– Vi har flere tunge samtaler om depresjon, selvmordstanker og selvskading enn tidligere

Etter påbudet om hjemmekontor måtte Ungdomstelefonen stenge telefonlinja. De har holdt chatten åpen, og ser at pandemien har gått hardt utover unge skeive.

Publisert Sist oppdatert

Siden oktober har innringere til Ungdomstelefonen blitt møtt av en telefonsvarer. Etter regjeringens påbud om hjemmekontor har ikke Ungdomstelefonens frivillige kunnet møte opp på kontoret for å svare på telefoner.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">Klikk bildet og kjøp BLIKK+</span>
Klikk bildet og kjøp BLIKK+

– Chatten er lettere for de frivillige å skulle ta med seg hjem, både teknisk og psykisk. Der har vi stor pågang nå, sier Odd Thomassen, leder av Skeiv Ungdom, til Blikk.

Tunge samtaler

– Vi stengte telefonen med det samme koronaen inntraff og åpnet den igjen i august. Den ble stengt for andre gang i slutten av oktober, og har vært stengt fram til nå, sier Marlen Aurvåglid Ramstad, prosjektkoordinator i Ungdomstelefonen.

­– Hvordan har pågangen vært den siste tiden? Har dere sett en økning i antall henvendelser?

– Vi ser en ganske lik pågang som før, så jeg tror ikke det har gått så veldig utover tilbudet vårt å stenge telefonlinja. Generelt ser vi at chatten senker terskelen for å ta opp vanskelige ting. Så jeg tror det hadde vært verre å stenge den enn telefonen.

– Er samtalene som før, eller har henvendelsene endret seg?

– Nå er det mye mer fokus på psykisk helse enn det var i 2019. Det er mange tunge samtaler om depresjon, selvmordstanker og selvskading.

Vanskelig å stenge

Leder i Skeiv Ungdom, Odd Thomassen, sier det har vært vanskelig å ta avgjørelsen om å stenge telefonen. Dette har vært både av tekniske årsaker og av hensyn til de frivillige.

– Fordi vi deler kontor med FRI og Oslo Pride, og det er mange som bruker kontorene, er det ikke forsvarlig å ha de frivillige der.

Vi tenker også at dette handler om å verne de frivillige fra vanskelige situasjoner. Det å ta Ungdomstelefonen med seg hjem visker ut barrieren mellom jobb og fritid for de frivillige som jobber med den, sier Thomassen.

Da Ungdomstelefonen åpnet i 1997 het det Homofiles Ungdomstelefon. Thomassen sier tilbudet mest sannsynlig ville ha fått et annet navn om det ble opprettet i dag.

– Vi får flest henvendelser på chat og på melding. Sånn var det også før korona, men så fort vi får kontoret tilbake vil vi selvfølgelig åpne telefonen igjen.

Trenger du hjelp?

Ungdomstelefonens chat holder åpent søndag til torsdag kl 18.00-22.00

Disse telefonlinjene holder fortsatt åpent:

Mental Helses Hjelpetelefon (Telefon 116 123, døgnåpen)

Kirkens SOS (Telefon 22 40 00 40, døgnåpen)

Alarmtelefonen for barn og unge (Telefon 116 111, døgnåpen)

Kors på halsen (Ring, skriv, chat eller diskuter (for alle under 18 år). Telefon 800 33 321, åpent mandag–fredag kl 14–22)

Powered by Labrador CMS