Press på OL-sponsorene
Onsdag 5. februar vil tusener av aktivister samles i byer verden over for å kreve at OL-sponsorene tar bladet fra munnen og gir sin støtte til lhbt-befolkningen i Russland. Aksjonene samordnes av All Out. All Out startet med sin nettbaserte aktivisme i kampen for menneskerettigheter for lesbiske, homofile, bifile og transpersoner verden over i 2010. Siden starten har All Outs aksjoner og kampanjer oppnådd over 1,5 millioner underskrifter. Underskriftskampanjene deres deles hyppig på sosiale medier, enten det gjelder å stoppe anti-homoloven i Uganda og Nigeria, eller å frigi fengslede homser i Kamerun. Russland er et hett tema også hos All Out i disse OL-tider og nå retter de aktivismen sin mot lekenes sponsorer. Onsdag 5. februar vil tusener av aktivister samles i byer verden over for å kreve at OL-sponsorene tar bladet fra munnen og gir sin støtte til lhbt-befolkningen i Russland som lever under Putins propagandalov. All Out mener sponsorene må bruke sin posisjon til å sette fokus på menneskerettighetsbrudd og at nettopp sponsorpenger kan brukes som middel i kampen mot undertrykkelse. All Outs globale aksjon tar utgangspunkt i prinsipp 6 i det olympiske charter, som lyder: «Enhver form for diskriminering av land eller personer på bakgrunn av rase, religion, politikk, kjønn eller noe annet, er ikke kompatibelt med å tilhøre den olympiske bevegelse.» I byer som blant andre London, Jerusalem, Paris og New York vil aksjonister samle seg utenfor hovedkvarterene til store sponsorer som Coca-Cola og McDonalds. Den internasjonale olympiske komite (IOK), som eier rettighetene til OL, har 11 store samarbeidspartnere, blant andre Visa, Coca Cola, Samsung og Omega.