Tradisjonen tro går pridefestivalene av stabelen én etter én i juni og juli, og ut over året. I den anledning har det oppstått en ny tradisjon. Kampen om regnbuepengene.

For 20 år siden var ikke regnbueflagg og effekter synlig andre steder enn i paraden. Flagg bestilte vi utenlands og ville vi ha jakkemerker med regnbuefarger og slagord, måtte vi lage dem selv.

Regnbuesesongen
I dag finnes det knapt en butikk uten regnbuefargete og mønstrete produkter – som legges ut for salg i akkurat rett tid før Oslo Pride. Den danske butikkjeden Flying Tiger lanserte nylig en hel regnbuekolleksjon, med alt fra partyeffekter, handlenett og paraplyer. Om Flying Tiger vil gi overskuddet av salget til veldedige tiltak eller skeive organisasjoner vites ikke.

Regnbueeffekter fra Flying Tiger. Foto: Flying Tiger.

Strikk regnbuen
Det samme gjør kjeden Nille, som byr på et stort utvalg partyeffekter, men også regnbuegarn. Nille oppfordre alle kunder, ansatte, samarbeidspartnere og venner til å strikke for kjærligheten når de i forbindelse med Oslo Pride lanserer et regnbuefarget garnnøste. I tillegg til å selge ønsker Nille å gi noe tilbake. 15 kroner av salgssummen skal gå direkte til en organisasjon som jobber for likeverd og mangfold.
– Vi ønsket å skape en morsom strikkeopplevelse for en god sak. Nøstet er derfor farget i friske og klare nyanser av alle regnbuens farger. Å ha alle fargene i ett nøste gjør det både enkelt å jobbe med, og sørger for at din strikkekreasjon blir helt original. Vi har også utviklet noen herlige oppskrifter som de fleste kan klare å følge, og få ferdig i tide til Pride paraden i Oslo 30. juni, sier produktansvarlig for garn i Nille, Ida Harstad Groven.

Regnbuegarn fra Nille. Foto: Nille.

Nille er opptatt av å få fram at kjeden støtter mangfold og likeverd.
– Vi ser virkelig frem til årets pridefestival og lanseringen av dette garnnøstet som skal bidra direkte til en organisasjon som jobber for åpenhet, mangfold og likeverd. Vi håper det blir en stor suksess og at vi, sammen med våre kunder, kan slå et slag for kjærligheten., sier Cecilia Hallberg, sjef for design og innkjøp i Nille.

Nille-butikkene i Oslo sentrum vil pyntes med regnbueflagg og -ballonger under Oslo Pride I tillegg til regnbuegarn selger Nille er sortiment av regnbue-produkter, som regnbueflagg, sokker, hårbånd, sløyfer, servietter og ballonger i regnbuemønster.
– Pride er en stor feiring av kjærlighet, likeverd og mangfold. I Nille har vi et mangfold av kunder, samarbeidspartnere og ansatte, og vi ser på mangfold og ulikheter som en stor styrke, dette gjør oss bedre som team, sier CEO i Nille, Johan Åberg.

Regnbuegarn fra Nille. Foto: Nille.

Støtter skeives rettigheter
Hvilke organisasjon som skal motta den endelige donasjonen 30. juni vil avgjøres av en jury, sammen med publikum. Er det feil å forvente at pengene går til en skeiv organisasjon? Skeive er og vil alltid være en minoritet. Ergo er publikum som stemmer i overkant streite. Og hvem sitter så i juryen? Blikk spør Nille.
– Vi jobber med å sette sammen en jury for dette. Det blir en jury bestående av en representant fra Nille, samt eksterne personligheter som vi vet er veldig opptatt av skeives rettigheter, sier webredaktør Maria Tornes på vegne av Nille.

Tornes forteller at juryen vil lage en «short list» basert på nominasjonene som kommer inn på Facebook og Instagram.
– Og det er ikke antall nominasjoner som kommer til å avgjøre om en organisasjon havner på «short listen» eller ikke, det er selve nominasjonen. Hvilken nominasjon som appellerer mest til juryen, vil juryen selv få avgjøre, sier Tornes til Blikk nett og forteller at det ligger et genuint engasjement bak regnbuetematikken.

– Vi ønsker med dette å vise at Nille støtter skeives rettigheter, og at i Nille er alle velkomne, uansett hvem man elsker, sier Maria Tornes.

Levi’s Pride Collection
Felles for de fleste regnbuekampanjene er at de bruker begrepet Pride, ikke Oslo Pride – som tross alt er festivalen salgsfremstøtene håper å nyte godt av. I kampanjene løftes verdier som menneskeverd, likeverd, åpenhet og mangfold. Selve lhbtqi-paraplyen derimot, er nesten usynlig.

