Skolen gjør det vanskelig for innvandrerhomoe

Publisert

Norske skolebøker gjør det vanskeligere for ungdommer med innvandrerbakgrunn å være homo. Det mener forsker Åsa Røthing og forskningsassistent Stine Helene Svendsen.–  Åsa Røthing og Stine Helene Svendsen er nå i gang med et forskningsprosjekt om kjønn, etnisitet og seksualitet. De la fram smakebiter fra sin forskning på konferansen om homofile med innvandrerbakgrunn 13. desember. Der viste de hvordan skolebøkene og annet materiell, gjennom både bilder og tekst, lager faste «fortellinger» og etablerte sannheter. – Skolen danner et felles verdi og kunnskapsgrunnlag. En slags forestilling om nasjonen og de som befolker den, hevdet Svendsen. Blant de etablerte forestillingene» om homoseksualitet finner man: – ordmenn er homotolerante – Gutter er homonegative – Muslimer er homofobe – Gutter kan vokse det av seg – Jeg har ennå ikke fått med meg om skolebøkene mener at muslimer kan «vokse» det av seg, sa Svendsen lakonisk, og spurte: – Hvilke roller og identiteter tilbyr vi ungdom med innvandrerbakgrunn? Hvilke muligheter har innvandrerungdom til å definere seg selv? Svendsen brukte eksempler med flere bilder hvor hun viste at det «norske» er et ideal og likestilt det moderne og demokratiske. Velfungerende elevråd med bare hvite elever, velfungerende homofile par med avis og barn, badet i rent hvitt lys og omringet av urbant parkanlegg. Mens andre kulturers skole og samlivsformer eksempelvis ble vist gjennom bilder fra militante jenteskoler i Syria, arrangerte ekteskap i Karachi og et mørkt bilde av en afrikansk mann utenfor en stråhytte og omkranset av to av konene sine. – Undervisningsmaterialet knytter ofte det gammeldagse og «underutviklede» opp til det ikke-vestlige. Det har også en tendens til å knytte problematiske praksiser i forhold til kjønn og seksualitet til ikke-vestlige grupper. Svendsen påpekte at Norsk seksualitetskultur langt fra er uproblematisk. – Et eksempel er at en av ti norske kvinner vil ha opplevd en voldtekt før de går ut av videregående. Dette er bare en av historiene som ikke settes i kulturell sammenheng. Man trenger undervisningsmateriell som problematiserer den norske seksualitetskulturen og også nyanserer ikke-vestlig seksualitetskultur. Hva med å vise homofile i innvandrermiljøer? Ellers forteller vi jo ungdom at de ikke finnes, noe som igjen gjør det mye vanskeligere for de som er homo. Vi må gi norske ungdom alternative bilder for å utfordre fordommer. Konklusjonen til Svendsen var klar. – Vi trenger helt klart en kompetanseheving innenfor kultur, etnisitet, kjønn, seksualitet i det norske skoleverket.

Powered by Labrador CMS