Skeive filmer skiftet i sommer navn til Oslo/Fusion International Film Festival. I september slår festivalen på stortromma og feirer 25-årsjubileum med hele 18 filmdager til ende.

Festivalsjef Bård Ydén har tilbrakt sommeren i en slags svart-hvitt dokumentar – slik han har gjort med flere av de foregående; innelåst på et kontor med kaffe og sigaretter. Her har han jobbet med å få alle puslebitene til å falle på plass i festivalprogrammet til Oslo/Fusion International Film Festival. Panikkangsten har kommet og gått. Blir det festival eller ikke?

– Hvorfor gjør du dette egentlig?
– Jeg vurderer hvert år å gi meg, sier Ydén, som har vært festivalsjef de siste åtte årene.

Han er den første til å innrømme at besøkstallene de siste årene har gått ned i takt med endrete filmvaner i kjølvannet av den digitale revolusjonen, men har likevel klokketro på at festivalen har potensial til å få flere inn i salene. Fra 1. til 18. september slår han dørene opp på Cinemateket nok en gang og håper at navneskiftet til Oslo/Fusion skal gjøre dørstokken lavere for flere.

– Hva skal det nye navnet på festivalen signalisere?
– Vi ønsket et navn som skulle oppfattes som mer inkluderende og ikke virke utelukkende rettet mot skeive. Et av festivalens hovedmål er jo å arbeide for økt forståelse i samfunnet generelt, og da må vi også henvende oss til en bredere publikumsmasse. Fusion beskriver festivalens eksisterende profil, og noe vi håper vil pirre folks nysgjerrighet i større grad, sier Ydén til Blikk.

Han håper den nye profilen vil få flere til å ta en nærmere titt på festivalprogrammet og oppdage at det har noe for alle.

Oslo/Fusion vil ha samme målsetting som Skeive filmer, men filmfestivalen vil også utforske andre aspekter av annerledeshet i tillegg til den skeive.
– Vi vil også ha mulighet til å ta opp temaer rundt blant annet etnisitet, feminisme, menneskerettigheter og andre minoriteter, sier Ydén, som i år har mange kjente på gjestelista og store filmer på festivalprogrammet.

– Og med debatter i tillegg med bred tematikk som strekker seg fra blant annet aktivisme til kunst og sex, blir filmfestivalen 11.–18. september et 25-årsjubileum du ikke vil gå glipp av, lover Ydén.

Åpningsfilmen i år er The Duke of Burgundy av Peter Strickland, som ifølge Oslo/Fusion er en av årets beste filmer, som må oppleves på stort lerret.

Den forsiktige Evelyn ankommer huset til Cynthia og venter tålmodig utenfor døren. Cynthia er en kjølig og svært bestemt arbeidsgiver, som gir Evelyn korte instrukser om hvordan huset skal rengjøres.
Evelyns minste bevegelse iakttas nøye, og spenningen i rommet avslører etterhvert at dette er et uvanlig forhold mellom arbeidgiver og ansatt.

Evelyn blir satt til å vaske silkeundertøy, men når Cynthia oppdager at én truse er glemt er det med kontrollert raseri hun fører Evelyn inn på badet, og bak lukkede dører blir avstraffelsen utført – med en metode som forklarer hvorfor Cynthia drikker så mange glass med vann…

Peter Stricklands (”Berberian Sound Studio”) tredje spillefilm er lagt til en tidløs verden utelukkende bestående av kvinner – alle med en interesse for entomologi, læren om insekter. Med ”The Duke of Burgundy” serverer han en opplevelse for alle sanser med en fantastisk visuell estetikk og realistiske skildringer av følelsesmessige og seksuelle konflikter, perfekt akkompagnert til musikk av Cat’s Eyes.

The Duke of Burgundy vises på Cinemateket fredag 11. september kl 19 og gjest er Stuart Milk, leder av The Milk Foundation. Les mer om Milk her:

Åpningsfesten finner sted på Klubb 9.

Mer info finner du her: oslofusion.no