Klesmerket Levi’s er ikke redd for lhbtqi-begrepet. Levi’s har tradisjon for å lansere egne pridekolleksjoner hvert år. I 2017 gikk overskuddet fra salget til Harvey Milk Foundation. Årets overskudd går i sin helhet til tiltak rettet mot lhbtqi-miljøet.

Levi’s Pride Collection 2018. Foto: Levi’s.

Levi’s melder at overskuddet av salget av deres Pride Collection går uavkortet til tiltak rettet mot lhbtqi-miljøet. Men hvilke organisasjoner, hvor de holder hus og hva de gjør finnes det ikke informasjon om på nettbutikkene hvor Pride Collection selges. At Levi’s i år gir bort hele overskuddet til lhbtqi-tiltak er informasjon Blikk nett har tilegnet seg fra nyhetssider,
Sannheten er at det ikke står noe på den norske nettsiden til Levi’s, verken om Pride Collection eller hvem som får støtte fra overskuddet.

Ta for eksempel jeansjakken Pride Community Trucker Jacket, med regnbuebroderier på ryggen. Levi’s selger den for 1 299 kroner. På nettsiden er det utfyllende informasjon om materiale og størrelser. Men at jakken er en del av en pridekolleksjon hvor overskuddet går til lhbtqi-arbeid nevnes ikke med et ord.

Nettbutikken Zalando selger deler av Levi’s pridekolleksjon, samt «Equality» T-skjorter fra Mister Tee. Heller ikke Zalando opplyser kundene sine om at plaggene er en del av en større pridecolleksjon. Ei heller at overskuddet i sin helhet går til skeive tiltak.

H&M feirer pride
Kleskjeden H&M er også klar for årets pridesesong når de lanserer Love For All-kolleksjonen. Kjeden er faktisk en av få som i det hele tatt tar i bruk begrep som «seksuell legning» og «kjønnsidentitet» – i tillegg er Love For All en kolleksjon som passer til alle. Også H&M velger å gi noe tilbake for bruken av regnbuen og andre skeive symboler.

10 prosent av salget fra Love For All-kolleksjonen, går uavkortet til FNs Free & Equal-kampanje, som er initiert av FNs menneskerettighetskontor og har som formål å sikre at ingen i verden skal leve i frykt på grunn av sin seksuelle legning eller kjønnsidentitet.
– H&M støtter retten til at alle skal få elske den man vil. Vi håper at folk vil kle seg i H&Ms Love For All-kolleksjon, og feire Pride og troen på kjærlighet for alle, sier Andreas Löwenstam, H&M’s sjef for herredesign.

H&M Pride T-skjorte

Men selv H&M er var for å ta de ulike gruppene under lhbtqi-paraplyen i sin munn. Det overlater de til FNs menneskerettighetskontor.
– Lesbiske, homofile, biseksuelle, transpersoner og interkjønnete har de samme rettighetene som alle andre, og skal beskyttes mot vold og diskriminering, sier Peggy Hicks, Director of thematic work ved FNs menneskerettighetskontor.

– Støtten vi mottar fra H&M vil bidra til å hjelpe FNs Free & Equal-kampanje, der vi samarbeider med aktivister og forkjempere innen likestilling. Målet er å bevisstgjøre og mobilisere til positive endringer i lovverk og holdninger, sier Hicks.

Love For All-kolleksjonen benytter seg av flere positive budskap, samt fargene fra regnbueflagget. H&M selger T-skjorter med budskap som «LOVE» og «EQUALITY». I Love For All-kolleksjonen selges også en denimvest med budskapet «LOVER NOT A FIGHTER» – som om den skeive kampen ikke er et resultat av nettopp kamp …

Lover Not A Fighter hettegenser fra H&M. Foto: H&M.

Norsk skeiv kamp
Det er mye kjærlighet i det norske skeive miljøet og Oslo Pride, samt landets øvrige pridefestivaler har kjærlighet i fokus hvert eneste år. Men det trengs fortsatt kamp, enten H&M ser det eller ei.

Den skeive bevegelsen i Norge er tuftet på frivillig innsats, med tilskudd og støtte fra stat og kommune. Enn så lenge er det kun Nille som har et mål om å støtte lokale organisasjoner som jobber for likeverd og rettigheter. Overskuddene fra de andre regnbue- og pridekampanjene vet vi lite om. Og det finnes knapt informasjon å finne. Er det opp til kundene å finne ut av det selv? Det gjenstår å se om noen orker etter en lang pridefeiring.

Blikk nett vil følge opp saken i dagene som kommer med intervjuer med pridearrangører, aktører og skeive organisasjoner.

Oslo Pride-paraden 2017. Foto: Reidar Engesbak.