Marie Ulven Ringheim, 22-åringen med artist- navnet girl in red, er vokalist, gitarist og låtskriver.

girl in red inspirerer unge lesbiske til å lage sitt eget kodespråk

Hører jenta du er interessert i på girl in red? Ja, da er hun mest sannsynlig gira på jenter selv.

Publisert Sist oppdatert

Fredag 30. april slipper girl in red debutalbumet «if i could make it go quiet». I den anledning har Blikk sett nærmere på hashtaggen #doyoulistentogirlinred

I juli i fjor la den 19 år gammel musikeren Hayley Margo fra Michigan ut en video på den digitale møteplassen TikTok der hun sang sin egen låt: «Do You Listen to Girl in Red?».

Bare utstyrt med en ukulele og et ønske om å forsones med seg selv om skeiv, forteller Margo sukkersøtt om flørten sin med ei jente. De to snakker sammen på telefon til langt på natt, før Margo kun sitter igjen med ett spørsmål: «Hører hun på girl in red?»

@haleymargo

um it was so hard to fit all of this into 60 seconds AH. anyways this one’s for the gays #lgbt #fyp #songwriter #originalsong @girlinred

♬ original sound - haley margo🦋

Dette er selvfølgelig langt mer enn et trivielt spørsmål om musikksmak. Å høre på girl in red var for Margo og mange andre generasjon Z-ere, en identitetsmarkør. Hører jenta du er interessert i på girl in red? Ja, da er hun mest sannsynlig gira på jenter selv.

Da Margo la ut videoen hadde uttrykket og hashtaggen #doyoulistentogirlinred bare så vidt blitt tatt i bruk i TikTok-miljøet. Utallige flanellskjorter, Doc Martens og barberte øyenbrynsstriper senere, ble det å høre på girl in red synonymt med å være ei jente som liker jenter.

Det hemmelige språket

I viktoriatidens England signaliserte en grønn nellik i jakkeslaget at du var homofil. Det var Oscar Wilde som startet trenden da han fikk sine homofile venner til å feste en nellik på jakka under premieren på teaterstykket «Lady Windermere’s Fan».

#doyoulistentogirlinred skal ifølge TikTok, først ha dukket opp i april 2020. Samme måned plukket nettsider som Urban Dictionary opp trenden, som definerer den slik: «A discreet way of asking a girl if she likes girls/is gay. Inspired by the iconic lesbian musician girl in red. Because if she listens to girl in red, she is most likely lgbt.»

Skeive subkulturer har stort sett alltid hatt sine egne koder: Grønn nellik på jakkeslaget, fargen lilla, lommetørklær med ulike farger i baklomma, ring i øret. Opp gjennom historien har skeive konstruert utallige hemmelige markører for lettere å finne hverandre, kommuniserer identitet internt i egne miljø, men også utad i det heterofile samfunnet for å demonstrere samhold og stolthet. I dag er de mest internasjonalt kjente symbolene den rosa trekanten og regnbueflagget .

I noen tilfeller har skeive hatt helt egne språk. Som polari, brukt av homofile menn i England før avkriminaliseringen av homosex. Polari var en blanding av italiensk, romani, jiddisk, engelsk cockney slang og cant, et språk brukt av omreisende, kriminelle og sirkusarbeidere. I tillegg var flere av ordene basert på rim, eller ble uttalt baklengs – som «ecaf» i stedet for «face».

I løpet av 1900-tallet dukket det opp nye fraser, som «a friend of Dorothy», «friend of Mrs. King», «does she sing in the choir?» og «does she play softball?», som var hemmelige synonymer for å være homofil.

Memes med humor

På samme måte som «Is she a friend of Dorothy?» ble brukt, har «Does she listen to girl in red?» gått inn i slangordboka som et av de nyeste verktøyene for å avkode seksualitet. Denne gangen er det generasjon Z sin tur til å forme språket.

Som regel har videoene som er merket med #doyoulistentogirlinred et komisk preg. De er først og fremst memes, et forsøk på å etablere og videreføre en intern humor, ofte basert på stereotypier. Men de har også blitt så mye mer enn en intern spøk for innvidde. Flere TikTok-brukere har brukt frasen som et utgangspunkt for å komme ut til foreldre og jenter de er forelska i.

Diskresjonen frasen tilbyr, har for mange unge i skapet blitt en mulighet til å komme ut på egne premisser. Der engelske homser brukte polari før avkriminaliseringen, bruker lesbiske i generasjon Z fraser som «Do you listen to girl in red?» som kamuflasje. Men først og fremst for å ha kontroll over informasjonen om seg selv. Frasen er en mulighet til å komme ut i det skeive digitale miljøet, og samtidig holde det hemmelig utenfor nettet.

Ut av skapet-variantene av #doyoulistentogirlinred er av det mer rørende slaget, men leker seg likevel med det interne utgangspunktet – i flere tilfeller forstår ikke foreldrene den faktiske betydningen.

