Michael Elmgreen og Ingar Dragset.

På fest med Elmgreen & Dragset

Det er søndag kveld og Blikk Nett er invitert til fest på The Mirror på Astrup Fearnley Museet.

Publisert Sist oppdatert

Homseklubben The Mirror er en illusjon.

Det er en «one night only»-klubb og Blikk Nett er invitert, med et utvalg hovedstadshomser, av kunstnerduoen Elmgreen & Dragset.

Ferden går til Strandpromenaden 2 hvor The Mirror viser seg å holde hus i Astrup Fearnley Museet på Aker Brygge. Allerede innenfor dørene høres lyden av dumpe basstoner. Vi geleides ned trappene inne i museet og inn bak draperier av kjettinger hvor vi møtes av dansende homser, blinkende lys og en stor discokule som har ramlet ned fra taket.

Veggene prydes av store og mørke bilder av nakne menn som svinger seg rundt strippestenger. Bassen durer uavbrutt i veggene til museet og gulvet er dekket av tomme ølflasker og drinkglass. Det er bildet av en hedonistisk søndagsnatt i enhver homometropol, fra London til New York, og ikke minst byen hvor Elmgreen og Dragset tilbringer mye av tiden sin, Berlin.

Når siste drink er drukket, siste ølflaske knust og deejayen har spilt sin siste låt - da åpner The Mirror dørene for kunstpublikummet. Det skjer fredag 21. mars. Men da har homsene gått hjem og publikum får ikke vært med på festen. De møter i stedet installasjonen The Mirror - Too Late.

Fiffen var ikke invitert

Blikk Nett dumper borti Michael Elmgreen på dansegulvet og han takker ja til å bli med utenfor The Mirror for en prat om den kommende store utstillingen «Biography».

– Denne festen er en del av utstillingen vi skal ha på Astrup Fearnley Museet. «Biography» er vår første store utstilling i Oslo og er et utvalg av arbeider, med skulpturer, performance og interaktive installasjoner. Vi viser verk fra slutten av 90-tallet sammen med noen av våre nyeste prosjekter, sier Elmgreen til Blikk og forteller at de anser utstillingen for å være et kunstverk i seg selv.

Festen på The Mirror denne kvelden er i så måte et kunstverk som lages i løpet av natta.

– Når fiffen kommer på åpningen fredag 21. mars, så vil vi at de skal skjønne at det har skjedd noe her allerede. Noe de ikke var invitert til og som de har gått glipp av. Derfor heter installasjonen Too Late. Kunstfiffen vil da vandre rundt i restene fra festen, sier han og påpeker at homsenes hedonistiske festkultur er ukjent terreng for folk flest.

– Vi lever forskjellige liv rett og slett, homoer og streite. Ingar [Dragset] og jeg opererer også i forskjellige verdener. Vi har en fot i kunstmiljøet og den andre i homomiljøet, og vi synes det er spennende å kombinere de to - og det gjør vi ved å lage klubben The Mirror inne i Astrup Fearnley.

I tillegg til klubben The Mirror har Elmgreen & Dragset gjort om kjelleren på Astrup Fearnley til homsesaunaen Amigos, komplett med garderobebokser og håndklær.

Vaktene på museet skal med andre ord få litt å stri med hvis publikum tar kunstnerduoen på ordet ...

Elmgreen & Dragset, The Mirror - Too Late, Astrup Fearnley Museet, 2014.

Fra Berghain til Laboratory

Elmgreens hjemby Berlin ble nylig erklært ukul av magasinet Rolling Stone. Det har fått mange berlinere, og blant dem mange skeive og queers, til å puste lettet ut.

Elmgreen selv synes å ta Berlins fall fra tronen med fatning. Faren for at streitinger og turister skal vanne ut undergrunnsmiljøer og klubber er stor - nettopp derfor får ikke det norske publikummet være med på festen i The Mirror. De skal heller føle på det å stå utenfor, slik mange turister føler det når de står timesvis i kø for å komme inn på Berlins legendariske homoklubb Berghain, for så å bli avvist i døra.

– Berghain har blitt en turistfelle, men det finnes så mange alternativer til den klubben i Berlin. Berghain hadde sin storhetstid og en tid hvor det skjedde mye spennende. Fotografen og kunstneren Wolfgang Tillmans hadde utstillinger der og det var en kul crowd. Nå er Berghain «verdens beste» klubb og mange av de som gikk der før har funnet nye klubber, som The Laboratory for eksempel, sier Elmgreen mens kjettingene i inngangsdøra på The Mirror rasler i bassen.

Han er ikke så bekymret for at hans eget homounivers skal invaderes av streitinger.

– Men skulle det skje, at det som tidligere har vært edgy og kontroversielt plutselig får kommersiell appell, så er det en del av utviklingen. Det kan skje med vår kunst også, men da har kunsten oppfylt sin misjon, og vi kan bevege oss videre. Jeg og Ingar har alltid likt å utforske nye medier, fra teater til film og arkitektur, ting vi ikke kan, men som vi synes er spennende.

