Utstillingen «Biography» til Elmgreen & Dragset på Astrup Fearnley-museet må du få med deg. Fantastisk, sier Frank Mosvold.

«Biography» stiller interessante spørsmål ved kjønn og identitet, som kunstnerduoens geniale mannlige versjon, He, av den lille havfruen, sier Mosvold.

Frank Mosvold er regissør, manusforfatter og produsent

Danske Michael Elmgreen og norske Ingar Dragset har jobbet sammen siden 1995. De bor og arbeider i London og Berlin og har gjort seg bemerket gjennom flere soloutstillinger internasjonalt. Blant annet ved Serpentine Gallery, Tate Modern and V&A i London, Museum Boijmans Van Beuningen i Rotterdam, ZKM i Karlsruhe Kunsthalle Zürich. I 2009 representerte de Danmark og Norge på Veneziabiennalen med en omfattende utstilling som fant sted både i den danske og den nordiske paviljongen, og i 2012 stilte de ut på Liverpoolbiennalen. Høsten 2013 fikk duoen stor oppmerksomhet for sin ambisiøse utstilling «Tomorrow» på The Victoria and Albert Museum i London hvor de transformerte deler av museet til en fiktiv, eldre og desillusjonert arkitekts leilighet.

Utstillingen ved Astrup Fearnley Museet er første del av en utstillingsserie i tre deler av Elmgreen & Dragset med tittelen «Biography». Den vil etterfølges av utstillinger ved Statens Museum for Kunst i København og Tel Aviv Museum of Art.

Frank Mosvold er regissør, manusforfatter og produsent og vant nylig publikumsprisen for kortfilmen «Bendik og monsteret» ved Palm Springs Shortfest i USA, som du kan se her.  Å ikke bli sett og akseptert for den man er, kan ødelegge oppveksten. I «Bendik & monsteret» blir vi kjent med Bendik, en spinkel gutt som leker med dukkehus på rommet sitt, og som ikke lever opp til forventningene om maskulinitet som stilles av hans nye stefar, muskelbunten Freddy, som gaper av glede over de nye boksehanskene han har kjøpt til husets håpefulle. Bendiks entusiasme over alt dette røffe er fraværende.

Mosvold er også kjent for kortfilmen «Hjem til jul» som er blitt vist på Kulturblikk på So flere ganger. Filmen som er basert på Brantenbergs novelle «Anne og Anne kommer hjem til jul» hadde premiere under Skeive dager i Oslo i 2000.

– Hvilken type kulturopplevelser er du mest glad i?
– Jeg kan ikke tenke meg noe bedre kulturopplevelse enn å bli forført av en god film på kino.

– Hva er homokultur for deg?
– Jeg liker veldig godt kulturopplevelser hvor jeg kjenner meg igjen i og kan identifisere meg med hovedrollen.  

– Hva er din beste kulturopplevelse?
– I 1975 så jeg «Flåklypa Grand Prix» på kino for første gang.  Det ga meg drømmen om å lage egne animasjonsfilmer. Ivo Caprino var min store barndoms helt. Det er han fremdeles. Nå i ettertid er det jo veldig morsomt at jeg kanskje likte Flåklypa underbevisst for den handler om tre menn som bor sammen på en fjelltopp, hvor to av dem deler seng!
 
– Hva er din verste kulturopplevelse?
– En av de virkelig få filmene jeg har gått ut av kinosalen før rulleteksten kom opp var filmen «Pink Cadillac», en rett og slett dårlig film, kanskje fordi jeg forventet noe helt annet…