Hver søndag presenterer Blikk Nett artikler fra Blikks 22-årige historie. I dag: Jessheimfanden.

Jessheimfanden

Rapperen i flere år spilt inn klingende mynt i julegryta til Frelsesarmeen. Men på den nye plata tar Diaz et endelig oppgjør med kritikere, folk flest og ikke minst Frelsesarmeen.

Fra Blikk nr. 3, 2006.
Tekst: Reidar Engesbak. Foto: Geir Skog.

Rapperen Diaz hevder selv at han stammer fra bakvendtland. Det kan forklare hvorfor han stadig havner i vrangstrupen på så vel musikkanmeldere, hip hoppere, feminister og homoer. Selv bryr han seg egentlig ikke. Men fjorårets mediekjør rundt julegryta gjorde noe med den erfarne rapperen.

– Jeg prøver ikke å kontroversiell, men jeg har alltid sagt det jeg mener. Jeg har prøvd i hvert fall, sier Diaz som egentlig ikke skjønner alt oppstyret han har forårsaket.

– Da jeg slapp forrige plate ble det mye rabalder. I et stort oppslag i Dagbladet sto det «Jævelen fra Jessheim» og jeg ble kalt blasfemisk, homofob, kvinnediskriminerende og «til tider motbydelig», forteller Andres Diaz som med tittelen på den nye og tredje plata,«Jessheimfanden», tar et oppgjør med alt det som er på siden av musikken.

Hater bling bling
Han er oppvokst på Jessheim med spansk far og norsk mor. Han startet å jobbe som dj tretten år gammel og har siden den gang stort sett tråkket opp sin egen vei.
– Jeg har et gjør-det-motsatte-av-alle-andre-gen i meg.

Og til forskjell fra den stereotype delen av hip hop, er ikke Diaz opptatt av merkeklær og bling.
– Jeg hater bling bling. Se deg rundt. Hele Oslo, spesielt vestkanten, ser jo ut som hip hoppere nå for tida.

– Synes du det? Jeg synes 90 prosent av vestkantguttene ser ut som svenske homser, jeg …
– Ha ha, veldig bra. Men sånt får meg til å bestemme meg for at jeg faen ikke skal se ut som en hip hopper lenger. Jeg kan ikke gjøre det samme eller se ut som alle andre.

Sammen med blant andre ringreven Tommy Tee har Diaz holdt på med hip hop i snart femten år. Men det var først da han bidro med låta «Takk» til Frelsesarmeens plate «Perleporten», at han begynte å rappe på norsk.
– Jeg har alltid vært en hip hop-aktivist. Og målet mitt har alltid vært å sette Jessheim på kartet.

– Og det er noe Jessheim setter pris på?
– Jada. Jeg har vært på Jessheim og åpnet skole, holdt 17. mai tale og jeg har fått Jessheimprisen. Det er jo sånn som bare politikere og ikke vanlige dødelige får.

«Ikke noe gay shit»
På den forrige plata, «Velkommen Hjem Andres», sang han på norsk. Og da ble det bråk. Dagbladets anmelder kalte Diaz homofob og kvinnediskriminerende. VGs anmelder mente han var både selvgod og sutrete.

– Er du homofob?
– I «Ta Det Langt» på plata «Velkommen Hjem Andres» sier jeg noe sånt som at «Dette er ikke noe gay shit, noe rap parodi».

– Og det betyr?
– At det jeg gjør er ekte. Hardcore. Jeg tenker aldri på om innholdet kan bli oppfattet som kvinnediskriminerende eller homofobisk. Rap handler om å fange en feeling. Hvis folk må ha det inn med teskje, så kan jeg godt breake det ned og forklare dem det; Rap handler jo om å overdrive. Det har det gjort siden dag én.

– Har artister et ansvar?
– Ja, det synes jeg. Hvis jeg tenker over det, så kan jeg nok se at det er drøyt av og til, og det synes jeg er jævlig synd.

– Hvorfor er det viktig for deg å snakke om dette i Blikk?
– Jeg fikk veldig vondt inni meg da alt det der med Frelsesarmeen og degraderingen av han offiseren skjedde. Jeg vurderte lenge å trekke meg fra julekonsertene og hadde mange samtaler med homovenner om akkurat det. Jeg synes fortsatt det der er en vanskelig greie. Men grunnen til at jeg gikk for det, er at jeg ville stille opp for dem Frelsesarmeen hjelper.

Annerledes er bra
Diaz ser at Kirkens Bymisjon er et alternativ til Frelsesarmeen.
– Men jeg har vært med på denne greia så lenge. Jeg har vært rundt og møtt folkene. Sett og snakket med de som får hjelp. Men jeg hadde blanda følelser og fikk en del pepper for det til slutt.

– Syns du homoene syter?
– Nei. Jeg skjønner det. Og det kan ikke ha vært lett for han offiseren å oppleve noe sånt.

– Tar du et oppgjør med Frelsesarmeen på «Jessheimfanden»?
– På «Jessheimfanden» har jeg en låt som heter «Støgg».Det jeg vil si med den er at det å være annerledes er en bra ting, sier Diaz som skrev teksten samtidig med bråket rundt Frelsesarmeen.

– Prester er jo ikke noe bedre enn Frelsesarmeen når det gjelder fordommer mot homofile. Så da kledde jeg opp to homser i prestekjole og uniformen til Frelsesarmeen. Det tok noen runder før jeg fant noen som ville stille. Men da jeg fikk tak i de to statistene, skjønte jeg at det var en del av guds plan.

Leiesoldat på oppdrag
Rollen som frelsesarmesoldat i videoen til «Støgg» spilles av Terje Dahl (31). Uniformen han bruker er hans egen som har hengt i skapet siden 1998.
– Da jeg hoppet ut av det berømmelige skapet som homse i 1998, måtte jeg henge uniformen der i stedet, forteller Terje Dahl til Blikk.

– Jeg kom inn i Frelsesarmeen i 1991 og ble innviet som soldat i 1992. Jeg visste allerede da at jeg var homse, men siden jeg var ekstremt religiøs på den tiden så mente jeg selvfølgelig at det var galt.

– Kom du ut av skapet foran hele menigheten?
– Nei, det var nok mer snakk om at de fant det ut selv. De sparket meg ikke ut av, jeg er fortsatt medlem i menigheten, men jeg fikk ikke lov å bære uniform lenger.

– Men nå fikk du sjansen igjen?
– Ja, og da Diaz tok kontakt med meg og spurte så tenkte jeg «hvorfor ikke?». Det var jo rundt samme tid som det var mye om armeen i nyhetene.

– Tror du at du får reaksjoner fra Frelsesarmeen?
– De har jo nektet meg å bære uniform, men den er jo min til odel og eie.