Allerede før premieren på «Bohemian Rhapsody», surret Oscar-ryktene rundt Rami Malek for rollen som Freddie Mercury. Samtidig beskylder kritikere filmen for å «heterovaske» den legendariske rockestjerna. «Bohemian Rhapsody» har norsk premiere fredag 2. november.

Queen begynner og slutter med Freddie Mercury. 27 år etter hans død er han fortsatt det viktigste medlemmet i rockegruppa. Men «Bohemian Rhapsody» handler om hele Queen, og ikke bare om vokalisten. Filmen følger oppturer, produksjonen av bandets ikoniske låter og Mercurys flamboyante sceneopptredener fra starten i 1970, men også nedturene etter bruddet hans med bandet, og til slutt gjenforening og den legendariske Live Aid-konserten i 1985.

Queen.

Malek som Mercury
Opprinnelig skulle den engelske komikeren og skuespilleren Sacha Baron Cohen spille Freddie Mercury i filmen «Bohemian Rhapsody», men de gjenlevende bandmedlemmene ville ikke ha en komiker, de gikk for den homofile «Skyfall»-skuespilleren Ben Whishaw –også kjent fra tv-serien «The Hour».

Men etter mye om og men ble det til slutt heterofile Rami Malek (37) i rollen som den legendariske vokalisten og frontmannen i Queen. Malek er mest kjent fra tv-serien «Gilmore Girls» og for rollen som computerhacker i «Mr. Robot», som han fikk en Emmy for. For Blikks lesere er han kanskje også kjent som den homofile tenåringen «Kenny» i FOXs komiserie «The War at Home».

Fra ballett til bart
Ideen om å bruke Queen som bandnavn var Freddie Mercurys. På tross av navnets åpenbare homohentydning, gikk de andre bandmedlemmene med på forslaget. Rockegruppa ville også formidle en annerledes visuell stil. På deres første konsert i 1970 opptrådte de i hvite og svarte silkekostymer, iført armbånd, halskjeder og sølvringer. Dette skjedde i en tid da de fleste band stilte i tidsriktig hippie-style t-skjorter og dongeri på scenen.

Samtidig skiftet frontmannen og vokalisten navn. Han var døpt Farrokh Bulsara av sine indiske foreldre, men hadde blitt kalt for «Freddie» siden han gikk på internatskole i India. Nå byttet han etternavn til Mercury, oppkalt etter de romerske gudenes mytiske budbringer.

Fansen forventet etter hvert noe ekstra på konsertene. Med ville, campe og grensesprengende kostymer tilfredsstilte Mercury fansens behov for visuelle overraskelser og show. På 70-tallet iførte han seg ofte feminine ballettantrekk, med eller uten paljetter og diamanter, og lakkerte neglene svarte. På 80-tallet kastet han ballettdrakten, pumpet muskler, anla bart og gikk inn i rollen som datidas uniformerte machohomse i hvit singlet, dongeri og lærjakke.

Rami Malek som Freddie Mercury i «Bohemian Rhapsody». Foto: Nick Delaney/20th Century Fox2

Bifil katteelsker
Fra scenen imponerte Mercury med mer enn ekstravagante kostymer. Stemmen og hans energiske scene show, førte til at de snart fikk rykte på seg som et fantastisk konsertband. Dette gjorde også Queen ideelle som stadion-rockere. Som Freddie Mercury selv sa; «jo større, jo bedre».

Når han snakket, hadde Mercury barytonrøst, men når han sang var han tenor med et enormt spekter på fire oktaver. Han passet og pleiet stemmen sin, og det var også av frykt for å skade den at han aldri opererte det berømte overbittet som skyldes at han hadde fire jeksler for mye.

Han var velkjent for sin ekstravagante stil og hedonisme, men også for sin vennlighet og gavmildhet. Han var sjenert, tilbakeholden, elsket katter som han eide flere av, og skrev til og med en sang om sin favoritt «Delilah» på albumet «Innuendo» (1991) som kom ut det året han døde.

Han omtalte seg som bifil, men seksualitet var et ikke-tema i intervjuene han ga. John Marshall i det engelske magasinet Gay Times beskrev Mercury i januar 1992 som en «scenequeen». Han var altså ikke redd for å uttrykke den skeive siden av seg offentlig, men nektet å snakke med pressen om livet han levde utenfor scenen.

