FRI

Stabekk skole er et Regnbuefyrtårn

– Nå skal vi ta tak i en egen handlingsplan som er tilpasset skolen vår, sier rektor ved Stabekk skole, Anne-Marie Skjerve.

Stabekk skole er sertifisert som Regnbuefyrtårn. Her får rektor Anne-Marie Skjerve (t.h) det synlige beviset av prosjektleder i Skeiv kunnskap, Viljar Eidsvik.
Stabekk skole er sertifisert som Regnbuefyrtårn. Her får rektor Anne-Marie Skjerve (t.h) det synlige beviset av prosjektleder i Skeiv kunnskap, Viljar Eidsvik.
Publisert

Stabekk skole mottok Regnbuefyrtårn-diplomet tirsdag 3. januar.

– Vi har mange krav i skolen, har alltid travle hverdager og veldig mye vi skal ha fokus på og gjennomføre, men det er lite krav om dette. Det er lite fokus på mangfold, og derfor er prosessen med å bli sertifisert som Regnbuefyrtårn viktig, sier rektor ved Stabekk skole, Anne-Marie Skjerve.

Som del av Regnbuefyrtårn-sertifiseringen ved Stabekk skole har ledelsen, lærerne og SFO-ansatte gjennomgått grundig kompetanseheving gjennom 2022. Dette innebærer ny kunnskap om lovverk, kjønns- og seksualitetsmangfold, skeives levekår og livsløp, om normbevisste møter og arbeidsplasser, samt inkluderende kommunikasjon

Har spilt det inn til grunnskoleadministrasjonen – Vi er kjempestolte nå. Vi er veldig fornøyde og jeg har spilt det inn til grunnskoleadministrasjonen i Bærum kommune at dette er noe som bør jobbes mer med i alle skoler, sier Skjerve.

Skeiv kunnskap

Det var i februar 2022 at kursingen startet. Ved starten av høstsemesteret ble det så jobbet intensivt med tematikken og tirsdag 3. januar fikk skolen så det synlige beviset på arbeidet og innsatsen som er nedlagt. Viljar Eidsvik fra fagavdelingen Skeiv kunnskap i FRI Oslo og Viken hadde æren av å overrekke diplomet.

– Regnbuefyrtårn-sertifiseringen innebærer også at skolen skal utarbeide en handlingsplan som alle ansatte og lærere skal jobbe med de neste to årene, som betyr at fokuset ikke forsvinner med det samme, forklarer prosjektleder i Skeiv kunnskap, Viljar Eidsvik.

Snevert normalbegrep

– Det er det som er bra med denne utnevnelsen, at prosjektet ikke er over. Nå skal vi ta tak i en egen handlingsplan som er tilpasset skolen vår. Samtidig ser vi allerede nå at lærerne, SFO-ansatte og andre ansatte på skolen tar kunnskapen i bruk. Vi er mer bevisste enn før. Det er viktig, kanskje spesielt her på Stabekk, sier Skjerve.

– Det er kanskje spesielt viktig her på Stabekk. For kanskje er det mer utfordrende å skille seg ut her? Det er homogent. Folk er ganske like hverandre her - og derfor er det viktig for oss å jobbe aktivt med å utvide normalen og med aksept for ulikheter. Derfor var det godt å kjøre Regnbuefyrtårn-prosessen.

Powered by Labrador CMS