Mens vi venter på Grand Prix

Publisert

Hvem kjenner Grand Prix-historien best? Er det homoene eller heteroene? På Jostein Pedersens Grand Prix Quiz mandag 21. desember får du svaret. Vinterens første Grand Prix Quiz gikk av stabelen på Herr Nilsen i november og var en overveldende suksess med 14 lag og jevn konkurranse. Mandag 21. desember fortsetter Jostein Pedersen og Lena Barth Aarstad nedtellingen til tidenes norske Grand Prix-år 2010.Selv om den første GP-quizen var en suksess, synes Jostein Pedersen at det var alt for knapt med homoer. Kun to homolag stilte sist, og det kan være grunn nok til å spørre om heteroene har gått homoene i næringen når det gjelder Grand Prix-hysteri?– Media vil ha det til at MGP er skrekkelig homo, men selv biskop Kvarme har ikke slike fantasier om at hver annen nordmann er homo, for så mange ser faktisk Melodi Grand Prix, sier Jostein Pedersen og forklarer at det nok har noe med forholdstall å gjøre.Grand Prix-quizen til Pedersen har ikke som formål å sette homoer og heteroer i stevne mot hverandre. For når det gjelder Grand Prix-kunnskap har alle filer forskjellige spesialområder, i følge Jostein Pedersen.– Homoer er overlegne på kvinnelige vokalister, triste sanger, kostymer og koreografi, sier han og forteller at heterofile er best på Grand Prix med datostempel før circa 1976.– 1976 var «Save your Kisses For Me»-året. Heteroene er også gode på grupper og mannlige vokalister. Spesielt heterojenter rundt tretti har oppsiktsvekkende gode kunnskaper om dirigenter, sier han og legger til at det likevel finnes en låt som samler alle kjønn og filer.– Når «Främling» kommer, glemmes legning, alder, kjønn og etnisitet - da er vi alle venner og synger med.17 kilo Grand Prix-gullEtter quizen blir det musikk, GP-musikk selvsagt. Bak mikseren står Jostein Pedersen selv og styrer musikken. Han har et rikholdig arkiv å ta av, i form av en 17 kilo tung koffert full av Grand Prix-musikk. En gullgruve man ikke slipper av syne.– Bank i bordet - jeg har aldri mistet GP-kofferten. Men jeg har alltid en nødlinje til GP-klubben i tilfelle ...Alexander Rybaks seier og Eurovision-finale på norsk jord i 2010 har sørget for enorm interesse for Grand Prix-fenomenet. Spekulasjonene om Norges bidrag i neste års konkurranse har allerede startet.Jostein Pedersen har sine meninger og tips i sakens anledning og nevner en rekke viktige ingredienser som skal til, både i låta og showet til den artisten som skal representere Norge i neste års finale. – Jeg ser at Aggie Peterson skal delta med sin Japan-inspirerte electronica-låt «Tokyo Night». Tenk hvis den var sånn pumpete klubb-elektonika-disko som fyller dansegulvene i en fei med herlig allsangrefreng. Som Anekas nummer en hit «Japanese Boy» fra 1981, men i dagens innpakning. Freemasons møter Kylie om du vil, fremført med akrobater, sumobrytere, fyrverkeri og neonkaskader, sier Pedersen formanende og blir ekstra ivrig. – Refrenglinjen må være noe sånt som «Tokyo Night, ay ay ay, bye bye bye», og så videre. Det er et globalt språk! Refrenget bør komme etter circa 15 sekunder, deretter gjentas minst tre ganger til, ingen soli, men gjerne modulasjon og ekstrem dramaturgi i koreografien i siste refreng. Intet mindre!Mandag 21. desemberGrand Prix Quiz og discokl 21, kr 100, aldersgrense 20 årHerr Nilsen, C J Hambros plass 5

Powered by Labrador CMS