TilbakeBlikk

Publisert

Hver søndag presenterer Blikk Nett artikler fra Blikks 21-årige historie. I dag: Porno uten kvinner.

Porno uten kvinner

– Homsefilmene viser at det er mulig å lage porno som ikke dreier seg om makt og fornedring, sier sosiolog Kjetil Rolness. Både han og homsefilmentusiast Halvard Haldorsen lurer på hvorfor ingen snakker om homsepornoen, når den utgjør over tretti prosent av pornomarkedet. Fra Blikk nr. 11, 2003Tekst: Andreas Johnsen – Det betyr vel at pornomotstanderne driter i hva slags bilde av MENN pornoen framstiller? Eller hvordan homseskuespillerne har det på settene, sier Kjetil Rolness som tidligere i år ga ut boka «Sex, løgn og videofilm: Et usladdet oppgjør med mytene om porno». I boka tar han et oppgjør med sine yndlingsfiender – radikalfeministene og de kristenkonservative. – Ta for eksempel motstanden mot analsex, som man antar at de fleste kvinner ikke vil være interessert i. Man snakker om helseskader – som i Sverige, der pornomotstanderne peker på at stadig flere unge kvinner som kommer til lege er ødelagt i ræva, fordi de har blitt mer eller mindre voldtatt av unge menn som har sett porno. Men hva med de stakkars homsene? De får jo både det ene og det andre opp i ræva stadig vekk! Blir ikke DE voldtektsforbrytere av å se porno?

Tør ikke angripe en minoritet

Rolness tror pornomotstanderne ikke tør å angripe en minoritet. Og at homseporno gjør alt mye vanskeligere for dem. – Når det ikke lenger finnes noen undertrykt kvinne som er tvunget inn i pornoen fordi hun er fattig eller hadde en vanskelig oppvekst eller whatever, så blir det vanskelig og abstrakt å snakke om porno. Det viser at radikalfeministene har kuppet debatten, sier Rolness. Homsefilmentusiast Halvard Haldorsen er ikke overrasket over tallene fra Folkehelseinstituttet. Han tror at homsepornografien tradisjonelt har stått nærmere homsekulturen enn heteropornoen har til de heterofile.– Homsemiljøet er mye mer konsentrert, og seksualitet har ikke vært forbundet med skam, men noe man skal være stolt av. I New York-miljøet og San Francisco-miljøet har det jo for eksempel vært status å spille i pornofilmer. Jeg har hatt venner her i Oslo som har reist til USA for å spille i homsepornofilm, og som skryter av det og føler at de har oppnådd noe i livet. Jeg tror ikke man kan snakke om at porno har en slik status i heterofile miljøer. Rolness er enig.– Homsepornoen er en naturlig forlengelse av noe som faktisk eksisterer. Heteropornoen har jo blitt beskyldt for å stille opp en drøm, et virkelighetsfjernt bilde av sex mellom mann og kvinne. Og det er jo sant til en viss grad. Det skjer sjelden i virkeligheten at en vakker kvinne legger seg på ryggen noen få sekunder etter hun har møtt deg og trygler om å få sæden din i ansiktet hennes. Og ikke for å høres fordomsfull ut, men i homsemiljøet er man vel mer rett på sak? Det speiles i homsefilmene, tror jeg. Haldorsen synes det er påfallende at homsepornoen har hoppet over mye av den mykere erotikken.– Under seksualrevolusjonen på seksti– og syttitallet fikk du i heteroverdenen alle disse myke, erotiske filmene som «Emmanuelle« og denslags, som skulle inkorporere seksualitet i en slags filmatisk handling, de skulle være romantiske og kvinnefrigjørende, med vanlig parsex og ordentlige relasjoner. I homoverdenen har man hoppet glatt over hele denne tendensen, forteller Haldorsen.

Rett på sak

– Til og med franske Cadinot, som jo er en av de største homsefilmskaperne og regnes for å være blant de softeste, er ofte temmelig harde saker. Camille Paglia sier at det er så greit med homseporno: «Two guys meet in a shop, shall we fuck?«. Som oftest er det ingen oppbygning, sier Haldorsen. Rolness tror folk har blitt mindre opptatt av at sex skal bakes inn i en «spillefilm«-aktig historie og vil ha mer ren porno. – Også i heteropornoen går man rett på sak nå. På syttitallet trodde mange helt seriøst på en fusjon mellom pornoen og vanlig spillefilm. Så kom videoen og ødela alt. Nå er det mer vanlig med filmer i gonzo-sjangeren til Buttman, som sjekker opp vakre kvinner med et par linjer og så er de i gang. Men dette gjenspeiler jo nettopp en drøm. – Mens det ikke er til å komme unna at du i store deler av homseverdenen kan gå rett bort til en person og bare spørre om sex, og du får et helt konkret svar, sier Haldorsen. – I heteroverdenen er det i slike situasjoner ofte penger involvert, tror Rolness. Haldorsen sier at homofile sexmiljøer – saunaer og sm-klubber og lignende – preges av en åpenhet og en frivillighet som mange heterofile sexmiljøer kan misunne oss.– Ta for eksempel «Colorful People»-foreningen, som blomstret opp i Oslo på begynnelsen av nittitallet. Den hadde som mål å bli et levende, erotisk miljø for folk av alle legninger. Etter hvert utviklet det seg slik at flere kvinner i miljøet ofte var prostituerte, og at mange av de heterofile mennene fungerte som halliker. Slik hadde det aldri blitt i et rent homofilt miljø. Det er noen store forskjeller i miljøene våre.

