«Weekend» av Andrew Haigh ble kåret til beste spillefilm under Skeive Filmer. Selv måtte festivalen konstatere at besøkstallet var nesten halvert siden i fjor.
– Vi solgte 1 700 billetter i år, mot 2 900 i fjor, sier Bård Ydén i Skeive Filmer til Blikk Nett.

– Men de som kom var veldig fornøyde, så vi er glade for det. Nå får vi sette oss ned og se hva vi skal gjøre i forhold til neste års festival, sier Ydén.

Skeive Filmer har mottatt 100 000 kroner fra Oslo Kommune og 200 000 kroner av Film & Kino.
– I tillegg hadde vi litt å gå på fra fjorårets festival. Likevel er det et knapt budsjett sett i forhold til hva det koster og arbeidsmengden som ligger bak arrangementet. Får vi ikke mer støtte neste år må vi vurdere andre løsninger.

Hva som sviktet er vanskelig å sette fingeren på.
– Vi har ikke budsjett til markedsføring og ingen sponsorer, men det har vært skrevet om festivalen på både Facebook, Blikk Nett, Gaysir og Aftenposten, og vi har trålet byen rundt med plakater. Til tross for det er det altså mange som ikke visste at det var festival, sier Ydén.

Han tror ikke at avgjørelsen om å flytte festivalen fra juni til september er årsaken.
– Det er selvsagt noen som ønsker at vi skal bytte festivalperiode tilbake til juni. Men vi så at besøkstallet gikk ned når vi hadde festivalen under Skeive Dager, og da er det i tillegg mye annet som skjer i byen, og flere arrangører hiver seg stadig på lasset. Skulle vi velge å legge Skeive Filmer til juni igjen så vil det også gå ut over programmet. Fordi filmskapere og distributører ønsker premiere på de store festivalene i juni, som Frameline i San Francisco, må vi dermed vente ett år med å vise dem. Da er filmene allerede ute på DVD og publikum har da sett dem – enten på DVD eller ved å laste ned ulovlig. Ulovlig nedlasting er tyveri og dreper både filmskapere og filmfestivaler, sier Ydén til Blikk Nett.

Til tross for nedgangen i besøkende har årets program engasjert og underholdt publikum. Det samme gjelder tilreisende gjester, som regissører, jurymedlemmer og artister.
– Det har vært et godt år for film, og de vi har snakket med har storkost seg. Vi har fått flere positive tilbakemeldinger på programmet i år enn jeg kan huske tidligere, så selv om billettsalget sank, økte entusiasmen blant de som var til stede, og det er svært hyggelig å se.

 

Årets prisvinnere

Ungdomsjuryen skulle velge den beste ungdomsfilmen på årets program og delte ut Skeiv Ungdoms filmpris til «Romeos». I juryens begrunnelse heter det: «Romeos er en film som på mesterlig vis gir en ektefølt skildring av en ungdom sin søken etter egen identitet, vennskap og ikke minst kjærlighet. Filmen klarer kunststykket med å være gjenkjennelig for de med et innsideperspektiv i det skeive miljøet, samtidig som den rører ved følelser som også et bredt publikum kan identifisere seg med. Filmens alvorlige vinkling balanseres elegant med innslag av humor og optimisme. Avslutningsvis ønsker vi å gi en stor honnør til filmens transperspektiv, fordi det setter et etterlengtet fokus på et tema som verden bør få et større innblikk i.»

Hovedjuryen hadde en vanskelig oppgave da de skulle plukke vinneren i kortfilmprogrammet. Derfor ble det i år, i tillegg til pris, også hederlig omtale. Filmen juryen trakk frem var «Anti-Reproductive Mating Ritual» av Vedbjørn Guttomsgaard Møllberg.
«Det er alltid forfriskende å se med nye øyne på aktiviteter som er forventet å være streit og macho. Man trenger ikke mer enn sukkertøy, noen skateboards og to nakne menn for å oppnå akkurat det», heter det i juryens begrunnelse.

Kortfilmprisen gikk til «I don´t want to go back alone» av Daniel Ribeiro.
Filmen handler om den blinde Leonardo som er bestevenn med Giovana, og prøver å skjule at hun har følelser for ham. En ny gutt på skolen, Gabriel, blir deres nye venn, og Leonardo begynner å forstå for første gang hva det vil si å være forelsket.
«Regissøren klarer å fortelle denne kjærlighetshistorien på en direkte og varm måte gjennom troverdige karakterer. Denne filmen er full av håp og fortjener et stort publikum, ung og gammel, streite og skeive», heter det i juryens begrunnelse.

Dokumentarfilmen «Pyuupiru» av Daishi Matsunaga høstet også hederlig omtale fra juryen for sitt nysgjerrige, men respektfulle portrett av kunstneren Pyuupiru.

Prisen for beste spillefilm gikk til «Weekend» av Andrew Haigh. Juryen berømmer filmen for dens «forfriskende utforsking av kjærlighet og intimitet mellom to menn. Følsom uten å bli sentimental, politisk relevant uten å bli kjedelig. Regissøren har klart å lage en film som appellerer til et bredt publikum samtidig som filmen setter fokus på spesifikke og dagsaktuelle lhbt-tema», heter det blant annet i juryens begrunnelse.

 

Avslutningsfest

Etter seks dager med film feirer Skeive Filmer avslutningen av årets festival og årets vinnere. 
I samarbeid med Fire inviterer Skeive Filmer alle filmentusiaster til loungen på Stratos kl 21 hvor BLIKK annonserer hvilken film som får årets publikumspris. Etter midnatt fortsetter festen i Fires regi og dette blir sesongens siste roof top party på Stratos. Fire resident Olle Abstract styrer dansegulvet. Kr 100 m/festivalpass før kl 01, etter kl 01 kr 150.
Youngstorget 2B