Skeiv i Palestina

Publisert

Hvordan blir homosaken brukt i konflikten mellom Israel og Palestina? Queers4Palestine og Palestinakomiteen inviterer til seminar på Litteraturhuset søndag 18. september. I konflikten mellom Israel og Palestina kjempes det på mange fronter. Ikke minst strides det om sannheten. Israel har i motsetning til selvstyremyndighetene i Palestina, vedtatt en rekke lover som sikrer lesbiske og homofile mot diskriminering. Kritikere hevder at Israel bruker sin homopolitikk til å «rosavaske» sitt rykte. Andre mener dette er en uvesentlig avsporing i Midtøsten-konflikten. På seminaret kommer Ramzy Kumsieh fra den palestinske lhbt-organsiasjonen alQaws for å gi dypere innsikt i hvordan homospørsmål blir brukt i en internasjonal diskusjon om Israel og Palestina, og om al-Qaws' arbeid for et mer mangfoldig palestinsk samfunn, og han vil også gi eksempler på hvordan de engasjerer seg i palestinernes kamp mot okkupasjon.  

En rosa regnbue

alQaws ble startet i 2001 og holder til i Jerusalem Open House for Pride and Tolerance. I november 2010 møtte Blikk Nett al-Qaws-leder Haneen Maikey som mener vestlig presse ofte avfeier skeive palestinere som ofre og undertrykte. – At mye kan kritiseres i det palestinske samfunnet, betyr ikke at det hjelper vår kamp at vi framstilles som en ensartet og undertrykt gruppe. Dessverre er vestlig media ofte uvitende om hvor sammensatte vi egentlig er. Palestinere har forskjellige sosiale, økonomiske og kulturelle bakgrunner. Lik alle samfunn er Palestina klassedelt, men viktigere er det at vårt samfunn er delt også når det gjelder religion. Selv om majoriteten er muslimer, så er også mange palestinere kristne, sier Haneen Maikey til Blikk Nett.

– Hvilke spesielle utfordringer har skeive palestinere?

– De står overfor et press ikke bare fra det palestinske samfunnet, men også i forhold til Israel og Palestina-konflikten. Det palestinske samfunnet er på mange måter dypt konservativt og tradisjonelt, så skeive blir som oftest møtt med sterk fordømmelse fra familie og nærmiljø. Men samtidig møter skeive palestinere i Israel og i de okkuperte områdene også diskriminering, fornektelse og brudd på fundamentale menneskerettigheter som følge av deres palestinske identitet.  

Rosa boble

– Hvordan jobber alQaws?

– Vi vil ikke etterligne den vestlige modellen av skeiv identitet og fellesskap. Vi jobber for å endre det palestinske samfunnet, og det gjør vi ved å utfordre holdninger og religiøse tabuer omkring kjønn og seksualitet. I tillegg kurser vi i empowerment og lederutvikling. alQaws driver med politikk, ikke bare for å fremme homosak, men respekt for alle kjønn og seksuelle identiteter.

– Hva mener du med vestlig modell?

– Den har liten, eller ingen relevans for mange palestinere når det kommer til identitet og begjær. De tvinges til å velge mellom å være palestiner eller skeiv. Men det er umulig. Vår seksualitet og kjønnsidentitet er for alltid linket til vår nasjonalitet og kulturelle identitet.

– Hvordan er det for skeive palestinere å bo i Israel?

– Tel Aviv er en rosa boble når det gjelder lhbt-rettigheter. Skeive palestinere som bor i Israel, blir sett ned på av det store homomiljøet. Til tross for den store friheten det lokkes med, får ikke skeive palestinere dyrke sin kultur her.  

Kapret av høyrekrefter

– Blir lhbt-bevegelsen brukt av Israel?

– Det er mer snakk om et samarbeid. Israels lhbt-miljø har de siste par årene jobbet hardt for å bli akseptert av storsamfunnet. De vil tjenestegjøre i militæret, de vil ha barn og de vil normaliseres og aksepteres. Hele denne kampen foregår under en nasjonalistisk paraply. Den siste prideparaden i Tel Aviv ble kapret av høyrekrefter som møtte opp med tusenvis av israelske flagg for å gjøre paraden israelsk sionistisk.

– Hva synes du om at Israel lokker til seg homoturister?

– Det er flere aspekter knyttet til homoturisme. Det ene er at turister ofte ignorerer at det er en større sammenheng. Tel Aviv er som sagt en rosa boble. Drar du ti minutter bort fra de rene strendene der, finner du de skitne strendene i Jaffa. Kjører du 40 minutter, kommer du til Ramallah og check points. Homoturisme er konsumturisme som aldri stiller spørsmål. Det andre aspektet handler om politikk. Jeg har ikke noe problem med at Israel promoterer seg som homovennlig, men når de framhever sin egen fortreffelighet ved å si at det palestinske samfunnet er sykt, så er ikke det bra. Da snakker de på vegne av skeive palestinere, og det er uakseptabelt. Homofobien i det palestinske samfunnet er palestineres problem. Det er ikke et verktøy Israel skal bruke for å fremme seg selv. Dette er vår kamp, og det er en kamp vi selv skal utkjempe. Seminar: Israels RosavaskingSøndag 18. september, kl 16 - 19.Litteraturhuset, Wergelandsveien 29Arragører: Queers4Palestine og Palestinakomiteen

Powered by Labrador CMS