Lesbiske romvesen

Publisert

Programmet til Sundance Film Festival byr på det meste, og som vanlig er det mange skeive filmer å velge blant. Festivalen byr på alt fra lesbiske romvesener til homohistorie og «God Hates Fags»-grøss. Sundance Film Festival er en filmfestival med fokus på uavhengig film, den største av sitt slag i USA, og går av stabelen hvert år i Park City, Salt Lake City og Odgen i Utah. Som vanlig står det ny og skeiv film på programmet. Årets Festival startet 20. januar og holder det gående til og med 30. januar. Her er tips om noen skeive filmer du bør holde utkikk etter i 2011. Det snakkes om en ny kultklassiker etter at filmen

«Codependent Lesbian Space Alien Seeks Same»

av Madeleine Olnek ble satt på programmet på årets Sundance Film Festival. Historien er som følger: Tre lesbiske aliens sendes til jorda hvor de har en oppgave som må utføres. De tre må få hjertene sine knust av jordboere slik at deres overaktive følelsesmønster ikke ødelegger ozonlaget på deres egen planet. Og jakten foregår på New Yorks aktive lesbescene. Filmens lo-fi stil og skrullete DIY-effekter mikses med store mengder b-film klisjeer som ville fått Ed Wood til å hyle av begeistring. Madeleine Olneks første langfilm omfavner stereotyper som omgir det lesbiske miljøet, på en varm og humoristisk måte. Se traileren til «Codependent Lesbian Space Alien Seeks Same» nederst i saken.Jackie Monohan, Cynthia Kaplan og Susan Ziegler i «Codependent Lesbian Space Alien Seeks Same». Foto: Nat Bouman.

«Becoming Chaz»

av Fenton Bailey og Randy Barbato handler om Chaz Bono, sønnen til Cher og Sonny. Chaz har så lenge han husker vært en mann fanget i en kvinnekropp. Det har vært en lang prosess, fra det øyeblikket han kom ut som lesbisk og frem til han nylig fikk utført en kjønnsbekreftende operasjon. Perioden rundt operasjonen ble dokumentert og «Becoming Chaz» inviterer publikum med på en fantastisk reise og transformasjon. Filmen er intim og naken, og viser hvor mye styrke det kreves for å kunne omfavne seg selv, som den man alltid har følt seg som. Kjæresten til Chaz er også med, og hun blir stilt overfor nye utfordringer nå som hun skal leve sammen med en mann, og det viser at en kjønnsbekreftende operasjon ikke bare er en fysisk forvandling. Dokumentaren

«We Were Here»

av David Weissman ser tilbake på homolivet på 70-tallet. I tiden etter Stonewall-opprøret og hippiebevegelsen flokket homser og lesber til San Fransisco for å finne aksept og et miljø. Det skeive miljøet vokste i rekordfart. Det var sammensveiset og preget av nysgjerrighet, åpenhet og kreativitet. Men så på begynnelsen av 80-tallet kom aidsepedemien og homoene var plutselig i skuddlinjen. «We Were Here» tar publikum med tilbake i tid gjennom historiene til fem personer som opplevde de beste og de verste årene. Det er sterke historier om tragedier, men også om et miljø som ble tettere etter hvert som aids satte sine spor. Filmen er et vitnesbyrd over de som måtte gi tapt og døde i aidsepedemiens første år. Men like viktig er også historiene og erfaringene til de som overlevde.

«Pariah»

av Dee Rees handler om 17 år gamle Alike, en butch tenåring på jakt etter seg selv. Hun veksler mellom en verden hvor hun er den feminine og veloppdragne datteren hennes konservative familie forventer at hun skal være, og en verden der hun har baseball capsen på snei og en tøff og butch gange. Sentral i filmen er også Alikes kompis Laura, som helhjertet prøver å hjelpe Alika med å miste møydommen. Kortfilmen

«Spring»

av Hong Khaou tar for seg de mørke og spennende sidene av homsers sexliv. En ung mann som er nysgjerrig på sadomasochisme treffer en fremmed og blir satt overfor en opplevelse som vil forandre livet hans for alltid. I

«Circumstance»

gir regissør Maryam Keshavarz publikum et glimt av Irans skeive subkultur. I Teheran møter publikum tenåringsjentene Atafeh og Shireen eksperimenterer med jentesex. De havner i konflikt med verdier og moral når Atafehs bror starter en ny karriere som moralpoliti. Plutselig kastes søsknene, som en gang var nære, ut i et kaos av spenning, mistanker, overvåking og forræderi. Det en gang så trygge og liberale barndomshjemmet blir nå et farlig sted å være for unge Atafeh.En annen kortfilm på Sundance-programmet er

«Blokes»

av Marialy Rivas. Handlingen er lagt til Santiago, Chile og året er 1986. 13-år gamle Luchito onanerer mens tankene hans kretser rundt den 16 år gamle nabogutten Manuel, som han kan se fra soveromsvinduet sitt. Manuel på sin side får sin første sexopplevelse med en jente fra nabolaget, og vinduet hans blir et erotisk filmlerret som vekker nysgjerrigheten i Luchito. En film det knyttes store forventninger til er Kevin Smiths

«Red State»

. Smith er kjent for blant annet komedien «Clerks» fra 1994, men med «Red State» tar han skrittet i en annen og ubehagelig retning. I «Red State» tar vi følge med tre kåte skolegutter som etter å ha sett en annonse på internett tror de skal møte en moden kvinne for et realt gang bang. Men fantasien om heftig sex får en alvorlig knekk i det guttene står ansikt til ansikt med en fundamentalistisk menighet, som har andre ting enn kåtskap på agendaen. Menigheten i «Red State» har Smith bygget etter modell av den beryktede kirken The Westboro Baptist Church med pastor Fred Phelps i spissen. Som i det virkelige liv veives det med plakater og antihomo-slagord, men i «Red State» går man hakket lenger enn hva selv Fred Phelps har for vane. Det loves tortur, pinsel, henrettelser og terror av bibelske proporsjoner.Se traileren til «Codependent Lesbian Space Alien Seeks Same» her:

Powered by Labrador CMS