Aids-ryktene
Ryktene om at Queen-vokalisten hadde fått aids begynte å gå i 1988, men Mercury tilbakeviste dem konsekvent. Da Freddie Mercury sang sammen med operadivaen Monserat Caballe på den store utendørskonserten La Nit i Barcelona 8. oktober 1988, ble det hans siste opptreden. Han var blitt for syk. 23. november 1991 tok han bladet fra munnen og sendte ut følgende pressemelding:
«Som følge av spekulasjoner i pressen vil jeg melde at jeg er hivpositiv og har aids. Jeg følte det var riktig av meg å holde denne informasjonen privat for å beskytte de rundt meg. Men nå er tida kommet for at venner og fans skal få vite sannheten. Og jeg håper dere vil stå sammen med meg, vennene mine og resten av verden, i kampen mot denne forferdelige sykdommen».

Han døde dagen etter, 45 år gammel. Han hadde testamentert en million kroner til kokken sin, og Mary Austin, ekskjæresten og hans aller beste venn, arvet huset som den gang var taksert til 162 millioner kroner, og hun bor der fortsatt i dag.

Mercurys askegåte
Mercury ble kremert i Kensal Green Cemetery i London. Til stede under minnestunden var familien, 35 av hans nære venner, inkludert medlemmene av Queen og Elton John. Aretha Franklin sang «You’ve Got a Friend» og Montserrat Caballé en Verdi-arie. Etter minnestunden tok Mary Austin vare på asken slik Mercury hadde ønsket. Til dags dato er det ingen andre enn henne som vet hvor hun har satt den ned urnen til tross for utallige teorier som i ettertid viser seg ikke å stemme.

De resterende Queen-medlemmene, Brain May, John Deacon og Roger Taylor, bestemte samme vinter seg for å arrangere en minnekonsert. I april 1992 stilte en imponerende skare verdensstjerner opp på Wembley for å hylle Mercury ved å synge sine versjoner av hans sanger.

Konserten ga dessuten aidssaken oppmerksomhet. Som en videreføring av konserten, opprettet bandet et aidsfond, Freddie Mercury Phoenix Trust. Siden 1992 har fondet donert 15 millioner dollar til ulike aidsprosjekt, og startet 700 nye prosjekter over hele verden i hans navn.

Oscar-ryktene surrer
Det har vært mye drama, utskiftninger av både skuespillere og regissører og utsettelser av premiere underveis i produksjonen av «Bohemian Rhapsody», men nå blir det premiere fredag 2. november.

Oscar-ryktene har allerede begynt å surre rundt «Bohemian Rhapsody». Det er Rami Malek som er i sentrum for disse. Likheten med Freddie Mercury, og hans troverdige rolleprestasjon som en av rockehistoriens mest forgudete og egenartete artister, har fått flere enn Queen-fans til å tro at det endelig er laget en film det er verdt å se.

Men dramaet rundt filmen er likevel ikke helt over. Den homofile tv-produsenten og manusforfatteren Bryan Fuller («Hannibal», «American Gods») reagerte umiddelbart på Twitter etter å ha sett den første traileren uten å ha sett et eneste spor av Mercurys skeive identitet i den: «FM is a queer artist. Showing him only romantic with a woman is erasing a huge facet of what made him a queer artist. You may know FM was bisexual, but most of America doesn’t. They see a man romantic with a woman. That does not say ‘bi’».

«Bohemian Rhapsody». Foto: Alex Bailey/Twentieth Century Fox

#Heterovasking
Men skal vi tro rollelista, er det grunn til å tro at hans forhold til menn ikke er helt utradert. Den nordirske skuespilleren Aaron McCusker (39) spiller frisøren Jim Hutton, Mercurys kjæreste i sju år og til hans død i 1991. Likevel er det lite å se av paret i «Bohemian Rhapsody» siden de så vidt har innledet forholdet når filmen slutter med Live Aid-konserten i 1985. (Hutton fikk selv hivdiagnosen i 1990, men døde først i 2010 og ikke av aids slik mange trodde, men av lungekreft, 60 år gammel. (journ.anm.)

Andre filmkritiske røster har anklaget produksjonsselskapet 20th Century Fox for å «omskrive» Mercurys kamp mot aids til en «livstruende sykdom» på vaskeseddelen og i filmomtaler. Kritikerne mener dette tydelig viser at 20th Century Fox ikke har forstått alvoret i diskrimineringen og stigmatiseringen aidssyke opplevde i USA. De mener Fox heller burde ha brukt anledningen til å spre budskapet til kinopublikum om at Mercury var et kreativt menneske som både var en rockestjerne og et skeivt ikon – «men så valgte de i stedet en #HetWash-markedsføring av ‘Bohemian Rhapsody’».

Fredag 2. november kan kinopublikum selv bedømme om det er nok queer i filmen om rockegruppa som alle ville oppleve på grunn av «scenequeen» Freddie Mercury.

Kilder: Rolling Stone, Screenrant, Irish Central, Deadline.