Glemte gutter fra Øst-Europa

Haldorsen tror det er vanskelig å bli SINT av å se homseporno, slik mange jenter blir når de ser heteroporno med stønnende kvinner som knulles av store menn.– Jeg har inntrykk av at mye homseporno er veldig realistisk. Og at også den hardeste og mest brutale homsepornoen er hensynsfull på sitt underlige vis. Man merker at aktørene er med på det! Du har selvfølgelig fæle tilfeller av tvang og dop og selvmord også i homsepornobransjen, men slike ting forekommer svært, svært sjelden. Som oftest går man inn i en pornofilm med viten og vilje om hva man er med på, uansett om man er homo eller hetero. Haldorsen synes likevel at de siste årenes trend med unge østeuropeiske gutter i vestlige homsepornofilmer har problematiske sider.– Jeg tror disse filmene er et veldig godt speilbilde på hvordan ting fungerer i Øst-Europa. Det er blitt et veldig brutalt samfunn, der man er med på det meste for å lykkes. Men jeg synes ikke guttene i denne pornoen virker livsleie eller utnyttet i det hele tatt. Snarere tvertimot – det er noe fandeivoldsk over den nye homsepornoen fra Øst-Europa. Rolness synes det er betegnende at disse guttene ikke er på noen politisk dagsorden hos feminister eller andre.– Ikke engang homsemiljøet diskuterer gutta fra Øst-Europa. Ingen spør om disse er incestofre eller fattige eller kommer fra et dårlig hjem, slik feministene hevder at kvinner i heteropornoen gjør, og som tilhengerne av porno blir bedt om å motbevise. Ingen diskuterer om disse guttene gjør det av fri vilje eller ikke. – Det er fordi pornodebatten egentlig ikke dreier seg om menneskeverd. Fordi man alltid har snakket om kvinnefornedring, er det blitt umulig å snakke om andre aspekter ved porno, sier Haldorsen.

Homsenes rollebytte

– Men ofte er det vel tydelig at guttene i de østeuropeiske filmene er heterofile?– Ja, men dét gjør vel ingenting? De trenger penger, og suger gjerne kameraten sin hvis noen er villige til å betale dem dyrt for det. Og homser elsker slikt, vi er jo ute etter å forlede heterofile menn hele tida, det har alltid vært en subsjanger i homsepornoen. Du har for eksempel «Bait Bus« på nettet, med parolen «What does it take for a straight guy to go gay?«. Her filmes en buss full av damer som kjører rundt i USA og plukker opp menn som vil ha sex med dem. De finner en mann og legger bind for øynene hans, og lar så en annen mann suge ham i stedet. Poenget er at mannen underveis skjønner at det er en gutt han har sex med, men at han liker det og synes det er morsomt og vil være med videre, ler Haldorsen. Rolness synes at homsepornoen viser at porno ikke nødvendigvis MÅ dreie seg om innta en mann– eller kvinnerolle. Pornomotstanderne tar feil når de sier at også homsepornoen vedlikeholder tradisjonelle kjønnsrollemønstre.– Jeg har inntrykk av at homsepornoen spiller lite på problematikken rundt en aktiv og en inaktiv part. Pornomotstandere vil si at også mye homseporno er fornedrende, fordi én homse tar på seg kvinnerollen når han blir pult. Men jeg synes ikke homsepornoen gjenspeiler dette. Man bytter oftere roller, og tenker ikke at dette handler om makt eller fornedring i det hele tatt. – Nå tror jeg det vil bety døden for noen av de virkelig store i homsebransjen å skifte fra topp til bottom, innrømmer Haldorsen. – En skuespiller jeg kjenner til var veldig profilert topp før, men nå dukker han opp i filmer der han blir gjennomfistet. Det har nesten ødelagt imaget hans i pornobransjen. Men det er riktig at det er mye rolleveksling i homsepornoen, kanskje mer nå enn før. Og siden midten av nittitallet har du hatt såkalte «aggressive bottoms« – de som blir pult er mer seksuelt brutale enn den klassiske yndige, blonde gutten, han som eldre homser er så glade i å knulle. Han som stammer fra det gamle greske forholdet mellom lærer og elev.

