Stryk til Hollywood

Publisert

De store Hollywood-studioene får strykkarakter av den amerikanske lhbt-organisasjonen Glaad. Kun 17 av fjorårets 102 filmer hadde skeive roller. De fleste ble nedsettende framstilt. I rapporten «2014 Studio Responsibility Index» kommer de store filmstudioene i Hollywood svært dårlig ut. Sju av dem ble gransket nøye, og de fleste av de 17 filmene med skeive karakterer framstilte dem på en støtende og nedsettende måte. Ifølge rapporten hadde ingen av filmene i 2013 skeive hovedroller, og viste stereotypier og humor som er gått ut på dato. De fleste av karakterene var å se i komedier, og kun i noen minutter eller sekunder. Toppsjef Sarah Kate Ellis i Glaad tror skildringen av lhbt-personer i Hollywood-filmene kan gjøre vondt verre.– Filmene ses av millioner av mennesker og burde reflektere hvordan samfunnet vårt ser ut, heller enn å nøre opp under hatet og fordommer mot lhbt-personer vi ser altfor ofte verden rundt, sier Ellis.

Alt handler om penger

Leder i Skeive filmer og filmskribent i Blikk, Bård Ydén, er ikke overrasket over kritikken i rapporten.– Det er skuffende og synd at Hollywood ikke tør å vike fra den samme formelen i framstillingen av lhbt-personer, som vanligvis består av latterliggjøring, billige poeng og oppbrukte vitser. Alt handler om penger, påpeker Ydén. 65 prosent av filmene med lhbt-innhold hadde homofile karakterer; 23,5 prosent av dem med lesbiske, 18 prosent bifile og 12 prosent transkvinner. Paramount Pictures og Warner Brothers fikk stryk i Glaad-rapporten. Sony Pictures var den eneste som fikk godt skussmål, for street dance-filmen «Battle of the Year» og fantasy-filmen «The Mortal Instruments: City of Bones». De fire andre, 20 Century Fox, Lionsgate, Universal Pictures og Walt Disney havnet midt på treet. Et av kriteriene Glaad bruker er den såkalte Vito Russo-testen. Russo som var med på å stifte Glaad, skrev boka «The Celluloid Closet», som også dokumentarfilmen med samme navn er basert på. For å bestå Vito Russo-testen, må filmen ha en karakter som tydelig er lesbisk, homofil, bifil og/eller transperson. Karakteren må ikke defineres kun ut fra seksuell eller kjønnsorientering. Lhbt-karakteren må være en del av plotet på en slik måte at det å ta vekk karakteren vil ha en tydelig effekt. Det vil si at den ikke kun skal skape koloritt, skildre urban autentisitet eller gi et morsomt poeng. Karakteren må «bety» noe. I Hollywood sier produsentene ifølge Glaad, at de ikke får så mange manus med lhbt-karakterer, mens manusforfatterne på sin side hevder at produsentene ikke er interessert i slike manus.