Nytt homoblad

Publisert

Har feminismen dominert homokampen i Norge? Det mener forlaget bak Cupido, Hverdag AS, som nå lager en motvekt i form av det homoerotiske magasinet HERO. Det nye norske homoerotiske magasinet HERO mener feminismen og heteronormativiteten får dominere homokampen i alt for høy grad. Etter 28 år med Cupido kommer forlaget Hverdag AS med et nytt magasin. HERO retter seg ene og alene mot menn som liker menn. Vel, ikke helt eksklusivt, heter det i en pressemeldning fra Hverdag AS.«Heterodamer er også hjertelig velkomne som lesere av magasinet som er laget for alle som liker menn!» «Homokampen har den senere tiden vært altfor dominert av feminisme og heteronormalitet, noe som på mange måter har frarøvet homsene erotikken og den mannlige seksualiteten. Samtidig ser vi at internett har strømlinjeformet det som er igjen av homoseksualitet og alle blir dyttet inn i båser som aktive, passive, feminine og maskuline,» uttaler redaktør Tore Aasheim i en pressemelding. «Homsene har alltid vært en godt integrert seksuell minoritet i Cupidos pan-seksuelle profil, men nå er det på høy tid at homsene får sitt eget blad, sier ansvarlig redaktør Terje Gammelsrud i pressemeldingen. Det var Gammelsrud som i sin tid grunnla Cupido. «Etter snart 30 år i den gode seksualitetens tjeneste mener vi å ha kompetanse til å gi ut et blad som utelukkende fokuserer på gruppen menn som har sex med menn og menn som forelsker seg i menn.» Gammelsrud understreker at homsestoffet med dette ikke vil bli skjøvet ut av Cupido. «I en leserundersøkelse oppga 7 av 10 lesere at de ikke var fremmede for å teste ut sex med en av samme kjønn, så Cupido kommer fortsatt til å skrive om homse-, bi- og lesbesex. Vi leses likevel først og fremst av åpensinnede heterofile par, menn og kvinner, så det er her hovedvekten av vårt stoffvalg vil ligge også i fremtiden,» forklarer han i pressemeldingen. «Homosex har gått fra det å være noe guddommelig til en perversjon, til noe som i dag inngår i svært mange menneskers seksuelle spekter. Noen har det fordi de er homofile, andre har det fordi det er spennende og tilgjengelig. Det at også stadig flere heterofile kvinner synes at homosex er opphissende gjør jo at gutta får et mer avslappet forhold til sin egen seksualitet,» forteller Tore Aasheim. Med tittelen «Slutt å være så j*vla hetero!» i sin første leder slår han an tonen i bladet. «Andre får være balanserte, blaserte og belærende. Vi har tenkt å være livsnytende, erotiske og flørtende!» Magasinet HERO var egentlig ment som et ekstranummer fra Cupido nå i sommer, men de positive tilbakemeldingene som allerede har kommet før bladet er kommet i bladhyllene, gjør at et HERO nummer 2 planlegges allerede i løpet av sensommeren. Magasinet HERO kommer i salg over hele landet fra og med torsdag 28. juni.

Mer informasjon på:

magasinetHERO.no