Samarbeider om ressurshefte

Publisert

LLH har lenge etterlyst nye tiltak ovenfor skolen. Nå skal de samarbeide med Utdanningsdirektoratet om et ressurshefte om homofili. – Vi synes det er svært positivt at lærerne nå får nytt materiell de kan bruke når de planlegger undervisningen, sier Karen Pinholt. Kunnskapsminister Bård Vegard Solhjell har tidligere uttalt til Blikk Nett at det må bli slutt på at homofili og seksuell orientering kun omtales i lærebøkene i samme kapitler som kjønnsykdommer og abort.– Lhbt-spørsmål skal løftes frem og behandles på en naturlig måte og der det hører hjemme, sa Solhjell i et intervju med Blikk denne høsten.Lhbt-spørsmål skal nå inn i blant annet samfunnsfag, naturfag, norsk og religion-, livssyn- og etikkfag. Men for å gjøre arbeidet lettere skal Utdanningsdirektoratet utarbeide et ressurshefte som lærerne kan ta utgangspunkt i når de skal undervise om seksuell orientering. Lett å trå feilI dette arbeidet er LLH trukket fram som en viktig samarbeidspartner. Dette mener LLHs leder, Karen Pinholt, vil gjøre undervisningen mer i samsvar med det som er ønskelig. – Selv om mange lærere og andre ansatte i skoleverket ønsker å gjøre det riktige i forhold til undervisning om homofili er det veldig lett å trå feil. For eksempel kan det fort bli slik at om en lærer vil snakke om temaet i KRL-faget ender det som en diskusjon om homofili er rett eller galt. Det kan være en veldig ubehagelig situasjon, spesielt for de homofile som måtte være i en slik klasse. Slike situasjoner ønsker vi å unngå, forteller Pinholt som legger til at LLH vil benytte seg av proffe lærere, som har erfaring fra feltet, i arbeidet. Starter i januarLLH skal fungere som konsulenter for hele heftet og er bedt om å bistå med materiale til fagene engelsk, samfunnsfag og naturfag. Arbeidet med ressursheftet skal starte allerede i januar, og da vil alle som jobber med dette møtes for å drøfte noen grunnregler. – Det finnes en rekke kunnskapsmål som skal nås på de forskjellige trinnene i grunnskolen, og også i de forskjellige fagene. For hvert av disse målene skal det utarbeides undervisningsmateriell. Vi skal også foreslå hvordan elevene kan jobbe med denne tematikken i skoletimene. Dette blir et spennende og viktig arbeid, avslutter Karen Pinholt.

Powered by Labrador CMS