Lærerutdanningen under lupen

Publisert

I regjeringens nye stortingsmelding om lærerutdanningen foreslår de at undervisning om seksuell orientering skal være obligatorisk. – Det er en forbedring for i dag er det opp til den enkelte lærer å ta opp temaet, sier høgskolelektor Bjørn Smestad ved Høgskolen i Oslo. Ifølge stortingsmeldingen «Læreren – rollen og utdanningen» skal det nye faget pedagogikk og elevkunnskap være med på å fremme toleranse og respekt. Dette skal bidra til dialog mellom mennesker med ulik bakgrunn, tro og seksuell orientering og dermed bekjempe mobbing i skolen. – Jeg tror at de foreslåtte endringene i lærerutdanningen går igjennom hos de politiske myndigheter, men det er innholdet i rammeplanene som er viktig. Disse legger detaljerte føringer og forpliktelser til hva undervisningen skal inneholde. Står det ikke noe om seksuell orientering her, er vi like langt, mener Bjørn Smestad. Lektoren, som jobber på Høgskolen i Oslo (HiO), er i dag den eneste som tilbyr lærerstudenter separat undervisning om homofili. – I løpet av studietiden får studentene ved HiO et tilbud om en tre timers forelesning om homofili, forteller Smestad.

Feil fokus

Stortingsmeldingen er nå til behandling i kirke-, utdannings- og forskningskomiteen. De skal legge fram sin innstilling i slutten av mars. Stortinget vil votere over innstillingen 2. april, og da starter arbeidet med rammeplanene. Ifølge Bjørn Smestad er det mangelfull kunnskap om homofili blant lærerne. Det er bare hvis en lærer er spesielt interessert i temaet at det blir tatt opp i undervisningen på lærerutdanningen. – Et minimum er å ha konkret kunnskap om komme ut-prosessen og hva heteronormativitet. Lærernes holdninger er ofte at alle elevene er heterofile inntil det motsatte er bevist. De møter elevene med at nå skal vi lære våre heterofile elever om homofili.

Powered by Labrador CMS