Overvåker homser
LLH og Skeiv Verden ønsker at Oslo kommune flytter taxiholdeplassen utenfor London Pub.
Det er et ønske forfatter og aktivist Amal Aden støtter. Nå vurderer kommunen å flytte holdeplassen. I den nye boka «Om håpet glipper, er alt tapt» intervjuer Amal Aden homofile med minoritetsbakgrunn om utfordringer og problemer. Blant annet tar hun tak i somaliske taxisjåfører som følger med på hvem som går inn og ut av utesteder hvor det selges alkohol. I boka forteller hun om en homofil gutt som blir banket opp av en taxisjåfør etter en kveld på byen. Taxisjåføren kom også med drapstrusler.
Taxiholdeplassen det skrives om ligger på rett utenfor London Pub i Oslo, Oslos eldste homopub.
– Taxiholdeplassen utenfor London Pub må bort. Taxisjåfører i Oslo har stor makt og noe av det homofile flyktninger frykter aller mest er nettopp taxisjåfører. Jeg har skrevet om taxisjåfører i alle fem bøkene mine, fordi de utfordrer friheten til både kvinner og homofile flyktninger. Jeg vet også om noen som har blitt voldtatt av en taxisjåfør etter å ha kommet ut fra London Pub. Det er et kjempeproblem og jeg spør meg selv, hva kan Oslo kommune gjøre med dette problemet? Norge er et fritt land og vi må kunne ha bevegelsesfrihet på lik linje med alle andre, sier Amal Aden i en kommentar til Blikk Nett.
Skeiv Verden mener det ikke er hensiktsmessig å ha en taxiholdeplass utenfor London Pub.
– Blant Skeiv Verdens medlemmer og andre vi møter så handler det mer om en frykt. De føler seg overvåket. Vi kjenner også til et tilfelle hvor en person ble tatt bilde av, og bildet ble sendt som MMS til hjemlandet, hvor vedkommende har kone og familie og en ære å opprettholde. Det førte til at vedkommende ikke tør å gå på London Pub lenger, sier Susanne Demou Øvergaard, generalsekretær i Skeiv Verden.
– Jeg tror det meldingssystemet som har vært avdekket før fortsatt finnes, men at det er mer skjult. Det hadde vært flott om Oslo Kommune kunne se på dette og se om den holdeplassen må være utenfor akkurat London Pub, sier Susanne Demou Øvergaard.
LLH vil rette en formell henvendelse til kommunen å be dem se på alternative plasseringer for holdeplassen.
– Dette er noe som har vært debattert tidligere, blant annet var jeg i en debatt på Institutt for kriminologi og rettssosiologi, under tittelen «Sosial kontroll på fire hjul», hvor et av spørsmålene var «Hvilke etiske krav skal vi kunne stille til drosjesjåførene?». Da utfordret jeg Oslo Taxi på at mennesker med minoritetsbakgrunn opplever det som utfordrende at de har øyne på seg hvor enn de ferdes i byen - og for vår gruppe er det spesielt denne taxiholdeplassen utenfor London Pub, hvor det står en rekke biler hver eneste kveld, som gjør det nesten praktisk umulig for mennesker som tilhører enkelte grupper å gå dit, sier LLH-leder Bård Nylund til Blikk Nett.
LLH mener taxiholdeplassen må flyttes.
– Det er Oslo kommune som regulerer hvor holdeplassene skal være og vi kommer til å rette en formell henvendelse til kommunen hvor vi ber dem se på alternative steder for taxier å samles i det aktuelle området, sier Nylund til Blikk Nett.
Aldri taxi alene
Dragartisten Deborah Darling, som ikke ønsker å stå fram med fullt navn, er kjent fra Transehospitset og Jakten på en Diva, går ofte på London Pub - og gjerne i full drag. Deborah har i likhet med flere andre dårlig erfaring med taxiholdeplassen utenfor London Pub.
– Jeg tok en taxi derfra sommeren 2010. Alt så legitimt ut, men det jeg burde bitt meg merke i var at taxisjåføren var pågående og ville ha meg inn i akkurat hans drosje, sier Deborah Darling til Blikk Nett.
– Jeg var i drag i den kvelden og hadde sinnssykt vondt i beina - så jeg var ikke vond å be. Jeg satte meg inn og fortalte hvor jeg skulle, sier Deborah Darling og forteller at taxisjåføren deretter kjørte en helt annen retning enn avtalt. – Sjåføren snakket hele tiden, så jeg la ikke merke til at vi kjørte en annen vei før det var for seint. Sjåføren ble raskt veldig nærgående. Når jeg skjønte at vi var på ville veier reagerte jeg raskt og sa "Oj her bor tanta mi, så jeg hopper av her". Da ble det fort ubehagelig, sier Deborah Darling til Blikk Nett.
– Sjåføren tok hånda mi og la den i skrittet sitt - som var fullstendig blottet. Da valgte jeg å forsvare meg. Jeg tok et godt knipetak og vrei, for så å kaste meg ut av taxien. Jeg la på sprang uten å vite hvor jeg var - og uten penger. Hva som hadde skjedd hvis jeg ikke hadde forsvart meg er umulig å vite.
– Anmeldte du hendelsen?
– Ja, det gjorde jeg, men politiet var veldig nonchalante. De tok i mot anmeldelsen og informasjonen jeg hadde. Jeg beskrev hvor jeg ble plukket opp, utenfor London Pub, hva slags bil sjåføren kjørte og hvordan sjåføren så ut. Politiet sa med en gang at det var lite de kunne gjøre og at det ikke var mulig å innhente den informasjonen de trengte for å finne rett sjåfør. Saken ble henlagt etter 14 dager.
Vil flytte holdeplassen
Byråd for miljø og samferdsel i Oslo, Ola Elvestuen (V), forteller at Oslo kommune nå vil ta tak i problemet taxiholdeplassen medfører for gjester på London Pub.
– Når realiteten er slik at denne taxiholdeplassen er med på å bidra til en stor usikkerhet, som ikke skal være der, så er kommunen nødt til å gjøre en tidligere vurdering enn vi ellers ville gjort etter planmessige forhold, sier Ola Elvestuen til Blikk Nett.
– Derfor skal vi nå se om det er mulighet for å ha en alternativ prosess på dette, og det må vi gjøre umiddelbart. Men akkurat når vi trekker en konklusjon er vanskelig å si.
Elvestuen er godt kjent med meldingssystemet mellom taxisjåfører og den sosiale kontrollen dette medfører.
– Men det er ikke bare å bruke regelverket. Dette handler om holdninger innenfor enkelte minoritetsmiljøer, hvor det også er taxisjåfører involvert. Det er en problemstilling som kommer opp i flere sammenhenger og som Oslo kommune må jobbe med, med de virkemidlene vi har. Da tenker jeg på holdningsskapende arbeid, men vi må også bruke regelverket i så stor grad vi kan.
Ola Elvestuen vil sørge for en fortgang i arbeidet med å flytte holdeplassen utenfor London Pub.
– Vi må framskynde vurderingen av en annen plassering av denne taxiholdeplassen. I denne sammenhengen er det en ren fysisk problemstilling som det er mulig å ta tak i og å gjøre noe med.