Tarzan & Jan blant de 101 beste

Publisert

I Mediebedriftenes Landsforenings bok «Hundre (og en) – De 101 beste norske avisannonsene 1905-2005» er Skeive Dager-annonsen fra 1997, som viser Tarzan sammen med Jan istedenfor Jane, med i boka. Annonsen er laget av Bendik Romstad, Anne Gravingen og Bjørn Brockmann. – Vi hadde ikke lyst til å fokusere på sex, men spilte på humor ved å vri på kjente symboler. Dette som skulle vise seg å bli svært populært, sier Bendik Romsdal. Da plakatene ble hengt opp i Oslo ble de hele tiden stjålet, noe som resulterte i at de til slutt måtte selge plakatene til 100 kroner stykket. – Disse plakatene fantes nok på en god del gutterom, sier Bendik Romstad til Blikk Nett. Populær i utlandet Plakaten skulle vise seg å ikke bare være populær her til lands, den har også i flere sammenhenger blitt brukt til ulike homoarrangement i utlandet. Annonsen vant samme år den norske prisen «Gullblyanten» og vant senere bronse i reklamefestivalen i Cannes. I begrunnelsen for å ta med annonsen i boka skriver Mediebedriftenes Landsforbund: «Dette er en annonse som tok opp et kontroversielt tema akkurat da tiden var inne til å ta det med humor. Den kunne stått hvor som helst, men blir en avisannonse når det forteller at noe skal skje, der og da». To andre annonser med «homobudskap» er tatt med blant de 101 beste annonsene. Det er en annonse for Human-Etisk Forbund med overskriften «La det små barna komme til meg, men la meg for Guds skyld slippe de homofile» og en kondomkampanje fra Helsedirektoratet med tittelen «Er du kledd for enhver anledning?».

Powered by Labrador CMS