Publikum kom

Publisert

Publikum kjente sin besøkelsestid under årets Skeive filmer-festival. Fra triste 1600 solgte billetter i fjor kan festivalleder Bård Ydén fortelle om en fin økning i billettsalg i år. – De første tallene jeg har fått nå viser et billettsalg på nærmere 2150 solgte billetter. Det er en markant økning fra i fjor og det er jeg veldig glad for.

– Hvem kom og så film?

– Lesbene har alltid vært flinke til å gå på Skeive filmer, og i år kom de for å se «Kyss Meg», og ikke minst regissør Josefine Tengblad - som jeg har inntrykk av at hele Oslo ble forelsket i. En annen film som gjorde det veldig bra var «Cloudburst» med blant andre Olympia Dukakis i hovedrollen, sier Bård Ydén til Blikk Nett. Filmer som også lokket publikum til festivalen var avslutningsfilmen «Three» og den Sør-Afrikanske «Beauty». «Bear City 2: The Proposal» sørget for en sal full av både bamser, chasers, cubs og andre entusiaster. At to av filmens stjerner, Gerald McCullouch og Stephen Guarino var tilstede på visningen og den påfølgende bamsefesten la ingen demper på stemningen.

Festival på sparebluss

Det har sett mørkt ut for Skeive filmer de siste årene. Publikumssvikt og lite penger har gjort at festivalen har gått på sparebluss. Dette til tross har festivalen levert skeive kvalitetsfilmer fra hele verden.

– Hva skal til for at Skeive filmer blir en levedyktig festival?

– Vi må få midler til å opprette en stilling. Dette er noe jeg har sagt til det kjedsommelige, og jeg har ikke lyst å høres ut som at jeg bare syter hele tiden. Faktum er likevel at det ligger så utrolig mye jobb bak denne festivalen - og må jeg jobbe like mye for like lite i et år til så går jeg personlig konkurs.

– Fortjener Oslo en festival som Skeive filmer?

– Ja, det gjør den da. Folk setter jo pris på festivalen og vil at den skal fortsette. Det har jeg fått tilbakemeldinger på under hele festivalen. Alle jeg har snakket med håper Skeive filmer overlever.

– Blir det Skeive filmer neste år?

– Det kan jeg ikke svare på ennå. Nå starter etterarbeidet med festivalen. Filmer skal returneres, regninger skal betales og det er mye som skal balanseres før vi er i mål. Det er for tidlig å si hvordan det har gått rent økonomisk.

– Hadde du noen personlige favoritter på årets festival?

– Det er vanskelig å si. Jeg har jo sett alle filmene i programmet, og grunnen til at de er valgt er fordi jeg mener de er bra og viktige. Noen er smale, mens andre er crowd pleasere.

– Hvor viktig er det å ha crowd pleaser-filmer, som for eksempel «Bear City 2: The Proposal» og «Kyss Meg»?

– For det første er det gode filmer i seg selv. Men det at de trekker publikum og sørger for større billettsalg har også den effekten at vi kan hente inn smalere filmer.

Mye å velge i

For tjue år siden var det de smale filmene som dominerte filmfestivalen. Bølgen av New Queer Cinema brakte både gull og gråstein.– Den gang tok vi til takke med hva som helst fordi vi var desperat etter å se oss selv. Men det var i bunn og grunn bare tragisk. Skeiv film har blitt bedre og bedre, og vi har fortsatt et stort behov for å se oss selv på det store lerretet, sier Ydén og avslører at det fortsatt er mye dårlig skeiv film på markedet, men at det har blitt mange flere gode å velge blant, så det er lettere å si nei til dårlig film. Flere og flere skeive filmer ser dagens lys takket være løsninger som Kickstarter og Crowdfunding - hvor publikum selv investerer i filmer de har tro på.– For mange er slike løsninger alfa omega for å kunne realisere filmen sin, enten til å starte produksjonen eller for å ferdigstille en film. Produsentene av «Bear City»-filmene har benyttet seg av den løsningen. Det er noe vi kommer til å se mer av.

– I Norge også?

– Det finnes ikke noe tilsvarende her til lands, ikke ennå i hvert fall.

– Tror du vi noen gang vil se norske filmer ala «Bear City» og «Gayby»?

– Nei det tror jeg ikke. Og det er forferdelig trist, svarer Ydén og vi skjønner at det ligger en aldri så liten utfordring til norske regissører i svaret.

Powered by Labrador CMS