I år er det Regnbuedagenes tur til å få besøk av «Skeivt uteliv i Norge 1950–2018», som har fått en egen bergensprofil. Utstillingen vises på Universitetsmuseet i Bergen, og åpnes lørdag 2 juni.

Skeivt arkiv setter, i samarbeid med Kunstplass – et visningssted for samtidskunst i Oslo, opp «Skeivt uteliv» i Bergen. Den er bygget over samme lest som utstillingen som ble vist i Oslo i fjor, men har fått en lokal bergensvri. Utstillerne har tatt et dykk ned i Skeivt arkiv og andre kilder og funnet fram dokumentasjon over det skeive ute- og festlivet i vestlandshovedstaden fra 1950 og fram til i dag.
– Vi har funnet mye spennende stoff, fra uoffisielle møteplasser til de åpne møteplassene, som for eksempel Chianti Restaurant som lå i 2. etasje på Bergen busstasjon fra 1950-tallet til ut på 70-tallet. På folkemunne var det en kjent sak at mange av kelnerne og servitørene der var skeive, forteller Bjørn André Widvey, seniorkonsulent i Skeivt arkiv.

Også offisielle møteplasser i Bergen har fått plass i utstillingen.
– Ranhuset, som har navnet sitt etter Nord-Norge-foreningens kor Ran, og ligger like over byporten i Kalfaret, var for mange det første møtet med det etablerte miljøet i Bergen på 1970-tallet. Her holdt DNF-48 i Bergen til, forteller Widvey.

Ranhuset i Bergen. Foto: Skeivt Arkiv.

Linda Eide åpner
Skeivt arkiv har intervjuet lokale aktivister, veteraner og skeive personligheter til sitt livsminnearkiv.
– Noen av videointervjuene vil vises på utstillingen. I tillegg vises en restaurert utgave av filmen «Den hemmelige klubben» av regissør Kenneth Elvebakk. Dokumentarfilmen fra 2003 handler om noen av de personene som startet Det norske forbundet av 1948 i Skandinavia, sier Widvey.

– Vi er så heldige å få Linda Eide til å åpne «Skeivt uteliv i Norge 1950–2018» på Universitetsmuseet i Bergen lørdag 2. juni. Det blir underholdning, dj og Fincken holder bar i museet, sier Widvey, som forteller at utstillingen har gratis inngang under Regnbuedagene.

Det er ekteparet Vibeke Hermanrud og Henriette Stensdal som driver galleriet Kunstplass i Oslo, som i fjor laget «Skeivt uteliv i Norge 1950–2017» på initiativ fra Skeivt arkiv. Utstillingen ble vist på Historisk museum på Tullinløkka i fjor sommer. De har samlet inn minner, plakater, bilder og effekter, og underveis har Hermanrud og Stensdal møtt mange privatpersoner, tidligere aktivister og profesjonelle aktører som raust har delt sine historier og lånt ut skeive relikvier.

Henriette Stensdal og Vibeke Hermanrud. Foto: Betzy Thangstad.

Skoler på studiebesøk
«Skeivt uteliv» skal ifølge Stensdal overraske, inspirere, få folk til å mimre, le, hygge seg og oppmuntre til å dele flere av sine historier med hverandre. Utstillingen vil henge til november, og i løpet av utstillingsperioden er det lagt opp til at skoleklasser i Bergen og omegn kan komme på studiebesøk.

Noen av elementene fra utstillingen i Oslo er også med til Bergen. Blant annet kan publikum fråtse i over tusen bilder som portretterer det skeive utelivet i Norge. Bildene er hentet fra arkivene til Blikk og Løvetann, (1977–2003) som var et skeivt tidsskrift knyttet til organisasjonen Arbeidsgrupper for homofil frigjøring (AHF), samt fra private samlinger.

Fotograf Fin Serck-Hanssen og Inge Ås, som for tida skriver bok om den lesbiske kamphistorien i Norge, er invitert til utstillingen for å vise sine historier og tolkninger av skeivt uteliv. Ås var med på å stifte Kvinnehuset i Oslo, som åpnet i kvinneåret 1975 og Kvinneverkstedet SFINXA, et lesbisk offset og silketrykkeri.

Elefanten på Fincken
I tillegg skal den bergenske fotokunstneren Paulina Tamara stille ut over hundre bilder i en serie om den «Den rosa elefanten i rommet».
– ’Den rosa elefanten i rommet’ handler om det som vi ikke kunne snakke om før i tiden. Det at vi er skeiv, sier Tamara til Blikk.
– I dag eksisterer jo knapt den rosa elefanten.

Paulina Tamara. Foto: Betzy Thangstad.

Med en rosa plastelefant på slep har fotokunstneren dratt ut på byen og tatt polaroidbilder av folk. Lekedyret får fotoobjektene dandere som de vil.
– Jeg fikk ideen etter at min kompis Kike Redondo fant en haug med polaroidbilder, 99 stykker i alt, på et loppemarked i Peru. Bildene viste en kvinne foran forskjellige enarmede banditter i et kasino.

Tamara lot seg fascinere av kombinasjonen av det øyeblikkelige med det nostalgiske. Mange av polaroidbildene til «Den rosa elefanten i rommet» har hun tatt på Fincken, der hun «vokste opp».

Skeivt uteliv, offisiell åpning lørdag 2. juni kl. 20–22, Universitetsmuseet i Bergen, Muséplass 3 / Haakon Sheteligsplass 10, Bergen. Ordinær åpningstid: kl. 10–16. Info:
uib.no/universitetsmuseet og facebook.com/skeivtuteliv