Musikalsk brobygger

Publisert

Malika Makouf Rasmussen lanserer sin første soloplate, «Exit Cairo». Sentralt står hennes algirske bakgrunn i møtet med den norske. – Plata er svært personlig. Jeg trekker tråder fra mitt eget liv og oppvekst som norsk/algeirsk. Det handler om å møte to kulturer i meg, sier Makouf Rasmussen, som blant annet har Mari Boine med seg som gjest på cd-en. Makouf Rasmussen har vært en tydelig utøver i norsk musikkliv i mange år. Gjennom samarbeid med andre artister har hun turnert i en rekke land, og hun har også vært med på flere cd-utgivelser. I 1999 startet hun Women´s Voice med kvinner fra hele verden. Gruppa har turnert verden rundt og spilte også på fjorårets Europride. – Mange har spurt meg hvorfor jeg ikke har gitt ut soloplate før. Men det har vært en lang prosess. Man åpner nye dører i livet hele tiden, og nå var jeg kommet til denne. Tittelen «Exit Cairo» springer fra Makouf Rasmussens reise til Kairo for et par år siden. – Dette ble startpunktet for prosjektet. Kairo var et naturlig utgangspunkt. Det er en by som fungerer som sentrum for arabisk kunst med impulser fra hele den arabiske verden. Noe jeg fant veldig inspirerende. Jeg snakker ikke selv arabisk og har derfor invitert sangere blant annet fra Irak og Algerie. Med Mari Boine som en annen gjest på platen, og de franskspråklige elementene, har jeg trukket aksen fra den arabiske verden til Norge og Vesten. Selv spiller Makouf Rasmussen flere strenge- og rytmeinstrumenter, med hovedvekt på bass og gimbre, et instrument hun bruker gjennomgående på platen. Opprinnelig komme gimbre fra Vest-Afrika, men det har etter hvert blitt Marokkos nasjonalinstrument, særlig brukt i rituell musikk. – Et vanvittig morsomt instrument! Egentlig er det forbudt for kvinner å spille på det. På et tidlig tidspunkt i prosessen rundt plata, møtte jeg en marokkansk maestro og spurte han om han ville lære meg å spille på det. Han bare snudde på hælen og gikk. Kombinasjonen tradisjonelle instrumenter og et variert lydmessige uttrykk, detaljer og rytmer, utgjør et resultat som Makouf Rasmussen selv kaller elektronisk-akustisk musikk, Hun mener at «Exit Cairo» fint kan spilles på nattklubb. Når det gjelder den samfunnsaktuelle timingen for å gi ut en plate som blander arabisk og vestlig musikk, sier hun at det er tilfeldig. – Jeg er ikke religiøs, men jeg engasjerer meg jo veldig i den tilspissende konflikten mellom den arabiske verden og vesten. Den polariseringen jeg ser skremmer meg. Det blir «oss mot dem». Jeg ble advart av en mannlig kollega om å ikke bli «for arabervennlig». Mitt budskap er at folk har de samme drømmene om frihet og rettferdighet, og at vi derfor ikke må nøre opp under motsetningsforhold som spiller på folks frykt og uvitenhet. Jeg håper musikk kan bli en brobygger i denne konflikten. Framover lanseres platen i Tyskland, Sveits, Østerrike og deretter Frankrike.. Makouf Rasmussen forteller at det kommer til å bli mye spilling på kontinentet, noe hun gleder seg veldig til. I tillegg begynner det å tikke inn invitasjoner til festivaler i Norge. Hvis du vil høre henne i nærmeste framtid, arrangerer hun i samarbeid med plateselskapet sitt Rapid Productions, konserthappeningen «New World Vibrations», på kafeen Mogador på Grünerløkka i Oslo, en gang i måneden. Neste gang er lørdag 25 mars.

Powered by Labrador CMS