Matmos til festspillene

Publisert

Den skeive San Francisco-duoen Matmos er kjent for å lage musikk av det meste som kan gi lyd fra seg. Lyden av kyss og plystring, fetisjklær i lateks og mikrofoner som de stapper ned i buksene på hverandre blir musikk mellom hendene på paret. Lørdag 23.mai spiller Matmos under Festspillene i Bergen. Da Matmos slapp plata «A Chance To Cut Is A Chance To Cure» i 2001 hadde de fortsatt på seg legefrakkene fra skjønnhetsklinikken hvor de hadde vært for å samle lyder av operasjoner, fettsuging og medisinsk teknologi. Det var ikke debutplata til kjæresteparet M. C. Schmidt og Drew Daniel, men det var en utgivelse som førte til at flere fikk øyne og ører opp for duoen. Oppfølgeren «The Civil War» som kom i 2003 var mindre plastisk. Her smeltet de sammen moderne elektronikk og instrumenter fra Den amerikanske borgerkrigen, mens EPen «Rat Relocation Program» er basert på opptak av en rotte som brøt seg inn i leiligheten til kjæresteparet.    Hyllest til sodomitterMatmos lar homoseksualitet skinne gjennom på det meste de gjør, noe konseptalbumet «The Rose Has Teeth In The Mouth Of A Beast» fra 2006 er et bevis på. Homoseksualiteten er sentral her og alle låtene på albumet er knyttet til kjente personer, hvorav mer enn en håndfull er kjente sodomitter. Den legendariske platespinneren fra The Paradise Garage får sin hyllest på låta «Steam and Sequins for Larry Levan». Mannen bak den homoerotiske kultfilmen «Pink Narcissus», og som har inspirert kunstnere som Pierre et Gilles, blir med hjelp fra Antony Hegarty hyllet med låta «Semen Song for James Bidgood». Bjørk står for vokalen når homsen og filosofen tilegnes mesterverket «Roses and Teeth for Ludwig Wittgenstein».Festspillene i BergenPå Matmos’ seneste album «Supreme Balloon», som kom i 2008, gikk duoen vekk fra jakten på dagligdagse og velkjente lyder. Plata er spilt inn fullstendig uten bruk av opptaksmikrofoner og kun basert på synther og trommemaskiner. Likevel er det musikalske spennet fortsatt stort, med en blanding av leken electro, ambient og variasjoner over den franske barokkomponisten og hofforganisten François Couperin. Sporet «Le Folies Françaises» kan sågar ses på som en referanse til den innflytelsesrike musikerfamilien Couperin som fra 1653 skjøttet organistembetet ved Saint Gervais-kirken i Paris i 174 år. Derfor inviterte Festspillene i Bergen Matmos til Johanneskirken hvor de skal slippe sin skimrende synthmusikk løs i kirkerommet. Uansett hvordan man ønsker å tolke lydeksperimentene til Matmos, bør man være forberedt på en opplevelse som kan rokke ved ens oppfatninger om musikk når duoen inntar kirkerommet på Høyden. For som bandet forteller i et intervju med Bleeding Edge-festivalen i California,    «Vi spilte en gang på en gratis strandfest i Italia. Det dukket opp små barn og bestemødre i campingstoler. På scenen barberte Martin hodet sitt mens vi tok opp lyden med kontaktmikrofoner. Alt ble bare massiv støy, mens publikum ropte og ropte uten at vi skjønte hva de sa. Etter konserten fikk vi vite at folk hadde skreket ’Men hvor er musikken?’»Matmos spiller under Festspillene i Bergen lørdag 23. mai i Johanneskirken kl. 22.Mer info: fib.no

Powered by Labrador CMS