–Søsteren min sa jeg var død
Mina betyr meg på zulu. Fem kunstnere og åtte workshoppere fra tre kontinenter forteller historien om seg selv gjennom foto, installasjoner og dikt. Ahmed Umar fra Sudan bidrar med sitt masterprosjekt fra Kunsthøyskolen. Midt i rommet i tredje etasje på Kulturhistorisk Museum står en sarkofaglignende kiste i keramikk. Ved sarkofagen står den sørafrikanske danseren Llewellyn Mnguni vendt mot den sudanske kunstneren Ahmed Umar. På veggene rundt henger fotografier og dikt som delvis skjules av gjestene på vernissagen. Mens Mnguni danser langsomt rundt sarkofagen, står Umad helt stille. Etter at Mnguni og Umad har forlatt rommet, legger flere ned blomster ved kisten.Llewellyn Mnguni har danset Dada Masilos «Swan Lake».Blikk Nett er på åpningen av museets fjerde skeive utstilling, MINA/MEG – med feministiske og aktivistiske arbeid. Foruten Umar stiller de sørafrikanske fotografene Zanele Muholi og Lindeka Qampi ut, den norsk-danske installasjonskunstneren Sara Christensen og den norske kunstneren, forfatteren og kuratoren Linn Cecilie Ulvin. Åtte deltakere på en aktivistisk workshop i regi av Muholi og Qampi viser fotografier om selvrepresentasjon.Det er fjerde gang Kulturhistorisk Museum har en skeiv utstilling, denne gangen kuratert av sørafrikanske Lerato Dumse fra Inkanyiso og Henriette Stensdal fra Kunstplass 10.–We are making queer history!, sier Vibeke Hermanrud fra Kunstplass 10 til publikum etter performanceslutt. MINA/MEG er Kunstplass 10s største skeive utstilling til dags dato og med deltakere fra tre ulike kontinenter. Hermanrud og Stensdal gjestet også Zanele Muholi med utstilling under Oslo Pride i fjor. Feministen og aktivisten Muholi bruker kameraet som våpen i kampen mot undertrykkelse. Hun lager sterke og tydelige portretter av sørafrikanske lesbiske kvinner, også av seg selv. Februar i fjor stilte hun ut serien «Faces and Phases» på Akershus Kunstsenter.Vibeke Hermanrud og Zanele Muholi