Rosa kompetanse i skolen

Publisert

Høsten 2011 mottok LLH ved Rosa Kompetanse en bevilgning på 200 000 kr fra Kunnskapsdepartementet, som et ledd i å prøve ut metoden fra Rosa Kompetanse helse innenfor skoleverket. Resultatet ble seks skolebesøk før jul, samt en forelesning på et seminar for ungdommer som skal reise rundt på skoler og snakke med elever om seksuell orientering og kjønnsuttrykk. I 2012 blir det minimum syv forelesninger og i den forbindelse har Synne Hall Arnøy blitt hentet inn som prosjektleder for Rosa Kompetanse Skole. – Nå bruker vi av de 200 000 vi fikk til pilotprosjektet, som selvsagt er alt for lite, til å ansette Synne Hall Arnøy i en deltidsstilling som prosjektleder, sier LLH-leder Bård Nylund til Blikk Nett. – Nå blir det mer jobb enn de 20 prosentene som var oppgitt i stillingsannonsen, fordi vi mener at dette er et såpass viktig prosjekt, og vi vil legge full trøkk på dette. Derfor bruker LLH en del av våre egne oppsparte midler i dette prosjektet for å synliggjøre at Rosa Kompetanse Skole har livets rett. Håpet er at prosjektet blir videreført i tråd med signalene vi har fått fra Kunnskapsdepartementet, selv om vi av erfaring vet at det fort kan forandre seg. Men vi tar mål av oss å gjøre et skikkelig stykke arbeid resten av dette året, slik at vi har noe å vise til når vi ber departementet om videre midler, sier Nylund til Blikk Nett.

Skreddersydd stilling

Synne Hall Arnøy mener stillingen som prosjektleder i Rosa Kompetanse Skole er skreddersydd for henne.– Jeg var egentlig ikke på jobbjakt, men tenkte at jeg bare måtte søke, sier hun til Blikk Nett. – Jeg er utdannet lærer og har gått gjennom en utdanning hvor de fleste av klassekameratene mine gikk ut i læreryrket uten noen form for formell kompetanse på seksualitet. Selv har jeg ikke jobbet som lærer, men har bakgrunn fra barnevernet og har jobbet mye og tett med ungdom. Jeg vet at mange ungdommer har store utfordringer i forhold til seksualitet og for noen er de voksenpersonene som blir aller viktigst nettopp lærere. Rosa Kompetanse er derfor et viktig bidrag som kan hjelpe lærere å tilegne seg det verktøyet som trengs.

– Hva er din styrke i dette prosjektet?

– Min styrke er at jeg er veldig glad i å snakke med andre mennesker. Jeg er trygg når det gjelder å snakke om seksualitet, og har mange års erfaring fra blant annet Ungdomstelefonen. I tillegg har jeg stor interesse for det jeg skal snakke om.

– Hva er de største utfordringene i skolen i dag?

– Skolene gjenspeiler samfunnet, litt avhengig av hvor de ligger geografisk og så videre, men dette med å gjenkjenne heteronormativiteten og heteroprivilegier er veldig viktig. Rosa Kompetanse Skole handler selvfølgelig også om at skeive elever skal unngå å bli trakassert eller diskriminert, noe vi tror vi kan få redusert ved å øke kompetansen i skolen.

– Hva med den gode gamle metoden som gikk ut på å dra ut på informasjonsoppdrag til skoleklasser?

– Skeiv Ungdom reiser jo rundt på skoler med sitt skoleinformasjonsprosjekt Restart, som for øvrig er veldig bra, så det finnes fortsatt. Det er flott at vi har et samarbeid som betyr at vi kan tilby informasjon til både elever og lærere.

– Dere er avhengig av at skoler ønsker dere velkommen?

– Ja, det er ikke obligatorisk å få Rosa Kompetanse Skole på besøk. Jeg mener personlig at det burde være det, og at tematikken vi tilbyr burde vært spesifisert i rammeplanen for lærerutdanningen. Når man vet at en så stor gruppe mennesker er utsatt for trakassering og diskriminering, noe NOVA-rapporten bekreftet, så er det et samfunnsansvar å ta tak i det.

– Er det mange som takker nei?

– Nei. I den grad noen takker nei så er det som oftest fordi timeplanen allerede er lagt. Det vil selvsagt være en utfordring det neste halve året også, men vi håper det løser seg.

Powered by Labrador CMS