Skrekkens scenario

Publisert

I går var det premiere på den nye norske musikalen «Ingen nordmenn savnet» på Trøndelag Teater. Rollen som konsernpilot spilles av Geir Morstad. – Jeg bestyrer nasjonens lottobinge i denne samtidsmusikalen som er noe helt nytt og et spennende prosjekt om et helt annerledes univers, sier Geir Morstad til Blikk Nett. «Ingen nordmenn savnet» er en helt ny norsk musikal om framtida, skrevet av Trygve Brøske, Marianne Meløy og Stian Hovland Pedersen. – Tittelen gjenspeiler ironien i stykket. Selv om det går med 400 mennesker i en ulykke i India, er vi bare opptatt av om det er noen norske blant dem, slår Catrine Telle fast. Hun hadde regien på «Tolvskillingsoperaen» som Riksteateret turnerte landet rundt i våres. Nå har hun regien på «Ingen nordmenn savnet» og 15 skuespillere inkludert Geir Morstad. – Jeg er en skikkelig drittsekk, tilstår Morstad som skal spille konsernpilot Chris Kjølner. – Jeg bestyrer nasjonens lottobinge i denne samtidsmusikalen som er noe helt nytt og et spennende prosjekt om et helt annerledes univers. Dette har aldri vært gjort før og speiler Norge om 20 år. Dette blir veldig kult, oppsummerer Morstad som beskriver rollen sin som ganske stor og tydelig rolle i et univers av drittsekker. – Jeg er sjefen. En barnslig, sexfiksert og hensynsløs rabbagast av en kjeltring. Det blir morsomt å få spille en skikkelig mannsgris, sier Morstad, som mange Blikk-lesere også kjenner som Perlemor i Virusgruppa. Handlingen i «Ingen nordmenn savnet» går ut på at det meste vi i dag tar for gitt er borte. Blant annet er de ansatte i skatteetaten blitt arbeidsledige. Den er nemlig nedlagt. I stedet har «Norsk Griseflaks» tatt over og styrer nasjonen etter lottoprinsippet. Det handler om flaks og tilpasningskompetanse. Men ikke alle er begeistret for rikets tilstand. Fra grasrota gror det opp en motstandsbevegelse. Scenografi ved Åse Hegrenes, musikalsk ansvarlig er Trygve Brøske, koreografi ved Hege Tvedt og lysdesign ved Eivind Myren. Les mer om forestillingen hos:

Trøndelag Teater

Les anmeldelse av stykket hos:

NRK Trøndelag

Powered by Labrador CMS