Minifestivalen Skeiv Weekend er et samarbeid mellom Oslo/Fusion filmfestival og Cinemateket og er en forsmak på hovedprogrammet til festivalen i september. I år arrangeres Skeiv Weekend for tiende gang.

Her er hovedfilmene som vises fra 28. til 30. juni:

Thelma
«Thelma» (2017) er Joachim Triers nyeste norskspråklige film, etter engelskspråklige «Louder Than Bombs». Tidligere har han laget «Reprise» (2006) og «Oslo, 31. august» (2011). «Thelma» er en romantisk overnaturlig thriller om en ung kvinne som i møte med kjærligheten oppdager at hun har skremmende, uforklarlige krefter.

«Thelma» (2017).

Historien tar til når Thelma (Eili Harboe), som nettopp har flyttet fra sin religiøse familie på Vestlandet for å studere i Oslo, plutselig får et voldsomt anfall på lesesalen som hun holder skjult for sine foreldre. Samtidig treffer hun medstudenten Anja (Okay Kaya), og de to blir trukket mot hverandre på mystisk vis. Thelma blir overveldet av følelser hun ikke tør å anerkjenne, anfallene blir flere og farligere, og legene har ingen forklaring. Skremmende og overnaturlige krefter presser seg fram, og en dag forsvinner Anja sporløst.
– Noe av det jeg likte best med manuset, var hvordan kreftene Thelma har inni seg henger sammen med hennes egne undertrykte følelser. Hun har så langt klart å holde kreftene sine i sjakk, forteller Eili Harboe til Blikk.

– Når hun møter Anja og kjenner på de sterke følelsene som da vekkes i henne, får kreftene utløp på en helt annen måte enn tidligere. Slik jeg ser det, går denne koblingen rett og slett på det å holde tilbake følelsene sine – å holde på ting som man aldri har tatt et oppgjør med. Før eller siden kommer det til overflaten. De overnaturlige kreftene og Thelmas forelskelse er to sider av dette, slår Harboe fast.

Thelma, Cinemateket, torsdag 28. juni – kl. 18, og fredag 29. juni – kl. 18.30.

God’s Own Country
Francis Lees «God’s Own Country» (2017) begynner som gjørmete britisk landsbyrealisme, og utvikler seg til en kjempe romantiske film. Johnny er en ung odelsgutt i Yorkshire som undertrykker sine homofile følelser gjennom slåsskamper og drikking. En dag ansetter faren rumenske Gheorghe for å hjelpe Johnny på gården. Dermed oppstår en ordknapp romanse mellom den kjekke migrantarbeideren og den tilsynelatende livstrøtte britiske slasken.

«God’s Own Country» (2017).

Flere har sett likheten mellom «God’s Own Country» og Ang Lees cowboy-romanse «Brokeback Mountain». Ingen dum sammenligning, men regissør Francis Lee har andre mål enn å fortelle hvor vanskelig det kan være å være seg selv i et homofobt samfunn. I stedet har han laget en tårevåt og varm kjærlighetshistorie som tar karakterenes seksualitet og følelser på alvor.

God’s Own Country, Cinemateket, torsdag 28. juni – kl. 19, og lørdag 30. juni – kl. 13.

Call Me by Your Name
Den første kjærligheten har kanskje aldri vært så vakkert portrettert som i Luca Guadagninos «Call Me by Your Name,» årets snakkis på filmfestivaler som Sundance og Berlinale. Det italienske oppvekstdramaet, basert på boka med samme navn av André Aciman, var fjorårets åpningsfilm under Oslo/Fusion. En film hyllet av kritikere verden over som et rent mesterverk.

«Call Me By Your Name» (2017).

Det er glovarm sommer på den italienske landsbygda i 1983. I sentrum for handlingen står 17 år gamle Elio (Chalamet) som bor sammen med familien i en storslått villa. Dagene går med til kunst, litteratur, bading og fest, men når den 24 år gamle Oliver (Hammer) ankommer byen snus alt på hodet. Oliver er sjarmerende og, på samme måten Elio, er han tiltrekkende, ungdommelig og tildelt en fascinerende selvtillit. Over en kort sommer følger vi de to som etter hvert blir mer og mer trukket mot hverandre, og vi dras inn i en øm kjærlighetshistorie plassert i drømmende vakre omgivelser. Det er med andre ord bare å gi seg hen.

Da Blikk intervjuet regissøren Guadagnino, og skuespillerne Arnie Hammer og Timothée Chalamet som forelsker seg i hverandre i den romantiske Oscar-vinneren (beste manus) i januar, påpekte Chamalet at skeive filmer vanligvis handler om sykdom, homohat og ut av skapet-historier.
– I denne filmen er det kun feiring av kjærligheten. Filmen kommer dessuten på et tidspunkt når den virkelig trengs, homofile rettigheter er igjen under press. En fortelling som denne fortelles ikke ofte nok, sa Chalamet til Blikk.