Nye Tinder for lesbiske

I skrivende stund er det postet flere tusen videoer med hashtaggene #girlinred eller #doyoulistentogirlinred, både med og uten referanser til Marie Ulven Ringheim selv. Til sammen har videoene blitt sett over 700 millioner ganger.

Drag row

girl in red-låta «we fell in love in october» har også blitt knyttet sammen med #doyoulistentogirlinred. Ifølge TikToks egen statistikk er låta brukt i nesten en halv million videoer.

Mesteparten av TikToks brukere er mellom 16 og 24 år. De fleste er for unge til å bruke dating-apper, eller å kunne oppsøke skeive utesteder. Sosiale medier som geografisk ikke avgrenser søket etter andre likesinnede, har derfor blitt et viktig møtepunkt for skeive jenter.

På TikTok finner de hverandre på «For You»-siden. Her blir de vist videoer som samsvarer med det de allerede har sett, søkt på, eller selv lagt ut. For skeive jenters del er dette, ikke overraskende, andre skeive jenter.

New York Times gikk i fjor så langt som å kalle «For You»-sidene «den nye Tinder for lesbiske». TikToks algoritmer skal ha en del av æren for dette.

Laget plakatprotester

Uttrykket «Is she a friend of Dorothy?», stammer fra den første av Oz-bøkene til fantasy-forfatteren L. Frank Baum, «Road to Oz» (1906). Der sier Polychrome the Rainbow’s daughter til Dorothy «You have some queer friends, og Dorothy svarer «The queerness doesn’t matter, so long as they’re friends!»
Dikteren Sapfo skrev om sin erotiske tiltrekning til kvinner med blomsterkrans av fioler., som var moderne den gang. På 1920-tallet, 2500 år senere, ble fiolen et hemmelig symbol brukt av kvinner som elsket kvinner.

Den kollektive identitetsbyggingen som har oppstått i kjølvannet av TikTok-fenomenet, har krysset både landegrenser og verdenshav. Å være en som hører på girl in red, har etter hvert blitt en identitet i seg selv.

Men identitetsbyggingen begrenser seg ikke bare til skjermen. Den aktivistiske flammen spredte seg da Marie Ulven Ringheim selv plukket opp trenden. På nettsiden doyoulistentogirlinred.com begynte hun å selge røde plakater med påskriften «Do you listen to girl in red?». Inntektene fra salget gikk til Trevor Project og Marsha P. Johnson Institute.

Plakatene ble hengt opp blant annet i London, New York, Moskva og São Paulo. I tillegg ble de brukt som subtil kritikk av regimer i land der myndighetene motarbeider lhbt+rettigheter, som Russland, Brasil og Polen. Artisten selv har sagt at hun syns det er flott å se de ulike reaksjonene på plakatene, spesielt i disse landene, og har delt bildene av plakatene som ble hengt opp rundt omkring i verden.

Yo, denne chick’en her

I et intervju som sto på trykk i Blikk sommeren 2019 fortalte hun om alle de personlige meldingene hun hadde fått fra unge lesbiske om at hun har gitt dem rom til å akseptere seg selv: «Jeg har ikke tenkt at jeg tar noe ansvar, at jeg skal gjøre meg til et gay icon. Dette er min oppfatning av virkeligheten, og jeg nekter å skrive på en annen måte. […] Personlig synes jeg det er veldig lite representasjon av skeiv musikk og kultur. Selv om det er mange skeive artister. Men da jeg begynte å søke opp komme ut-videoer på Youtube, var det noe som manglet: en person som meg. En jeg kunne identifisere meg med. En som bare var sånn ‘Yo, denne chick’en her, hun bare lever sitt beste liv, og er åpent skeiv’. Hadde jeg hatt det da jeg var ung, ville det vært sykt nice.»

Hvor lenge «Do you listen to girl in red?» kommer til å henge igjen i det skeive språket, er umulig å si. Det vi kan være sikre på, er at skeive subkulturer og nye generasjoner kommer til å gjenoppdage og finne på egne markører, symboler og fraser.

Allerede har mange TikTok-brukere tatt til orde for å inkludere en mer variert gruppe artister i «Do you listen to …?», som Kehlani («Where are my Kehlani lesbians?»), Young M.A., ppcocaine og Janelle Monáe, Syd, Willow og Rina Sawayama.

Marsha P. Johnson Institute & The Trevor Project

The Trevor Project

Organisasjonen hjelper amerikansk lhbt+ungdom som tenker på å ta sitt eget liv. De har en telefontjeneste som gir dem noen å snakke med. De hjelper også foreldre til skeive med å skape et trygt og inkluderende miljø, både hjemme og på skolen. The Trevor Project ble stiftet 25. mars 1998 av skaperne av den Oscar-vinnende kortfilmen «Trevor».

Marsha P. Johnson Institute

MPJI beskytter og forsvarer menneskerettighetene til svarte transpersoner. De støtter kunstnere og aktivister gjennom stipendier og støtter nettverk som tilbyr hjelp. MPJI støtter også Freedom Beyond Imagination Coalition, en paraply organisasjon dedikert til støtte for det svarte transsamfunnet over hele USA.

Powered by Labrador CMS