Onsdag 5. februar vil tusener av aktivister samles i byer verden over for å kreve at OL-sponsorene tar bladet fra munnen og gir sin støtte til lhbt-befolkningen i Russland.

Aksjonene samordnes av All Out. All Out startet med sin nettbaserte aktivisme i kampen for menneskerettigheter for lesbiske, homofile, bifile og transpersoner verden over i 2010. Siden starten har All Outs aksjoner og kampanjer oppnådd over 1,5 millioner underskrifter. Underskriftskampanjene deres deles hyppig på sosiale medier, enten det gjelder å stoppe anti-homoloven i Uganda og Nigeria, eller å frigi fengslede homser i Kamerun. Russland er et hett tema også hos All Out i disse OL-tider og nå retter de aktivismen sin mot lekenes sponsorer.

Onsdag 5. februar vil tusener av aktivister samles i byer verden over for å kreve at OL-sponsorene tar bladet fra munnen og gir sin støtte til lhbt-befolkningen i Russland som lever under Putins propagandalov.

All Out mener sponsorene må bruke sin posisjon til å sette fokus på menneskerettighetsbrudd og at nettopp sponsorpenger kan brukes som middel i kampen mot undertrykkelse.

All Outs globale aksjon tar utgangspunkt i prinsipp 6 i det olympiske charter, som lyder: «Enhver form for diskriminering av land eller personer på bakgrunn av rase, religion, politikk, kjønn eller noe annet, er ikke kompatibelt med å tilhøre den olympiske bevegelse.»

I byer som blant andre London, Jerusalem, Paris og New York vil aksjonister samle seg utenfor hovedkvarterene til store sponsorer som Coca-Cola og McDonalds. Den internasjonale olympiske komite (IOK), som eier rettighetene til OL, har 11 store samarbeidspartnere, blant andre Visa, Coca Cola, Samsung og Omega.

Lokalt engasjement
Det er særlig Coca-Cola og McDonalds som har opplevd massive protester fra aktivister og i sosiale medier fordi de fortsatt forholder seg taus om situasjonen i Russland. Onsdag 5. februar vil disse store og mektige sponsoreneoppleve ytterlig press, denne gang på bakkenivå utenfor sine egne hovedkvarter.

Det er ikke planlagt liknende aksjoner her til lands, men LLH lanserte nylig sin egen kampanje med fokus på prinsipp 6 i det olympiske charter. LLHs kampanje frontes av en rekke norske kjendiser som krever et OL fritt for diskriminering. Skuespiller Sven Nordin, komikerne Knut Nærum, Linn Skåber og Anne-Kat Hærland, håndballspillerne og ekteparet Anja og Gro Hammerseng-Edin, samt brødrene i musikerduoen Sirkus Eliassen, er blant de som har stilt opp.

– Vi i LLH fokuserer nå på vår egen kampanje og setter inn kreftene der. Responsen har vært utrolig bra og det er en vellykket kampanje, sier Bård Nylund, leder i LLH.

Han forteller at det siden lanseringen har vært en enorm pågang av folk som vil bidra.
– Det er både kjente og ukjente mennesker som vil vise sin støtte. Vi er snart tomme for t-skjorter og venter ny leveranse snart. I tillegg deles aksjonsbildene aktivt på sosiale medier som Facebook, sier Nylund til Blikk Nett.

Kampanjen har ført med seg en ny giv ifølge LLH-lederen.
– Bare i løpet av dagen i dag har LLH fått 50 nye medlemmer, noe som viser at det fungerer med lokale aksjoner og kampanjer.

Mer om LLHs kampanje her: prinsipp6.com