Skeiv politikk i praksis

Publisert

Torsdag kveld arrangerte Skeiv ungdom Oslo/Akershus debatt om skeiv teori i praksis. Et av hovedtemaene var hvordan skeiv teori kan brukes som et politisk verktøy, også sammen med en homopolitisk tankegang. – Skeiv teori i praksis handler om at alle skal kunne ha plass til å uttrykke og definere sin egen identitet, sa leder i Skeiv Ungdom Kari Helene Skog. Deltakere i panelet var Heidi Eng, forsker ved senter for kvinner og kjønnsforskning, Stine Helena Svendsen, nestleder i SU og med lang fartstid i Skeiv ungdom, Karina Ødegård, med fortid som nestleder i LLH Oslo/Akershus og også som transkjønnet, og Kari Helene Skog, leder i Skeiv ungdom. Heidi Eng begynte med å stille publikum endel spørsmål. Eksempler på dette var: «Alle som har blitt tatt for å være et annet kjønn enn det de definerer seg som, reiser seg.» «Alle som kunne tenkt seg å prøve å leve som et annet kjønn reiser seg». «Alle som lever homofilt reiser seg». Og med oppfølgingsspørsmål som, «alle som i tillegg har heterofile erfaringer setter seg». Eller omvendt for heterofile, «alle som i tillegg har homofile erfaringer reiser seg». På den måten brukte publikum de første fem minuttene av seminaret til å sprette opp og ned fra stolene. – Ved å gjøre folk synlige illustrerte jeg det blikket utenfra som alltid er på kjønn og seksualitet. Mest av alt gjorde jeg det likevel for å vise at vi alle har erfaringer som bryter med både det vi selv definerer oss som og det andre ser. Skeiv teori handler om det å gjøre noe, og ikke det å være noe. Og vi har alle erfaringer og gråsoner som ofte ikke kan knyttes direkte til den identiteten vi vanligvis er vant til å leve i, sa Eng. Eng fortsatte med å si at i debatten født sånn/velge selv, så handler skeiv teori om at kjønn og seksualitet er sosialt konstruert og at mennesker skal ha en valgmulighet til å «gjøre» kjønn og seksualitet som de ønsker. Skeiv teori er ment som frigjørende, sa hun. – Og jeg vil understreke, etter min mening, at skeiv ikke er et alternativt ord til homo. Det å definere seg som atman ER skeiv blir feil, fordi skeiv handler om å gjøre, ikke å være. Og det handler om mye mer enn bare det å ligge med en av samme kjønn. Skeiv innebefatter alt som på en eller annen måte bryter med kjønnsnormen og seksualnormen. Dermed kan skeiv teori brukes av homobevegelsen, men homoer kan ikke ha copyright på ordet skeiv. – Se mot makta Stina Helena Svendsen knyttet Engs tanker opp mot sin definisjon av homofobi. – For å bruke skeiv teori er det helt avgjørende å huske at kjønn og seksualitet henger sammen. Homofobi rammer fordi noen bryter med det kjønnsrollemønsteret som er regjerende i samfunnet. Dermed rammer ikke homofobi bare de som er homo, men også den unge gutten som gikk med trang bukse i ti minutter på videregående, eller den jenta som var mer opptatt av skolearbeid enn gutter. Homofobi er noe som rammer alle som bryter med kjønnsforventningene i så sterk grad at det blir lagt merke til. Dermed har lesbiske og homofile mange flere allierte enn bare andre homoer når det gjelder å kjempe mot begrensning av seksualitet og kjønnsidentitet, sa Svendsen. Som en praktisk og skeivpolitisk strategi, foreslo Svendsen å se mot makta.– For det er de som sitter med makta som jobber mest for å underbygge de strukturene som gir dem makt, sa hun. I tillegg anbefalte hun å gå aktivt inn og avsløre svikten i den heteronormen som hele tiden blir lagt til grunn for å definere det normale. – Det er ganske enkelt. Et eksempel er at ekteskap er basert på monogami. Men når man vet at over halvparten av gifte heterofile statistisk sett er utro, er ikke monogami noe man kan sette som en norm. Det samme gjelder kjernefamilien. Under halvparten av menneskene i samfunnet lever i kjernefamilien. Dermed er den heteronormative tankegangen de lager lover på, basert på noe som ikke engang gjelder for en majoritet i samfunnet vårt. For teoretisk Karina Ødegård sa at hun var spent på debatten, fordi hun alltid har følt at skeiv politikk er veldig teoretisk. – Det er vanskelig å holde tunga rett i munnen, og selv jeg, som har alle grunner til å forstå mye av dette tråkker i salaten til stadighet. Jeg liker båsene mann og kvinne jeg. Og jeg liker ihvertfall båsen lesbisk. Det er så langt fra menn som det går an...hehe. Likevel er jeg enig i mange tanker i skeiv teori. At det skal være plass for mangfoldet innenfor båsene, og også en mulighet til å trå ut av dem. For meg må skeiv teori i praksis handle om å se folk for den de er. Skeivpolitisk ungdomsorganisasjon Kari Helene Skog presenterte seg som leder for Norges eneste skeivpolitiske organisasjon og sa hun var svært stolt av det. Hun fortalte så at hun nesten ikke har lest skeiv teori. – Men jeg prater med folk, blant annet mye med dem som sitter i panelet her. Vi i skeiv ungdom er opptatt av hva det er vi trenger for at hver enkelt skal få plass til å definere den de er, og ha friheten til å uttrykke seg uten å være begrenset av en forhåndsbestemt kjønnsidentitet, eller en fastlagt seksualitet. Skeiv Ungdom tatt et helt konkret og praktisk skeivpolitisk valg, fortalte Skog. De har avskaffet kjønnskvotering innenfor organisasjonen, og innført en mangfoldsparagraf istedenfor. – Jeg mener at homokampen i lengden kommer til kort fordi den baserer seg på to kjønn. Vi kan ikke vingestekke vårt mangfold ved å tvinge våre medlemmer til å definere seg som et kjønn, hvis de ikke føler det riktig. Derfor går vi etter mange variabler når vi velger folk til styrene våre. Alder, etnisk bakgrunn, geografisk bakgrunn, selvdefinert kjønnsidentitet, selvdefinert seksualitet osv, sa Skog. På tross av Skeiv ungdoms identitetspolitiske tankegang, mener Skog at det likevel er viktig at LLH kjønnskvoterer og kjører «homokamp» nå. – Det å ha klare begreper og en samlet gruppe å kjempe for tror jeg kan være en god strategi når det gjelder kamp for konkrete rettigheter. Så får vi finne oss i å bli satt litt i bås, vi får godta å bli strødd litt homopulver på. Vi får heller hjelpe den som trenger det å vaske av seg homopulveret etterpå, mente Skog.

Powered by Labrador CMS