Danske Michael Elmgreen og norske Ingar Dragset har jobbet sammen siden 1995. De bor og arbeider i London og Berlin og har gjort seg bemerket gjennom flere soloutstillinger internasjonalt. Blant annet ved Serpentine Gallery, Tate Modern and V&A i London, Museum Boijmans Van Beuningen i Rotterdam, ZKM i Karlsruhe Kunsthalle Zürich. I 2009 representerte de Danmark og Norge på Veneziabiennalen med en omfattende utstilling som fant sted både i den danske og den nordiske paviljongen, og i 2012 stilte de ut på Liverpoolbiennalen. Høsten 2013 fikk duoen stor oppmerksomhet for sin ambisiøse utstilling «Tomorrow» på The Victoria and Albert Museum i London hvor de transformerte deler av museet til en fiktiv, eldre og desillusjonert arkitekts leilighet.

Prada i ørken

Utstillingen ved Astrup Fearnley Museet er første del av en utstillingsserie i tre deler av Elmgreen & Dragset med tittelen «Biography». Den vil etterfølges av utstillinger ved Statens Museum for Kunst i København og Tel Aviv Museum of Art. Et av duoens mest kjente verk er Prada, Marfa fra 2005.

Verket er en Prada-butikk som ligger ved en vei i Texas-ørkenen. Prada, Marfa ser ut som en offisiell butikk for motehuset Prada, med sko valgt ut av motehusets toppsjef Miuccia Prada og lyset går av og på hver dag, men dørene kan ikke åpnes.

Tidligere denne måneden kom nyheten om at Prada, Marfa var utsatt for hærverk. Vandalene har knust vinduene, tagget ned bygget og helt blå maling nedover fasaden. Det er ikke første gang det skjer hærverk, og Elmgreen forteller Blikk Nett hva det er som opprører han mest.

– Neste år er det 10-års jubileum for Prada, Marfa, og det har vært en rekke hærverk mot verket i løpet av årene. Men det som irriterer meg mest er den tendensen vi har sett av at det er andre kunstnere som står for hærverket. Det er snakk om kunstnere som saboterer kolleger for på de måten å promotere seg selv. Dette er et resultat av tiden vi lever i, hvor sosiale medier har tatt overhånd og folk blir hyllet for idioti. Når det er sagt, det er ikke verdens undergang. Vi kommer til å restaurere Prada, Marfa igjen og igjen, sier han.

Det viktigste verket

Mens vi snakker om hærverk forteller Elmgreen at det ikke bare er Prada-butikken som har blitt angrepet.

– Jeg synes det er enda mer opprørende når det blir utført hærverk mot minnesmerket vi laget over homofile ofre for nazistenes forfølgelse under andre verdenskrig.

Elmgreen snakker om minnesmerket som ble innviet 27. mai 2008 og som står i sørenden av Tiergarten-området i sentrum av Berlin, tvers overfor minnesmerket over jødene som ble drept i holocaust. Elmgreen & Dragsets minnesmerke over lesbiske og homofile ofre for de tyske nazistenes forfølgelser er et sterkt verk hvor en film av to gutter som kysser og to jenter som kysser går i en uendelig loop. Filmen «Memorial Kiss» ble vist en rekke steder over hele verden samtidig som minnesmerket ble innviet 28. mai 2008.

– Minnesmerket er noe helt annet enn Prada, Marfa. Det er en alvorlig og dyster historie å minnes, og det er et verk som gjør at vi ikke glemmer det som hendte og minner oss på at det aldri må skje igjen.

Nei til Russland

Minnesmerket over skeive ofre var det første i sitt slag bestilt av et lands myndigheter.

– Det i seg selv gjør verket unikt, og vi var veldig glade for å få muligheten til å skape det. Men det var vanskelig. Det er ikke bare et kunstverk, men også en dokumentasjon av virkelige hendelser. Jeg mener personlig det er vårt viktigste verk, sier Elmgreen.

Verken som homse eller kunstner liker han utviklingen vi ser rundt oss i verden, fra Afrika til Russland.

– Tidligere var det knapt nok noen som snakket om homofobi. Nå snakkes det om. Det skrives om homofobi i pressen. Det er en del av nyhetsbildet, og folk i Europa er genuint bekymret for situasjonen i verden, og da spesielt i Russland, som har hatt mye fokus på grunn av OL. Men det er en negativ utvikling på lhbt-fronten i land som India også.

Elmgreen & Dragset har stilt ut i Russland tidligere, men om de får invitasjon nå er svaret klinkende klart.

– Nei takk. Vi vil ikke stille ut i Russland slik det ser ut i dag. Personlig mener jeg situasjonen for homofile i Russland er så ille at jeg ikke hadde klart å stille ut kunsten vår der, sier Michael Elmgreen.

Mer info:

Elmgreen & Dragset «Biography»

Powered by Labrador CMS