Skeivt selvbilde

Publisert

Et nytt ungdomsnettverk ble lansert 1. desember for å trappe opp kampen mot retusjert reklame. Nettverket samler seg om et konkret krav: At retusjert reklame må merkes med en advarsel om at bildet gir feil inntrykk av hvordan modellen egentlig ser ut. – Vi ønsker at myndighetene skal innføre en merkeordning, slik at man er bevisst på at det man ser ikke speiler virkeligheten. For det andre skal kampanjen sette søkelys på denne praksisen og bevisstgjøre folk. Vi ønsker å starte en debatt, noe vi synes er like viktig i denne sammenhengen, sier Linda Strandmyr, talsperson for Ungdom mot Retusjert Reklame. Ungdom mot Retusjert Reklame varsler landsdekkende aksjoner mot kleskjedenes julereklamer.– Jeg pleier å si at nesten alle bilder i dag er retusjert, men motefotografer jeg har snakket med sier faktisk at absolutt alle bilder er retusjerte. Det er sånn det fungerer i dag, sier Strandmyr til Blikk Nett. – Moteindustrien gir ungdom dårlig selvtillit til jul. Vi vil heller gi dem sannheten om at disse reklamene er falske, sier Strandmyr og forteller at organisasjoner som Redd Barna Ungdom, Sosialistisk Ungdom, AUF, Ungdom og medier, IKS og Rød Ungdom har sluttet seg til kampanjen og det forventes at nettverket vokser utover i desember. Skeive ungdommer blir også påvirket av reklamebildene som omgir oss.– Amerikanske undersøkelser viser at 20 prosent av homofile eller bifile menn har eller har hatt spiseforstyrrelser, sier Strandmyr men sier at hun som lesbisk ikke merker det samme presset som homofile gutter og menn føler. – Når det gjelder mitt eget miljø og vennekrets så har jeg inntrykk av at skjønnhetsidealet ikke preger det lesbiske miljøet i like stor grad som i andre miljøer. Det kan selvsagt diskuteres. Men når det gjelder homofile gutter og menn så virker det som at skjønnhetsidealet på mange måter rammer dem på samme måte som kvinner. Mange føler at de har en rolle å leve opp til som er forventet av dem. Såkalte rosabloggere blir ofte kritisert for å forfekte usunne idealer. Den samme kritikken kan med fordel rettes mot skeive rosabloggere mener Strandmyr.– Det er jo helt forferdelig at homser helt ned i 19-års alderen bruker botox. Det sier noe om hvordan samfunnet forteller oss at vi skal være. Det er svært få 19-åringer som har rynker, og om de har det, så gjør da ikke det noe.

– Hva er målet med aksjonen?

– Målet vårt er at myndighetene skal gjøre noe med dette. Vi vet at Barne- og likestillingsdepartementet skal starte en utredning. Det samme gjør de nå i Storbritannia og Frankrike. Vi mener vi har satt oss realistiske mål og derfor satser vi så stort som vi gjør. Vi kommer ikke til å gi oss før myndighetene kommer på banen. Det er faktisk helt hårreisende at man ikke har gjort noe ennå.

– Ønsker dere at motebransjen selv skal engasjere seg i denne saken, slik de har gjort når det gjelder debatten om pels?

– Absolutt! Det er fantastisk å se det engasjementet som har oppstått i pelsdebatten. Jeg vil ikke sette saker opp mot hverandre, men det er motebransjen som oppdrar vår generasjon. De oppdrar en generasjon med dårlig selvtillit. Dette handler om unges helse, sier Strandmyr til Blikk Nett. I hele desember vil nettverket selv merke motereklamer med advarsler. Strandmyr lover at få reklamer vil få stå i fred.– 700 aksjonister er allerede nå klare til å aksjonere over hele landet, og det er mulig å melde seg som aktivist på nettsidene våre, så vi regner med å bli mange flere enn det. Denne jula skal ikke H&M, Lindex og de andre få hakke løs på unges selvtillit uten motstand, sier hun og forteller at tilbakemeldingene fra unge rettferdiggjør virkemidlene. – Tilbakemeldingene vi får fra folk som ringer og sender mail viser at det finnes utrolig mange jenter og gutter som blir enormt påvirket av de retusjerte bildene de ser, bilder som gjør at de føler seg stygge og feite.

Mer info om kampanjen:

aktivisme.no

Powered by Labrador CMS