Call Me by Your Name, Cinemateket, torsdag 28. juni – kl. 20.15.

En fantastisk kvinne
Den chilenske spillefilmen «Una Mujer Fantástica» (2017), i regi av Sebastián Lelio (også regissør av årets «Disobedience»), vant velfortjent både Teddy Award for beste spillefilm og sølvbjørnen for beste manus under filmfestivalen i Berlin i februar i fjor.

«En fantastisk kvinne» (2017).

Orlando har forlatt familien sin for den 20 år yngre Marina, og de har lagt planer for å tilbringe resten av livet sammen. En kveld etter at de har feiret Marinas fødselsdag på en restaurant, faller Orlando plutselig om og erklæres etter hvert som død på sykehuset. Marinas liv faller i grus etter tapet av sin kjære, men som både «den andre kvinnen» og trans møter hun ingen forståelse for sin sorg. Hun blir møtt med hat, mistenkeliggjøring og fordommer fra politietterforskere og Orlandos familie.

Hans ekskone nekter Marina å delta i begravelsen, og siden leiligheten står i Orlandos navn, tvinges hun også ut av denne med umiddelbar virkning. På bar bakke og med hele Orlandos familie mot seg, får Marina tilbake den samme kampviljen hun hadde da hun måtte kjempe for retten til å leve som kvinne. På tross av, eller kanskje på grunn av, all motstand hun møter, er det med hodet hevet høyt at hun nekter å gi fra seg retten til å sørge.

Filmen utpeker seg også som en av de få spillefilmene med transtematikk som faktisk har en transperson i hovedrollen, og Daniela Vega er fantastisk i rollen som Marina, en kvinne som har gått gjennom mange prøvelser for retten til å være seg selv, men som tvinges til å kjempe nye kamper.

En fantastisk kvinne / Una Mujer Fantástica, Cinemateket, torsdag 28. juni – kl. 21, fredag 29. juni – kl. 18.

Cherry Pop
Velkommen skal du være til Cherry Pop, den slitne dragpuben hvor drømmer om showbiz kommer for å dø. Et av ritualene for puben er å gi en nybegynner sjansen til å «pop his cherry» og ha sin debut på scenen.

«Cherry Pop» (2017).

Kveldens Cherry er en streit fyr som aldri har vært i drag, men som drømmer om å synge. Han går på scenen for første gang samme kveld som den overdramatiske dragdivaen Lady Zaza har sin siste forestilling. Parykker og glitter flyr mens de forskjellige dronningene krangler back stage så busta fyker, mens de på scenen er proffe. Se stjerner fra «RuPauls Drag Race» som Bob the Drag Queen, Detox og Latrice Royal spille i regissøren Assaad Yacoubs lettbente komedie.

Cherry Pop, Cinemateket, fredag 29. juni – kl. 21.

Kort og godt
Også i år har Skeiv Weekend et eget kortfilmprogram med seks kortfilmer på til sammen 85 minutter.

Balcony
England, regi: Toby Fell-Holden.
I et røft nabolag faller tenåringen Tina for afghanske Dana, som undertrykkes av sin narkomane far. I utgangspunktet beundrer vi Tinas beskyttelse av Dana, men noe er likevel ganske rart.

Kunsten å være syndig
Norge, regi: Ibrahim Mursal.
Ibrahim Mursal var homofoben som konfronterte sine egne fordommer i møte med den homofile sudanske kunstneren Ahmed Umar.

Tailor
Brasil, regi: Calí dos Anjos.
En animert film om forskjellige historier fra transpersoners hverdag og utfordringer som de deler på en nettside.

Muxes
USA, regi: Ivan Olita.
I den sørlige staten Oaxaca i Mexico har Zapotek-folket skapt et rom for «Det Tredje Kjønn». Muxes lever i et sosialt akseptert limbo mellom to kjønn.

Min homosyster
Sverige, regi: Lia Hietala.
Ti år gamle Cleo blir med sin lesbiske søster Gabbi og hennes kjæreste til sommerhuset. Hvem er Cleo forelsket i, og er det en gutt eller en jente?

Little Potato
USA, regi: Wes Hurley, Nathan M. Miller
Selvbiografisk historie om en ung homo i Russland, som rømmer med moren til Seattle og møter ny undertrykkelse i form av en kristenfundamentalistisk stefar.

Skeive kortfilmer, Cinemateket, lørdag 30. juni, kl. 15.

Oslo Fusion filmfestival, Skeiv Weekend, Cinemateket, Dronningens gate 16, Oslo
Mer info og billetter: cinemateket.no