

– Arrangementet begynte som en spøk, da vi snakket om geriljabrodering. Men
«Queer brodering» blir en god gammeldags syklubb der vi drikker te og spiser hjemmebakt kake – og broderer, sier Khachik, og medgir at hun selv ikke er særlig flink til å brodere.


– Det gjør ingenting om du ikke kan brodere. Vi har en ekspert som kan vise deg, ellers så kan du bare sitte og se på, og slarve. På våre arrangementer vil vi at studentene skal føle seg trygge.

Therese Khachik tar en bachelorutdanning i klassisk sang ved Barratt Due Musikkinstitutt, og hun jobber som dirigent for barnekoret Rødhette og ulvene ved Majorstuen skole.



– Hvilken type kulturopplevelser er du mest glad i?

– Jeg gripes av teater og opera, det er så sårbart, ingenting er manipulert. Så er jeg glad i musikk, mest jazz. Jeg følger ikke så mye med på popmusikk, men jeg liker å gå ut og danse til pop og trenger ikke å drikke for å danse. Ellers var Roskilde i 2010 fantastisk. Etter gode liveopptredener kan jeg godt begynne å høre på musikken til bandene.



– Hva er homokultur for deg?

– Homokultur er en følelse av solidaritet, det å finne seg selv i samspill med andre. Jeg fant mine første forbilder i teaterverdenen, som jo er ganske skeiv. På premièrefester fikk jeg møte partnere og ektepar av alle typer, og det ga meg noen rollemodeller.



– Hva er din beste kulturopplevelse?

– Den siste store var «Hoffmanns eventyr» regissert av Calixto Bieito. Han er operaens svar på Quentin Tarantino. Det var en grotesk tolkning, alt ble vridd. Scenen var full av blod, gørr og eksplosjoner, skikkelig Tarantinostyle.



– Hva er din verste kulturopplevelse?

– Da jeg gikk på videregående og en venn overtalte meg til å bli med på konsert med The Pussycat Dolls. Jeg ville helst ikke bli gjenkjent, men på vei ut ble vi stoppet av Adressa. Det resulterte i et tresiders oppslag i kulturdelen neste dag. Å komme på skolen neste dag er det flaueste jeg har opplevd. Når du er 16 år, driver med musikk og skal prøve å være kul …