Hardere sex

Rolness og Haldorsen diskuterer om homser lettere aksepterer hardere og mer kontroversiell sex enn heteroene gjør.– I én subsjanger er jo spillet om makt og underkastelse formalisert – i Sm. Og om ikke sm utgjør en STØRRE del av homsemarkedet enn av heteromarkedet, så tror jeg slike subsjangre iallfall er mer tillatt og akseptert blant homser enn heteroer. Sm-miljøene er kanskje de mest radikale i homseverdenen akkurat nå. Miljøene er små, og de er ofte veldig politiske. Og de har en genuin stolthet tilknyttet det de holder på med, sier Haldorsen. – Homsene har ikke så rigid oppfatning av hva som er «normal» sex, tror Rolness. – Hvis det er noen som skulle vegre seg for å rangere seksualitet og si hva det er greit å bli kåt av, så må det jo være homsene. De må jo få kuldegysninger av slike tanker, som finnes i alle slags konservative heteromiljøer, der misjonærstillingen mellom mann og kvinne er det eneste som er lov. – Homser leer ikke på et øyelokk hvis det står en gutt i et hjørne av rommet som tisser på en annen, ler Haldorsen. – Noen vil si at homser er mer promiskuøse, andre kaller det toleranse. Jeg tror det dreier seg om at mange homser allerede har tatt et vanskelig og personlig valg når det gjelder seksualitet: De har valgt å fortelle omverdenen at de heller vil pule gutter i rompa enn å ha sex med jenter. Har man først tatt et slikt skritt, tror jeg man er mer åpen for å prøve ut ting andre oppfatter som radikale, sier Haldorsen. Begge tror homser lærer av pornofilmene – at de forsøker selv å gjøre det de ser og får et rikere og mer mangfoldig sexliv.– Det finnes jo ingen seksualopplysning på skolene for homsene. Og forholdet til foreldrene våre inkluderer aldri prat om sex. Homser får aldri en åpenhjertig far-sønn-samtale der man settes inn i homselivets store mysterier, sier Haldorsen. I tillegg har homser større tilgang til porno, i en grad heteroene bare kan drømme om.– Det er jo to verdener, men kun hvis man bor i storbyene. Vi kan gå på utesteder og barer der de viser porno, vi går på saunaer der porno vises som «appetizers» og vi kan bli med i klubber som SLM, for eksempel. Heterofile flest har ikke denne tilgangen. Og hvis vi ser filmer på egen hånd, kan vi snakke om det i mye større grad. Stigmaet er helt borte i homseverdenen, hevder Haldorsen.

Tolv smellvake menn

Likevel tror Haldorsen takhøyden i homsemiljøet er blitt mindre de senere åra. Både i miljøet og i pornofilmene gjenspeiles kravet om «straight acting» – man skal se mest mulig streit ut, drag er helt borte og transvestitter får bare plass i en egen, marginalisert subkultur.– Tenk på Andy Warhols filmer, som grenset mot porno, med kvinner og menn som utvisket kjønnsgrensene. Ingen lager slike filmer lenger. Det er i det hele tatt ingen kjønnslek i homsepornoen lenger. Lite «she-males» for eksempel. Nå vil jo homsene være som heteroene. Og tegnene i homsekulturen har blitt annektert av heterokulturen. I dag ser jo heteroband mer homo ut en homoband. Morten Abel er jo et kroneksempel på en skrulle, men ingen setter spørsmålstegn ved hans seksualitet likevel, sier Haldorsen. Han mener at populariteten til de glatte og amerikanske storproduksjonene speiler et økende krav om konformitet i homomiljøet.– Noen homofile jeg kjenner ser faktisk heller heteroporno i dag, for å slippe unna gangbangene til de perfekte mennene i filmene fra Falcon og Treasure Island. – Gir disse filmene er galt bilde av seksualiteten til homsene?– Alle skjønner jo at den perfekte gymnastikksexen er overdrevet og karikert. Folk i homseporno gjør jo de tingene de gjør for at det skal se bra ut for på skjermen. Når man møter homser som har sett mye porno og som oppfører seg som pornostjerner når de knuller, er bare patetisk, synes Haldorsen. – Men nettopp derfor kan mange heterofile kvinner bli tiltrukket av homsefilmene, tror Rolness.– Hvilke andre steder enn i homsepornoen får du tolv smellvakre menn på et og samme sted?

Powered by Labrador CMS