Pride og gAyTM

For fjerde år på rad farger Nordea minibankene sine med regnbuefarger.

Publisert

For fjerde år på rad kler Nordea flere av sine minibanker i regnbuens farger for å feire mangfold, åpenhet og inkludering under Oslo Pride.

Nytt av året er at hele Nordea filialen på Majorstua tapetseres i festglade regnbuefarger.

– Allerede da vi startet med dette for fire år siden var tilbakemeldingene utelukkende positive, sier Paal Sprakehaug, markedsdirektør i Nordea.

– Det har vært et spesielt positivt tiltak innad i Nordea og kampanjen har gitt økt stolthet innad i konsernet. En viktig faktor for oss er at Nordea oppleves som en varm og inkluderende arbeidsplass for alle og et sted hvor menneskerettigheter er noe elementært. For det er jo det dette handler om: menneskerettigheter, sier Sprakehaug til Blikk Nett.

Det var en ansatt i Nordea som foreslo stuntet for fire år siden.

– Han er selv skeiv og var på ferie i Australia hvor han kom over en gAyTM. Han spilte inn ideen til ledelsen og vi skjønte fort at det var noe vi ønsket å teste ut.

Nordea Norge har vært alene blant Nordea-landene om å gjøre dette, men i år er Sverige og Danmark med også. I tillegg til å fargelegge minibankene sine sponser Nordea Sverige Stockholm Pride og Nordea Danmark sponser København Pride.

Regnbuen er et av de mest kjente symbolene for lhbtqi-miljøet og i pridemåneden juni er regnbuefargene synlig hos stadig flere bedrifter og kommersielle aktører. Nordeas markedsdirektør ser ikke noe negativt ved det.

– I Norge er ikke Nordea en offisiell sponsor for Oslo Pride. Vi har vurdert om det er en retning å gå, men i hovedsak handler vårt engasjement om solidaritet og om å vise et engasjement, sier Paal Sprakehaug til Blikk Nett.

Powered by Labrador CMS