Blikk Nett møtte den verdenskjente kunstneren Bjarne Melgaard før åpningen av «Melgaard+Munch» på Munchmuseet i Oslo.

Munchmuseet i Oslo starter i år en utstillingsrekke der Munchs kunst settes i sammenheng med andre kunstnere. Første kunstner ut er Bjarne Melgaard (47) som åpner utstillingen «Melgaard+Munch: The end of it all has already happened» lørdag 31. januar.

Melgaard selv var på plass på Munchmuseet i dag for å presentere utstillingen for pressen. Med seg hadde han kjæresten David Oramas.
– Vi har vært sammen et halvt år nå, men ryktene om forlovelse er sterkt overdrevet, sier Melgaard lattermildt til Blikk Nett.

Han forteller at det verken er planer om forlovelse eller giftemål, men lykkelig er han. Men der er ikke til å komme utenom at Melgaards kjærester og etter hvert ekser dukker opp i kunsten hans.
– Jeg skal aldri forlove meg mer. Det er helt sikkert. Ikke skal jeg ha barn heller, sier han bestemt, men legger til,
– Akkurat nå er jeg veldig lykkelig sammen med David.

– Du ser lykkelig ut!
– Haha, det er det ikke så mange som har sagt til meg.

Munch og bareback sex
Blikk Nett og Melgaard er skjønt enige om at vi nå har dekket den tabloide delen og beveger oss over på utstillingen han er i Oslo for å åpne.

Med utstillingen «Melgaard+Munch: The end of it all has already happened» ønsker Munchmuseet å sammenstille en rekke kunstverk av Munch og Melgaard for å undersøke hvordan de på ulikt vis og med forskjellige motiviske referanser kretser rundt en beslektet romantisk og dystopisk sivilisasjonskritikk.

Foruten verk av Edvard Munch bygger utstillingen på en rekke eldre arbeider av Bjarne Melgaard, som inkluderer maleri, tegning, video og skulptur. Melgaard bidrar også med en rekke nye arbeider, som presenteres samlet i en egen sal. Her viser han en serie malerier og en gruppe skulpturer som kretser rundt temaet «Skater Rats», og man kan kanskje ane noe av den samme stemningen som man finner i Munchs maleri «Melankoli» fra 1891.

Det er med skrekkblandet fryd man beveger seg gjennom salene på Munchmuset og ser Munchs verker blandet sammen med Melgaard og slogans som «Bareback by Air» og rene snuff-bilder.

– Du er ikke redd for at den eldre garde skal steile og bli rystet?
– Rent personlig bryr jeg meg ikke. Men jeg tror og håper at utstillingen er satt sammen såpass intelligent og komplekst at det blir tydelig at det ikke er gjort for å provosere. Noen vil alltid synes at man ikke bør gjøre noe slikt, men jeg mener Munchmuseet har gjort noe veldig bra med denne serien – fordi den aktualiserer Munch på et vis.

Melgaard poengterer at Munch også var kontroversiell i sin tid.
– Munch var jo ikke den han er i dag. Han har blitt betydelig renvasket av norsk historie.

– Føler du et slektskap til Edvard Munch?
– Nei, jeg gjør ikke det.

– Men du blir ofte nevnt i samme åndedrag ..?
– Ja, jeg vet det. Men nå er det ikke bare jeg som har blitt sammenlignet med Munch. Det er noe man har en tendens til her til lands hvis en kunstner gjør det stort og man ikke vet helt hva man skal si om kunstneren – annet enn «Det er den nye Munch».

– Er det trøblete å bli sammenlignet med Munch?
– Det er ikke noe jeg personlig tenker så mye på. Men når det er sagt så synes jeg at Munch er en ekstremt interessant kunstner. Jeg var ikke så opptatt av ham når jeg bodde i Norge. Det var først da jeg flyttet ut at jeg fikk en distanse til Munch – og at jeg så noe annet enn bare «Skrik» og «Syk Pike», som man fort kan gå lei av.

Sykdom, hiv og aids
Melgaard blander de nevnte Munch-verkene inn i sine egne verk i utstillingen. Det vil si: «Skrik» er byttet ut med snuff-bilder av menn som kveles og henges. Det er også en rekke elementer av homoseksuell undergrunnsaktiviteter tilstede i utstillingen, fra bareback sex og dopbruk.

Da Blikk Nett møtte Melgaard i 2012 var det i forbindelse med utgivelsen av boka «A New Novel» – en bok som oser av sex og sadomasochisme, men også et kritisk blikk på homokulturen. Melgaard mener at dagens homokultur preges av en dødsromantikk – som gjør seg gjeldende i blant annet bareback sex og bug chasing.

– Kan Munchs «Syk Pike» sammenlignes med hivpositive homser i 2015?
– Hivpositive homser er stigmatisert på samme måte som «Syk Pike», selv i dag. Jeg har selv hatt flere hivpositive kjærester og har sett på nært hold hva de må slite med. Ikke bare er de smittet med hiv men de må også leve med holdninger som «Hvordan i all verden kunne du la deg smitte nå? Hvor dum går det an å bli?» Folk blir smittet på forskjellige måter – og noen er bare veldig uheldige. Det er ikke slik at alle som har 5000 sexpartnere blir hivsmittet. Noen har to sexpartnere og blir smittet likevel.

Melgaard mener Munchs sykdomsbilder er relevante i dag.
– Den sykdomstilstanden Munch beskriver i bilder som «Syk Pike» har klare referanser til hiv og aids i dagens samfunn. Så kan man ta det et steg videre å se på det man kaller «disease fatigue», at folk er utslitt av å forholde seg til sykdomsbegrepet år ut og år inn, og at man med tiden ikke orker mer – ergo blir smittet av ren latskap. Så ja, det sykdomsbildet Munch malte er veldig tilstede spesielt for homoseksuelle i dag.

Les et større intervju med Bjarne Melgaard i Blikks marsnummer.

«Melgaard+Munch: The end of it all has already happened». Utstillingsåpning lørdag 31. januar, Munchmuseet, Tøyengata 53, Oslo.

Mer info: munchmuseet.no